På frågan hur jag tjänade mina pengar svarade jag poker, mest för att se vad som skulle hända. Inget hände.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
På frågan hur jag tjänade mina pengar svarade jag poker, mest för att se vad som skulle hända. Inget hände.
Det kan ju bli lagom roligt när skattemyndigheten ser att du fått in ett antal 100 000 som du hävdat är pokerinkomster, och skönstaxerar dig. Pokerinkomster är i många fall skattepliktiga.

• Gilla
belrain
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Skriv bankrån nästa gång.
Mest för att se vad som händer.:rofl:

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
C
K knipo skrev:
Mest för att se vad som händer.:rofl:
Grejen är väl att inget händer.
Uppfattade att det nämndes i en bisats i Uppdrag granskning-reportaget om SEB att den amerikanska finanspolisen bara verkar lägga dessa "suspicious activity reports" på hög. Det är säkert inte annorlunda här.

C cpalm skrev:
Grejen är väl att inget händer.
Uppfattade att det nämndes i en bisats i Uppdrag granskning-reportaget om SEB att den amerikanska finanspolisen bara verkar lägga dessa "suspicious activity reports" på hög. Det är säkert inte annorlunda här.
Det tror inte jag heller.
Men lite kul hade det väl varit? Kanske.:cool:

P
Det här låter mer som något som utarbetats i Bryssel. Jävla trams. Det här lär ju vara till ingen nytta överhuvudtaget. Bara huvudvärk för vanliga svenssons medan de kriminella skrattar hela vägen till...

wildeside
Det är viktigt att banken har koll på vad Svensson förväntas ha för insättningar och uttag på sitt konto så att dom kan rapportera till staten om det sker något misstänkt, man måste ha kontroll på Svensson!
Bankerna kan hålla på med att flytta miljarder fram och tillbaks åt storpampar/brottslingar och staten/kommunen delar ut miljoner i bidrag för det ena och det andra åt kriminella.
Medans alla höjdare smusslar med bestickning och mutor.
Visst är Sverige underbart!

Mina frågor om kundkännedom brukar spåra ur. Sitter med i styrelsen i ett lokalt politiskt parti och i bygg och miljö nämnden.

De tyckte att jag kunde få mutor insatta på kontot. Jag undrade då om de var helt tappade. Om jag fick mutor, skulle jag då be dem sätta in dem på kontot?

Jag tyckte de hade bättre saker att ta tag i när det gäller pengatvätt, typ sig själva.

• Haha
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Om jag fick mutor, skulle jag då be dem sätta in dem på kontot?
Precis, be dem sätt in dem på fruns konto som vanligt...

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
De tyckte att jag kunde få mutor insatta på kontot. Jag undrade då om de var helt tappade. Om jag fick mutor, skulle jag då be dem sätta in dem på kontot?
Det är väl iofs inget okänt fenomen. Politikern i Solna (har för mig han var stadsdirektör) som tog mutor i samband med bygget av Friends Arena, fick det ju som "lön" av byggföretaget. Nu vann hans dom aldrig laga kraft eftersom han avled innan frågan prövades i Hovrätten, men han fälldes i tingsrätten. Och hovrätten dömde hans dödsbo att betala skadestånd till Solna stad.

Det är väl så att OM bankerna sköter penningstvättsfrågorna, så blir det rätt svårt för dig att ta emot mutor överhuvudtaget. Eftersom de då har lite extra övervakning av konstiga summor som kommer in både på ditt, din fru's och nära släktingars konton. Och mutor i form av kontanter börjar bli rätt svåra att göra något vettigt med numera. Även kontanter har såvitt jag förstår varit utsatta för lite mer kontroll/spårning än vad många förstått. Om du går och tar ut ex. 50 000 i kontanter på banken. Så har du länge varit tvungen att berätta vad du skall använda pengarna till. Sedelnumren registreras. Sedan kommer din lokale bygglovshandläggare in på banken 3 dagar senare och sätter in 50 000 på sitt konto. Han måste redovisa hur han har fått pengarna. Numren registreras. När systemet då ser att det är samma kontanter som du tog häromdagen, och sade att du skulle köpa en beg. bil. Och handläggaren hävdar att han vunnit summan på poker. Då flaggas transaktionen som suspekt. En enstaka sådan transaktion blir det nog ingen djupare kontroll av. Men om den där handläggaren regelbundet sätter in stora summor som genererar "röd flagg" i systemet, så kommer någon att titta lite närmare på transaktionerna.

• Wow
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Sedelnumren registreras.
Gör de? Jag har jobbat på bank i många år, förvisso inte med kontanthantering, men jag har aldrig hört talas om att banken regelmässigt skulle registrera sedelnummer vid kontantuttag och -insättningar. Menar du att när jag tar ut pengar i bankomaten så läser automaten av sedelnummerna och knyter dem till uttaget?

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Det har jag hört. Men jag är inte "inne i bankvärlden". Om det sedan sker på så små uttag som det är aktuellt med i en bankomat är väl mer tveksamt.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Vilken tur att ni väckte denna tråden, blev påmind om att jag kanske borde säga till min bank att jag kommer få en ovanligt stor engångssumma insatt på kontot. Finns det nåt formulär eller dyl eller hur flaggar man för "ovanlig aktivitet kommer förekomma snart men det är okej" :thinking:

Du behöver inte föranmäla. Det kan hända att banken skickar en fråga. Men det tror jag är extremt ovanligt ( jag har bara råkat ut för det vid utlandsbetalningar).

• Gilla
reez
  • Laddar…
Om du får in pengarna en viss, dag och det är viktigt för dig att kunna använda pengarna just precis då. Så skulle jag kolla med banken i förväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.