38 796 läst ·
138 svar
39k läst
138 svar
Önskar råd om hur agera på avslag på bygglov (fönsterbyte)
Efter att ha sett bilder som gav oss en uppfattning om hur fönsterna skulle se ut med borttagen aluminium-beklädnad så kom vi fram till att det aldrig kommer att bli snyggt. Så för att slippa riskera att hamna där så har vi bestämt oss för att göra det by the book, dvs driva vårt bygglov vidare för att antingen få godkänt på att montera våra alu-fönster men om det skiter sig så får vi köpa nya träfönster istället.
Så nu blir det till att samla fakta och vässa sina argument. Vill säga stort tack till all input som kommit i tråden, det kommer definitivt att hjälpa i vår process.
Så nu blir det till att samla fakta och vässa sina argument. Vill säga stort tack till all input som kommit i tråden, det kommer definitivt att hjälpa i vår process.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Då skulle jag nog försöka få till en lagring av dem ngn annanstans än på tomten. Försök fördröja leveransen från fabrik, dock inte efter att ni betalat. Går de i konkurs så förlorar ni fönstren. Hyr något förråd sedan.
Fick precis besked från leverantören att de skjuter på leveransen till September, vilket minst sagt känns sköntH hempularen skrev:
Det står inte SKA det står BÖR, vilket väl kan tolkas som att det inte är ett fixt krav.Anna_H skrev:
Vi får se vad som går att göra, I värsta fall blir det väl till att köpa träfönster.
Dra tillbaka ansökan och sätt upp fönstren. Lite civil olydnad behövs mot det här otyget. Om det nu är så sjukt viktigt att bevara det gamla så tycker jag kommunen kan köpa de fastigheter och hus de vill bevara och låta oss andra förfoga över vår egendom. Speciellt när det handlar om en teknisk uppgradering som detta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
G Greytooth skrev:
H hempularen skrev:
Instämmer med övriga synpunkter här!F Freddedan skrev:
Dra tillbaka ansökan, och låt ärendet få tid att svalna.
Antingen genom att få tillverkaren att skjuta på leveransen, eller att genom att lagra fönstren i t.ex. garaget.
Och kanske byta fönster nästa sommar i stället, för det är väl inte brinnande akut?
Och då kan bytet göras snabbt och smidigt, medan grannar och bygglovshandläggare är på semester,
och ingen kommer egentligen att märka någon skillnad
Efter bytet har plötsligt fönstren spröjs, som det inte var tidigare. Så det kan nog säkert många lägga märke till.
Jag för min del ser ju dock fördelen med att ett 100 år gammalt hus återställs till viss del genom att få 60-tals-fönster ersatta med spröjsade fönster. Men tydlig skillnad blir det ju dock.
Jag för min del ser ju dock fördelen med att ett 100 år gammalt hus återställs till viss del genom att få 60-tals-fönster ersatta med spröjsade fönster. Men tydlig skillnad blir det ju dock.
För ordningens skull tycker jag det finns en poäng i att göra skillnad på vad kommunerna bestämmer och vad lagstiftaren, dvs regering och riksdag, bestämmer. Byggnadsnämnderna på kommunen är tillsynsmyndighet och ska se till att lagen följs, beslutar själv inte om några lagar utan ser bara till att de lagar som finns följs.F Freddedan skrev:Dra tillbaka ansökan och sätt upp fönstren. Lite civil olydnad behövs mot det här otyget. Om det nu är så sjukt viktigt att bevara det gamla så tycker jag kommunen kan köpa de fastigheter och hus de vill bevara och låta oss andra förfoga över vår egendom. Speciellt när det handlar om en teknisk uppgradering som detta.
Kommunerna tolkar, där det inte finns vägledning, lagarna själva och då blir det såklart inte alltid (om någonsin enligt många) rätt enligt den enskilde... Men då har man ju som enskild möjlighet att överklaga nämndernas beslut för att se om deras tolkning av lagen stämmer med lagstiftarens intentioner i högre instanser.
Får man fråga vad det är för tillverkare och vilken modell?G Greytooth skrev:Återigen, tack för svar och feedback.
Vi vill ju helst göra rätt, och det spår vi hoppas mest på är att leverantören ska kunna modifiera eller på annat vis göra om våra alu-beklädda fönster till rena träfönster. Vet inte om jag tror supermycket att det kommer gå, för hittills har de inte varit så flexibla efter orderläggning, men det hade förmodligen varit den bästa lösningen.
Att dra igång en seg process mot kommunen hade kanske gjort att vi får våra fönster godkända, men det blir nog mycket jobb för ett osäkert resultat.
Att montera fel fönster känns hur man än vrider och vänder på det dåligt, och två alternativ som just nu känns som pest eller kolera.
Drar vi tillbaka ansökan och monterar så har vi ju formellt kanske inte fått ett avslag, men vår ansökan och handläggarens rekommendation lär ju finnas sparad i systemet. Och kollar någon granne eller annan upp så har vi inget bygglov för nya fönster.
Ändrar vi ansökan till träfönster men monterar alu-fönster så kan man kanske hoppas att eventuella "snokare" hittar ett godkänt bygglov men inte ser att det är fel material. Men får vi en kontroll eller har väldigt skarpögda grannar så har vi ju uppenbart monterat fönster som vi inte har bygglov för.
Vi håller tummarna för att det ska gå att göra någon ändring på fönstren vi beställt.