2 872 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Ommärkning gamla färger
Sida 1 av 2
Fick flera hundra meter äldre kabel i mycket fint skick. Den har dock de äldre färgerna svart, vit och röd.
Det tar emot att använda den i nyinstallation med de gamla färgerna.
Finns det något smidigt som man kan dra över ändarna om man vill "byta färg" på ändarna till blått, gröngult och brunt? Har testat eltejp men särskilt smidigt är det inte och inte snyggt heller.
Det tar emot att använda den i nyinstallation med de gamla färgerna.
Finns det något smidigt som man kan dra över ändarna om man vill "byta färg" på ändarna till blått, gröngult och brunt? Har testat eltejp men särskilt smidigt är det inte och inte snyggt heller.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det är förutom att regeln är som useless skriver dumt att främst vingla med märkningen av PE. Har du redan äldre delar där färgerna passar så för all del ett mer formellt fel men kludd med markering i ändarna är aldrig bra och inget att rekommendera.
Bla för att det inte är ovanligt att man klipper en kabel för att sedan "dosa av" den och då bör man se rätt färger.T tompaah7503 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tror inte att röd ledare är direkt förbjuden att använda fritt idag, men med tanke på folk's fokus på färger så är den olämplig. Det finns regler för vilka färger som ska användas vid nyinstallation idag. Det beror dock på vad du tänker använda kabeln till. Om det är en jordkabel som används på ett fåtal ställen kan det må vara, men är det en installationsledning med 50 kopplingspunkter i en bostad så nej.
Om du väljer att glida lite här och använda kabeln så skulle jag absolut inte försöka ändra färg på ledarna mha skyddsslang eller dylikt, men däremot märka ändarna med med partex så att funktionen framgår.
Edit: Men nu tänkte jag inte på att du behöver använda en av ledarna som skyddsledare också, så nej.
Om du väljer att glida lite här och använda kabeln så skulle jag absolut inte försöka ändra färg på ledarna mha skyddsslang eller dylikt, men däremot märka ändarna med med partex så att funktionen framgår.
Edit: Men nu tänkte jag inte på att du behöver använda en av ledarna som skyddsledare också, så nej.
Du skulle kunna använda den i någon koppling där inte PE används tex till brytare eller någon armatur typ porslinsglob etc. Och som mindre utökning i delar där PE redan är röd och färgerna används men då är du formellt fel ute eftersom du jobbar i nutid men där kan det rätt gjort vara bra praktiskt sett för någon liten del.T tompaah7503 skrev:
Så i princip ska du inte använda sån installationskabel numera så fort PE är med i bilden. Den bör vi hålla stenhårt grön/gul och inget annat oavsett. Det är det enda enkla och riktiga då. Men som sagt i någon annan krets kan det vara ok om man ser upp så det inte blir tvetydigt någonstans.
Fallet med jordkabel typ EKKJ är däremot annorlunda om man använder flätan som PE kan man nyttja de gamla färgade parterna som man vill. Då kan du med fördel markera den som du var inne på med rätt färgkodning skyddsjord eller kanske PEN ibland.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är, tror jag, EKKJ 3x4/4. Legat i marken sedan 70-talet.
Känns synd att slänga, den är i perfekt skick. Drog upp den från marken i samband med omläggning av slang och kabel till brunn, så jag har nu ca 200-250 meter av kabeln. Behöver i närtid dra nya ledningar delvis i garage/uthus så den hade passat bra till det.
Då vore det okej att använda den om jag använder manteln till jord och märker upp N/L tydligt i var sin ände?
Känns synd att slänga, den är i perfekt skick. Drog upp den från marken i samband med omläggning av slang och kabel till brunn, så jag har nu ca 200-250 meter av kabeln. Behöver i närtid dra nya ledningar delvis i garage/uthus så den hade passat bra till det.
Då vore det okej att använda den om jag använder manteln till jord och märker upp N/L tydligt i var sin ände?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo om man använder manteln som jord så är kabeln ok. Men sedan har den bara tre trådar. Så antingen en dragning med nolla och Max två faser. Eller trefas utan nolla.
