263 läst ·
7 svar
263 läst
7 svar
Rimligt pris för nytt badrumsgolv?
Hej expertpanelen
Vi har fått en offert på nytt kakelgolv i ett av våra badrum. Ytan är idag ca 12 m2.
Jobbet innebär spackling över befintligt golv, "visst tätskikt" och läggning av golvkakel.
Ingen tätskiktsgaranti eftersom enbart golvet byts/renoveras.
Ska men göra hela badrummet enligt gällande regler skulle det kosta 500 000 SEK, sa han.
Pris för golvet utan rot ca 20 000 SEK.
Vi har fått en offert på nytt kakelgolv i ett av våra badrum. Ytan är idag ca 12 m2.
Jobbet innebär spackling över befintligt golv, "visst tätskikt" och läggning av golvkakel.
Ingen tätskiktsgaranti eftersom enbart golvet byts/renoveras.
Ska men göra hela badrummet enligt gällande regler skulle det kosta 500 000 SEK, sa han.
Pris för golvet utan rot ca 20 000 SEK.
Visst tätskikt var hantverkarens ord, vilket då skulle innebära att det inte är ett fullgott tätskikt när enbart golvet är nygjort/omgjort.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Man får inte ha dubbla tätskikt, dvs. man får inte lägga tätskikt på befintlig klinker (jag antar att det finns ett tätskikt under dagens klinker).
Vad är syftet med dessa nya klinker och hur gammalt är badrummet?
Vad är syftet med dessa nya klinker och hur gammalt är badrummet?
Tätskiktet under befintliga golvet är av oklar status, och det badrummet renoverades någongång på 60-talet. Syftet är att snygga till och fräscha upp badrummet.BirgitS skrev:
Ja det är möjligt, men oklart då det redan finns kakel lagd som då ska överläggas med ny kakel.BirgitS skrev:
Frågan är om priset är skäligt för att enbart lägga ett golv där.
Eftersom jag inte haft hantverkare till någon kakling i något av mina hus, är jag novis på just den biten. Har dock golvkaklat själv, men då mindre ytor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Om det ska vara någon sorts tätskikt så behöver arbetet spridas ut över minst 3 dagar, tätskikt, torka, plattsättning, torka, fogning. Därför tror jag att det inte går att komma just något lägre än din offert. Men som alltid är det bra att ta in flera offerter, och personliga rekommendationer är också viktiga.
Klicka här för att svara