Hejsan jag och min sambo har köpt ett 70-tals hus med källare och nu när snön börjar smälta märker vi att färgen i ena hörnet börjar flagna och lossnar.
Nu till min fråga, går det att förlänga/skarva platonmattan för jag tror att det rinner in vatten mellan källarväggen och platonmattan därav problem i källaren eller måste jag dränera om hela hörnet?
Nu till min fråga, går det att förlänga/skarva platonmattan för jag tror att det rinner in vatten mellan källarväggen och platonmattan därav problem i källaren eller måste jag dränera om hela hörnet?
Platonmattan är i vart fall felaktikgt monterad. Den ska avslutas 5 cm under marknivå och där monteras en avslutningslist som fästs mot grundmuren och över platonmattan. Den förhindrar att smuts och ytvatten tränger in mellan grundmur och platonmatta.
Om det är orsaken till dina problem eller inte är dock svårt att svara på, men om smältvatten rinner ner där är det i vart fall en trolig bidragande orsak till dina problem.
Om det är orsaken till dina problem eller inte är dock svårt att svara på, men om smältvatten rinner ner där är det i vart fall en trolig bidragande orsak till dina problem.
Så i teorin borde jag kunna gräva fram och sätta en tätlist mot grunden å se ifall det löser mina problem?
Tack för svar 
Det ser ju ut som att platonmattan slutar en halvmeter före hörnet? Finns ingen platonmatta runt hörnet så är det ju att bara förlänga den, men om dräneringen är felgjord så att vatten blir stående runt hörnets botten, då hjälper ju inte platonmatta, då måste fallet ändras. Men det ser man ju när man grävt ner sig
Jo exakt men jag får inga indikationer att det är fukt inne på kortsidan av huset.
Klicka här för att svara