Jag menade att ett ärende med så många aspekter och som reglerar olika berördas juridiska rättigheter är ganska bara att det inte hanteras med "bara ett telefonsamtal" om det ska finnas någon grad av rättssäkerhet i landet.

Jag skulle bli ganska putt om någon tog ifrån mig mark och lade till andras fastigheter utan att det dubbelkollats med mig först, exempelvis.

Ja det förstår jag. Vad jag ville ha reda på via telefon var hur jag skulle gå tillväga för att enklast kunna genomföra det köp/reglering vi vill göra.

Självklart vill vi att allt går rätt till, men med tanke på vad vissa ärenden hos Lantmäteriet har kostat vågar man inte be dem göra ett ärende av det innan man vet lite mer.

Jag är väldigt tacksam för alla svar här. Ceep it coming!

ok, missförstod din fråga då.
Det praktiska, med vilken blankett du ska fylla i för att ansöka om förrättning, vilket underlag de behöver osv. DET kan de informera om på telefon.

När de väl genomför förrättningen så kommer lantmätaren dels ge råd dels ha egna åsikter om hur det görs i fråga om tekniska detaljer. Så du behöver inte vara mer exakt än vilken mark som ska flyttas mellan vilka fastigheter och varför.

Svaret på om du kommer att få ett positivt beslut på att kunna bilda fastigheten exakt som du önskar, kan man aldrig veta säkert innan beslutet är fattat. Det kan komma fram saker i utredningen som utgör hinder som ingen vet innan.
Det är därför myndigheter i allmänhet aldrig säger varken ja det kommer att gå eller nej det kommer inte att gå, för att det blir som att ge löften de inte kan hålla. Så du får på sin höjd info om vilka lagar eller bedömningskriterier de kommer att titta på.

När marken ligger som eget skifte och husen på samma plats, så verkar det troligt att ni kommer att kunna få igenom det som en hobby-/hästgård med storlek på 8 ha.
Men jag är inte proffs och har inte all info. Såpass sannolikt att det är värt att ansöka om förrättning är dock mitt bud. Kanske fler här kan bidra med egna åsikter på just den punkten?

Och paragraf om att marken återgår ifall fastighetsregleringen inte går igenom är vanligt och lämpligt i köpe- eller gåvobrev. Och sedan fyll i blankett som finns på hemsidan. Och vänta med de långa handläggningstiderna som är nu. Och sedan ringer de upp för att gå igenom allt med er.

Hoppas det blev ett bättre svar?

Alla dina svar har varit bra men nu blev allt mycket klarare. Försöker bifoga en bild och förklarar i nästa inlägg(om bilden syns).

Flygbild över landskap med fält, skogspartier och en gård, markerat med positionspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gården ligger vid den blå punkten som synes.
Åkerns högra kant är gräns. Längst upp där åkern går ut mot grusvägen utgör grusvägen gräns bort till den lila nålen. Från den lila nålen går gränsen snett ner till vänster där vägen svänger. Från svängen nere till vänster följer gränsen vägen rakt fram till gården.

Uppföljning!
Nu är fastighetsregleringen klar och vi är ägare till marken. Det blev inte köp utan gåva men det spelar mindre roll. Lantmäteriet bedömde att fastigheten går att använda för mindre näringsverksamhet och därmed kan vara en självständig näringsfastighet.

Lantmätaren behövde inte komma ut på plats utan kunde sköta allt från kontoret. Förrättningskostnaden blev 24.000kr vilket får anses vara helt okej.

Vi är glada att det gick igenom och kan nu planera för framtida verksamhet på gården.

• Gilla
BengtH och 11 till
  • Laddar…
Gratulerar!
En bit jord är väldigt användbar i jämförelse med att vara utan.

• Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.