Hej, Har nu installerat den Orlan 40 som jag köpte beg för en förträffligt billig peng, Efter många funderingar och med tiden som kämpar emot en, när det ska hinnas med fru barn och barnafödande å renoveringar på samma gång.... så har jag nu efter mer än ett och halvt år blivit klart.
Har byggt om endel grejer på panna som jag inte varit nöjd med, Dock inte höjt vedmagasinet som var tänkt.( kommer nog att bli av när tiden infinner sig)
Har nu eldat 4 ggr med den och ser ut att fungera som jag tänkt.
men lite frågor har jag till er orlan ägare.
1. Hur lång tid tar uppstarten för er tills ni har låga och hur gör ni?( tycker det tar lite väl lång tid för mig, vill gärna få ner det till 15min. vet dock inte om det går kanske är omöjligt
)
2. Vilka rökgaser har ni? skulle gärna vilja få upp tempen på mina lite.
Har byggt om endel grejer på panna som jag inte varit nöjd med, Dock inte höjt vedmagasinet som var tänkt.( kommer nog att bli av när tiden infinner sig)
Har nu eldat 4 ggr med den och ser ut att fungera som jag tänkt.
men lite frågor har jag till er orlan ägare.
1. Hur lång tid tar uppstarten för er tills ni har låga och hur gör ni?( tycker det tar lite väl lång tid för mig, vill gärna få ner det till 15min. vet dock inte om det går kanske är omöjligt
2. Vilka rökgaser har ni? skulle gärna vilja få upp tempen på mina lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppstarten tar en fruktansvärd tid så fick ta och göra någe åt det. tog ur den hemgjorda dysan lite till. Samt att jag lyfte ur hela turbulatorer paketet. wow... nu blev det ös i draget. Tänder igång pannan nu på 10 min. Mycket bättre. Konstigt är att rökgaserna sticker inte iväg utan d ligger på 180 drygt. Trodde dom skulle gå upp i 300... tappar man effekt på detta sätt. FÖR det tar lite längre att få upp panntemp en nu ?
Redigerat:
Så har nu eldat nästan en vinter med systemet. Som jag knåpade ihop i slutet av september. Blev precis klar just innan minusgraderna kom.
Har provat att elda pannan med max rökgastemp 170c . Och då måste man vara rätt så noga med starten av pannan. Är man för snabb med att fylla på efter starbrasan och stänga luckan så antar jag att keramiken inte är nog varm. Så då dalar tempen helatiden. Tills pannan börjar ryka.
Höjde rgt till 190. Gör samma starbrasa och den är inte lika känslig på att hamna i rykläge. Brinner helt ok. Går lite ved mot pannan innan.
Så när keramiken blivit utsliten så ska jag göra egen som är utformad på ett Annat sätt samt inte lika tjock. Så den blir varm fortare.
Har dock en fundering på ni som har andra pannor. Om pannan brunnit i 2h och ni öppnar påfyllningluckan. Är då hela veden brinnande. Eller är det bara nedersta lagret som brinner så man kan lägga handen på d vedträna som är överst. ???
Har provat att elda pannan med max rökgastemp 170c . Och då måste man vara rätt så noga med starten av pannan. Är man för snabb med att fylla på efter starbrasan och stänga luckan så antar jag att keramiken inte är nog varm. Så då dalar tempen helatiden. Tills pannan börjar ryka.
Höjde rgt till 190. Gör samma starbrasa och den är inte lika känslig på att hamna i rykläge. Brinner helt ok. Går lite ved mot pannan innan.
Så när keramiken blivit utsliten så ska jag göra egen som är utformad på ett Annat sätt samt inte lika tjock. Så den blir varm fortare.
Har dock en fundering på ni som har andra pannor. Om pannan brunnit i 2h och ni öppnar påfyllningluckan. Är då hela veden brinnande. Eller är det bara nedersta lagret som brinner så man kan lägga handen på d vedträna som är överst. ???
Redigerat:
Hejsan!
Jag har eldat i min Orlan 25 i sju år.
När jag fått upp tanken till önskad temp. Lägger jag in några vedträn på den återstående glöden, därefter stänger jag fjärilsventilen och pannan.
Vid nästa uppstart öppnar jag åter fjärilsventilen samt fyller fullt med mer ved samt stänger sekundärluftskruvarna och övre luckan. Spjällspaken skjuts in och några ihopknöglade tidningssidor antändes i den undre luckan. På någon minut börjar den förkolnade veden att brinna, då startas pannfläkten, den undre luckan stängs samt spjällspaken dras ut. KLART.
En helt överlägsen metod. Från start till full 😵 effekt på ett par minuter.
Staffan
Jag har eldat i min Orlan 25 i sju år.
När jag fått upp tanken till önskad temp. Lägger jag in några vedträn på den återstående glöden, därefter stänger jag fjärilsventilen och pannan.
Vid nästa uppstart öppnar jag åter fjärilsventilen samt fyller fullt med mer ved samt stänger sekundärluftskruvarna och övre luckan. Spjällspaken skjuts in och några ihopknöglade tidningssidor antändes i den undre luckan. På någon minut börjar den förkolnade veden att brinna, då startas pannfläkten, den undre luckan stängs samt spjällspaken dras ut. KLART.
En helt överlägsen metod. Från start till full 😵 effekt på ett par minuter.
Staffan
Har ingen fjärilsventil på min orlan 40.
Kanske skiljer sig mellan orlan 25 å 40 i utförandet. Är väldigt... skulle vilja säga onödigt tjock keramik i orlan 40.
Ska testa med att lägga in lite extra klabbar vid avslut på eldning. Med risk på att den går i kok.
Kanske skiljer sig mellan orlan 25 å 40 i utförandet. Är väldigt... skulle vilja säga onödigt tjock keramik i orlan 40.
Ska testa med att lägga in lite extra klabbar vid avslut på eldning. Med risk på att den går i kok.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Flammtronik hade varit trevligt. Förstår dock inte iden med att styra med fläktar,Istället för med spjäll. Man vill ju att pannan ska stänga efter eldningen så draget stannar. Men antar att det är så att folk går och stänger spjällen efter eldningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden