Fick flera hundra meter äldre kabel i mycket fint skick. Den har dock de äldre färgerna svart, vit och röd.
Det tar emot att använda den i nyinstallation med de gamla färgerna.

Finns det något smidigt som man kan dra över ändarna om man vill "byta färg" på ändarna till blått, gröngult och brunt? Har testat eltejp men särskilt smidigt är det inte och inte snyggt heller.
 
Ska inte N- och PE-ledare ha färgmärkningen utefter hela sin längd?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska inte N- och PE-ledare ha färgmärkningen utefter hela sin längd?
Ingen aning. Varför vill man det egentligen?

Det skulle väl innebära att kabeln är bara att kassera, om man ska hålla sig till den regeln.
Det känns dock inte så lockande.
 
Det är förutom att regeln är som useless skriver dumt att främst vingla med märkningen av PE. Har du redan äldre delar där färgerna passar så för all del ett mer formellt fel men kludd med markering i ändarna är aldrig bra och inget att rekommendera.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ingen aning. Varför vill man det egentligen?

Det skulle väl innebära att kabeln är bara att kassera, om man ska hålla sig till den regeln.
Det känns dock inte så lockande.
Bla för att det inte är ovanligt att man klipper en kabel för att sedan "dosa av" den och då bör man se rätt färger.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att röd ledare är direkt förbjuden att använda fritt idag, men med tanke på folk's fokus på färger så är den olämplig. Det finns regler för vilka färger som ska användas vid nyinstallation idag. Det beror dock på vad du tänker använda kabeln till. Om det är en jordkabel som används på ett fåtal ställen kan det må vara, men är det en installationsledning med 50 kopplingspunkter i en bostad så nej.

Om du väljer att glida lite här och använda kabeln så skulle jag absolut inte försöka ändra färg på ledarna mha skyddsslang eller dylikt, men däremot märka ändarna med med partex så att funktionen framgår.

Edit: Men nu tänkte jag inte på att du behöver använda en av ledarna som skyddsledare också, så nej.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Edit: Men nu tänkte jag inte på att du behöver använda en av ledarna som skyddsledare också, så nej.
Alltså ett definitivt nej till att använda denna kabel alls (vare sig utan märkning, med omfärgning eller med partex), tolkar jag dig rätt?
 
T tompaah7503 skrev:
Alltså ett definitivt nej till att använda denna kabel alls (vare sig utan märkning, med omfärgning eller med partex), tolkar jag dig rätt?
Du skulle kunna använda den i någon koppling där inte PE används tex till brytare eller någon armatur typ porslinsglob etc. Och som mindre utökning i delar där PE redan är röd och färgerna används men då är du formellt fel ute eftersom du jobbar i nutid men där kan det rätt gjort vara bra praktiskt sett för någon liten del.

Så i princip ska du inte använda sån installationskabel numera så fort PE är med i bilden. Den bör vi hålla stenhårt grön/gul och inget annat oavsett. Det är det enda enkla och riktiga då. Men som sagt i någon annan krets kan det vara ok om man ser upp så det inte blir tvetydigt någonstans.

Fallet med jordkabel typ EKKJ är däremot annorlunda om man använder flätan som PE kan man nyttja de gamla färgade parterna som man vill. Då kan du med fördel markera den som du var inne på med rätt färgkodning skyddsjord eller kanske PEN ibland.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Alltså ett definitivt nej till att använda denna kabel alls (vare sig utan märkning, med omfärgning eller med partex), tolkar jag dig rätt?
Ja, alltså nej, alltså enligt GK100's inlägg ovan mig.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är, tror jag, EKKJ 3x4/4. Legat i marken sedan 70-talet.

Känns synd att slänga, den är i perfekt skick. Drog upp den från marken i samband med omläggning av slang och kabel till brunn, så jag har nu ca 200-250 meter av kabeln. Behöver i närtid dra nya ledningar delvis i garage/uthus så den hade passat bra till det.

Då vore det okej att använda den om jag använder manteln till jord och märker upp N/L tydligt i var sin ände?
 
Vid nyanläggning krävs att PEN-ledaren är minst 10 kvadrat, så den kabeln duger inte.
 
Jo om man använder manteln som jord så är kabeln ok. Men sedan har den bara tre trådar. Så antingen en dragning med nolla och Max två faser. Eller trefas utan nolla.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Handlar det om installationskabel räcker arean på "mantelledaren" (biledaren) INTE som jord.
 
Fast den är 4 kvadrat? Det begränsar ju användningen som hempularen är inne på eftersom det bara är tre trådar över till faser och nolla.
 
Är den 4 mm2 är det inte en installationskabel utan en kraftkabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.