Har ett hus från 1920 där karmen är byggd på plats och sitter skruvad bakifrån på sidorna från teglet. I själva dörren sitter englas, vet att jag kan installera ett tunt dubbelglas men vill gärna ha trippelglas.

Själva ramen är rejäl, 20cm på djupet. Går det att installera en ny dörr? Jag antar jag att måste täcka igen alla gamla hål från låset och gångjärnen. Sedan fräsa nytt enligt den nya dörren?

Skulle dock vilja ha mer information då alla moment är helt nya

Allting går men det här blir nog lite knepigt. Först måste du beställa ett dörrblad i specilmått sedan måste karmen göras om med djupare och flera falser för att täta. Sedan måste beslagningen göras om. Antingen ser man det som en utmaning eller omöjligt.

N Nissegandhi skrev:
Allting går men det här blir nog lite knepigt. Först måste du beställa ett dörrblad i specilmått sedan måste karmen göras om med djupare och flera falser för att täta. Sedan måste beslagningen göras om. Antingen ser man det som en utmaning eller omöjligt.
Beställa dörrbladet är inga problem. Är förvånad att jag inte hittat mer information om att göra den här modifikationen.

För om jag vill byta hela karmen så måste jag riva den, riva en del av teglet, sätta in en murmabalk eller dylikt, montera ny karm och dörr. Känns som att utföra modifikatilnen är lättare, speciellt om det finns någon information hur man gör.

Det vanliga om man vill bevara den gamla karmen är att man monterar den nya karmen i den gamla. Nackdelen är förstås att det blir en mindre dörr och om dörren är från 20-talet är den gissningsvis rätt smal redan från början.

Även om man köper ett dörrblad och lyckas montera dit det med allt vad det innebär så har man en karm som inte är justerbar, vilket förmodligen kommer ställa till det en del.

Om det bara är glaset som är problemet så kan du byta ut det mot ett 7 mm vakuumglas - det isolerar lika bra som en treglaskassett.

FG FG skrev:
Det vanliga om man vill bevara den gamla karmen är att man monterar den nya karmen i den gamla. Nackdelen är förstås att det blir en mindre dörr och om dörren är från 20-talet är den gissningsvis rätt smal redan från början.

Även om man köper ett dörrblad och lyckas montera dit det med allt vad det innebär så har man en karm som inte är justerbar, vilket förmodligen kommer ställa till det en del.

Om det bara är glaset som är problemet så kan du byta ut det mot ett 7 mm vakuumglas - det isolerar lika bra som en treglaskassett.
Nuvarande karm är 20cm djup, håller upp två lager tegel. Har inte tänkt på att sätta en ram i ram, ska fundera på hur det skulle ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.