2 872 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Ommärkning gamla färger
Blå hela vägen är knappast "luddigt" det är väl helt klart och arean på biledaren är 1mm2 och minsta tillåtna area för en ledare är 1,5mm2. Om sedan biledare skulle klara jobbet som skyddsjord är en helt annan diskussionston. För mycket länge sedan fanns det EKKL som hade en biledare som var 1,5mm2 men nu talar vi om 60-70 år sedan
Ja, nu har jag läst... Och förstått. 
Men faktum kvarstår att TS kabel saknar N- och PE-ledare som är blå respektive grön/gul i hela sin längd och biledare/skärm är för klen för att kunna användas som PEN.
Även om det finns några obskyra inkopplingsfall där den eventuellt skulle gå att använda om man stretchar reglerna lite så är det nog inte värt att spara kabeln och hoppas man ramlar på ett sånt fall. Man får väl hyfsat betalt för kopparskrot nu för tiden?
Men faktum kvarstår att TS kabel saknar N- och PE-ledare som är blå respektive grön/gul i hela sin längd och biledare/skärm är för klen för att kunna användas som PEN.
Även om det finns några obskyra inkopplingsfall där den eventuellt skulle gå att använda om man stretchar reglerna lite så är det nog inte värt att spara kabeln och hoppas man ramlar på ett sånt fall. Man får väl hyfsat betalt för kopparskrot nu för tiden?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hade nog tänkt den främst till enfasiga maskiner i verkstad-garage som är fast anslutna med säkerhetsbrytare i änden av kabeln.
Blir ju lite usda med EKKJ och 4 mm2 i de flesta fall men inget fel om du lägger PE via flätan. Du sparar ju både för egen del monetärt och generellt resurser svårt att se något fel i det och nu då med delar av formalia på plats oclså.T tompaah7503 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
