10 926 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
"Omöjliga" dragningar i vägg, etc.
Och de går ju även att styra med i viss mån, genom att vika ihop som ett dubbelt band, trä in vikningen först och sen genom att dra lite mer i ena bandet viker det av.Johan Gunverth skrev:
13mm patentband är smidiga att ”sikta med” när man går i en vägg. Styva i sidled och böjliga på platten. Fullt med hål att fånga med från andra hålleg.
Gjorde precis en 6m horisontelll dragning bakom ytterpanelen på huset. Patentbandet in i ena 16mm-hålet och matades till en annat där en grövre ståltråd användes för att fånga upp bandet. Drog sedan tillbaka med ståltråden och sedan i med flexslangen.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Hur gick det @Mikael_L? Fick du till dragningen? Och vad använde du i så fall för att få till den?
Jag har ett liknande problem där jag helst skulle vilja dra nätverkskabel ovanpå ett befintligt gipstak. Jag tror att taket ser ut på detta vis, som i filmen om cable scout+:
Men, det är väldigt mycket tightare. Kanske 1 dm utrymme, och en hel del andra dragningar där uppe. Ska ta med en inspektionskamera och se hur det ser ut lite närmare.
Cable scout+ ser ju fin ut, men har nog inte riktigt pengarna för den nu.
Ett patentband verkar ju bra. Ett sådant går ju att böja till likt ballongen på cable scout för att glida bättre över de eventuella metallreglarna där uppe. Kanske i kombination med magnet på tunn tråd och inspektionskamera. Andra idéer?
Jag har ett liknande problem där jag helst skulle vilja dra nätverkskabel ovanpå ett befintligt gipstak. Jag tror att taket ser ut på detta vis, som i filmen om cable scout+:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett patentband verkar ju bra. Ett sådant går ju att böja till likt ballongen på cable scout för att glida bättre över de eventuella metallreglarna där uppe. Kanske i kombination med magnet på tunn tråd och inspektionskamera. Andra idéer?
9 år på Byggahus, två bästa svar, bor i Stockholm. Det ger inger förtroende typ.L Lilllen skrev:Hur gick det @Mikael_L? Fick du till dragningen? Och vad använde du i så fall för att få till den?
[bild]
[media]Men, det är väldigt mycket tightare. Kanske 1 dm utrymme, och en hel del andra dragningar där uppe. Ska ta med en inspektionskamera och se hur det ser ut lite närmare.
Har du vägarna förbi Täby kan du låna min CableScout 🙂
Oj, tack! Har egentligen inte vägarna förbi, men absolut värt att ha i åtanke. Jag försöker nog först med patentband, då jag har ett hemma, men misslyckas jag finns risk att du får ett pm. Stort tack för omtanken!TeroM skrev:
Lycka till men tror nog att du skulle spara både tid, adrenalin och svordomar med en tripp till Täby först😉L Lilllen skrev:
Taket på Hellermanns bilder är inte ett gipstak utan akustikplattor som sitter mellan skenor. Har du gipstak är det glespanelen du kommer att kämpa med.
Haha, jo du har säkert rätt. Jo, såg sedan att det var vanligt akustikplatt-innertak i filmen. Jag lyckades dock sticka upp huvudet genom en inspektions lucka på ett helt annat ställe i lokalen, och taket där hade lite liknande metallribbor trotts att det var gipstak. Men jag tittade inte jättenoga. Möjligen har de dragit på gips under ett akustikplatt-tak(?)TeroM skrev:
Är det glespanel så funkar nog ditt verktyg mycket bättre än patentband. Jag tar en titt, försöker begränsa mig till ett hyfsat lågt antal svordomar innan pm och resa till Täby. ❤️
Finns gles av plåtreglar med, bla. en ljuddämpande modell, med tanke på att du säger lokal och inte rum.L Lilllen skrev:Haha, jo du har säkert rätt. Jo, såg sedan att det var vanligt akustikplatt-innertak i filmen. Jag lyckades dock sticka upp huvudet genom en inspektions lucka på ett helt annat ställe i lokalen, och taket där hade lite liknande metallribbor trotts att det var gipstak. Men jag tittade inte jättenoga. Möjligen har de dragit på gips under ett akustikplatt-tak(?)
Är det glespanel så funkar nog ditt verktyg mycket bättre än patentband. Jag tar en titt, försöker begränsa mig till ett hyfsat lågt antal svordomar innan pm och resa till Täby. ❤️
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden