C
Rkarlsson skrev:
Knepig bank som inte berättar varför de utför en åtgärd. Måste ju vara något fel hos dem.
Deras förklaring, som jag i och för sig kan ha viss förståelse för, är att handläggarna inte kan se någon spärrorsak för att de inte skall kunna lära sig hur regelverket ser ut och därmed kunna tipsa kunderna om hur man skall komma runt det.

Men vad f-n, blockera 300 spänn till morsan, det är ju helt galet. Vilket även telefonbanken höll med om.

P
C cpalm skrev:
Deras förklaring, som jag i och för sig kan ha viss förståelse för, är att handläggarna inte kan se någon spärrorsak för att de inte skall kunna lära sig hur regelverket ser ut och därmed kunna tipsa kunderna om hur man skall komma runt det.

Men vad f-n, blockera 300 spänn till morsan, det är ju helt galet. Vilket även telefonbanken höll med om.
haha ja om det är två kända konton och en så liten summa som 300 kr så känns det som deras regelverk ligger efter lite.
Medans folk kan skicka 50-100 tusen med dumma kommentarer mellan varandra utan att de lyfter ögonen.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Jag fick in 150-200 000 kr från en utländsk bank till ett konto jag angivit 0-10 000 kr/år i insättning på utan att de höjde på ögonen det minsta. Men 300 kr mellan två familjemedlemmar kan de tydligen spärra. Hur tusan är deras system skrivna egentligen och hur ska det kunna stoppa penningtvätt?!

• Gilla
A:son
  • Laddar…
Regelverket finns inte för att förhindra penningtvätt, precis som att de absurda reglerna kring vad man får föra in genom säjerhetskontrollen på flygplatsen inte finns till för att hindra terroristattentat.
De finns bara för att allmänheten ska känna att myndigheterena gör något.
De saker som banker och poliser i olika skepnader faktiskt gör är så tråkiga och intetsägande, så de flesta tror att de inte gör något.
300 spänn? Jeez!

C
S sunqan skrev:
Regelverket finns inte för att förhindra penningtvätt, precis som att de absurda reglerna kring vad man får föra in genom säjerhetskontrollen på flygplatsen inte finns till för att hindra terroristattentat.
De finns bara för att allmänheten ska känna att myndigheterena gör något.
Regelverket är en sak, men en annan sak är tolkningen av regelverket som leder till dessa nonsensfrågor.
Är inte insatt i vem som gjort tolkningen och hur man resonerar, men även en idiot förstår ju att det är meningslöst att göra en bedömning utifrån uppgifter som kunden själv lämnar.

• Gilla
Oaken
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Regelverket är en sak, men en annan sak är tolkningen av regelverket som leder till dessa nonsensfrågor.
Är inte insatt i vem som gjort tolkningen och hur man resonerar, men även en idiot förstår ju att det är meningslöst att göra en bedömning utifrån uppgifter som kunden själv lämnar.
Det är Finansinspektionen som ställer krav på att bankerna ska inhämta uppgifter om syftet med affärsförbindelsen och uppskatta vilka aktiviteter och transaktioner som kan förväntas av kunden. Detta är en del av kravet på kundkännedom. Men hur frågorna formuleras löses av bankerna själva.

Sverige har en svart ekonomi som vuxit eller snarare exploderat någonstans efter 2010.
De som får de här frågorna är knappast problemet då vi betalar skatt om än för lite enligt politikerna.
Det rör sig om cirka 140 miljarder om året som staten går miste om när vi köper tjänster eller varor svart.
Malmö har pekats ut som det största svarta hålet i Sverige men min gissning är att man inte vågar ta tag i problemet där pga att man inte vill svartmåla en stad med stora problem som får 5,7 miljarder kronor i utjämningsbidrag 2020.

Mikael_L
Nu är SEB inne i nästa härva av penningtvättaffärer.
Så håll i er, nu kommer snart fler åtstramningen för att få bukt med penningtvättandet.

Vad kan vi vänta oss nu? Max uttag på 100 kr på bankomaterna. Att man ska kunna redogöra för vad som hänt med sedeln sedan den lämnade tryckeriet ifall man vill sätta in pengar.
Men det är väl bara att förvänta sig ännu mer löjliga frågor och krångel för oss, allt för att komma åt miljardbeloppen som tvättas Estland.

Ja man blir bara sååå matt ... :dizzy:

• Gilla
Myckling och 4 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är SEB inne i nästa härva av penningtvättaffärer.
Ja, det är ta mig f-n helt sjukt. Snacka om att systemet slår snett.
Det är helt absurt hur vanliga människor drabbas av så mycket trassel med vanliga vardagsaffärer samtidigt som miljarderna man egentligen vill åt snurrar vidare på molnfri höjd som om inget har hänt.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Sist jag skulle sätta in pengar från en bilaffär så frågade de faktiskt efter regnumret som inte stod på kvittot som jag så präktigt och laglydigt medförde. Då fordonet inte var registrerat så skrev jag RAR 666. Det fungerade utmärkt.

• Haha
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
T
Jag var tvungen att visa var pengarna kom ifrån när jag skulle skicka en större summa till Skatteverket. Men det kanske är ett sätt att tvätta pengar på, vad vet jag...

• Haha
  • Gilla
Svampe och 2 till
  • Laddar…
Jag skrev "sjöröveri" och namnet på en insjö hemmave. Funkade bra...

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag ville öppna ett konto i Sparbanken. Den utfrågning jag då fick gällde inte bara mig personligen utan i princip hela släkten. Visst vet jag att de måste granska nya kunder men frågeformuläret var i allra högsta grad integritetskränkande. Jag gick tillbaka till min egen bank som fixade stängning av det nya outnyttjade kontot.

Men även HB är besvärliga om jag vill sätta in 500 kr cash till ett barnbarn. Kontanta medel är ytterligt suspekt idag!

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag ville öppna ett konto i Sparbanken. Den utfrågning jag då fick gällde inte bara mig personligen utan i princip hela släkten. Visst vet jag att de måste granska nya kunder men frågeformuläret var i allra högsta grad integritetskränkande. Jag gick tillbaka till min egen bank som fixade stängning av det nya outnyttjade kontot.

Men även HB är besvärliga om jag vill sätta in 500 kr cash till ett barnbarn. Kontanta medel är ytterligt suspekt idag!
Barnen vill ju inte ha sedlarna som de får av mor och farföräldrarna... Jag får dem istället och får swishat över summan till dem. Känns som man sitter på svarte Petter sen, man glömmer ju dels att man har dem och sedan när man väl använder dem så ser ju folk snett på en...

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
i princip hela släkten.
De enda frågor om släkten som jag kan påminna mig. är om någon släkting har en utsatt position, alltså om man är släkt med ex. finansministern.

Men jag vet inte vad som händer om man svarar ja på den frågan, då kanske de följer upp med mer detaljer om förbindelsen.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.