Hej expertpanelen

Vi har fått en offert på nytt kakelgolv i ett av våra badrum. Ytan är idag ca 12 m2.
Jobbet innebär spackling över befintligt golv, "visst tätskikt" och läggning av golvkakel.

Ingen tätskiktsgaranti eftersom enbart golvet byts/renoveras.
Ska men göra hela badrummet enligt gällande regler skulle det kosta 500 000 SEK, sa han.

Pris för golvet utan rot ca 20 000 SEK.

• Gilla
putte22
  • Laddar…
BirgitS
Vad betyder visst tätskikt?

Men det är väl inte orimligt att det tar ungefär en halv vecka, vilket väl är vad pengarna räcker till efter att kostnaden för fix och fog har räknats bort.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad betyder visst tätskikt?

Men det är väl inte orimligt att det tar ungefär en halv vecka, vilket väl är vad pengarna räcker till efter att kostnaden för fix och fog har räknats bort.
Visst tätskikt var hantverkarens ord, vilket då skulle innebära att det inte är ett fullgott tätskikt när enbart golvet är nygjort/omgjort.

BirgitS
Man får inte ha dubbla tätskikt, dvs. man får inte lägga tätskikt på befintlig klinker (jag antar att det finns ett tätskikt under dagens klinker).

Vad är syftet med dessa nya klinker och hur gammalt är badrummet?

BirgitS BirgitS skrev:
Man får inte ha dubbla tätskikt, dvs. man får inte lägga tätskikt på befintlig klinker (jag antar att det finns ett tätskikt under dagens klinker).

Vad är syftet med dessa nya klinker och hur gammalt är badrummet?
Tätskiktet under befintliga golvet är av oklar status, och det badrummet renoverades någongång på 60-talet. Syftet är att snygga till och fräscha upp badrummet.

BirgitS
På 60-talet hade man typ asfalt som tätskikt på golvet, vanligen inget alls på väggarna. Asfalten bör fortfarande vara tät. Förutom väggarna så är golvbrunnen en riskfaktor.

BirgitS BirgitS skrev:
På 60-talet hade man typ asfalt som tätskikt på golvet, vanligen inget alls på väggarna. Asfalten bör fortfarande vara tät. Förutom väggarna så är golvbrunnen en riskfaktor.
Ja det är möjligt, men oklart då det redan finns kakel lagd som då ska överläggas med ny kakel.
Frågan är om priset är skäligt för att enbart lägga ett golv där.
Eftersom jag inte haft hantverkare till någon kakling i något av mina hus, är jag novis på just den biten. Har dock golvkaklat själv, men då mindre ytor.

BirgitS
Om det ska vara någon sorts tätskikt så behöver arbetet spridas ut över minst 3 dagar, tätskikt, torka, plattsättning, torka, fogning. Därför tror jag att det inte går att komma just något lägre än din offert. Men som alltid är det bra att ta in flera offerter, och personliga rekommendationer är också viktiga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.