Vi bor på en avstyckad gård som inte är klassad som jordbruksfastighet.

Mina föräldrar äger marken som tidigare hörde till gården och ligger i direkt anslutning till vår fastighet. Det rör sig om ca 8 hektar åker, bete och skog.

Inom några år kommer vi att köpa denna marken och då vill vi ombilda till jordbruksfastighet och ha samma fastighetsbeteckning på allt.

Är detta något som bör möta några hinder eller hur ser ni som kan detta på det?

Vi bor i Skåne om det spelar någon roll. Risken att det ska detaljplaneras inom överskådlig tid får anses som 0,0%.

Tacksam för hjälp.

Typkoden skall ju spegla vad det är för en fastighet och dess användning. Minimigränsen för jordbruksfastighet är om jag inte minns fel 2ha. Så det vore konstigt om skatteverket inte skulle godkänna er omtaxering. Det finns ju både skogs och åkermark på arealen så Jordbruksfastighet är ju helt klart den rätta typkoden på er kommande fastighet.

Jag tror att den har höjts, så det är mer än 2 nu - kanske 4? Men 8 bör alla gånger vara ok.
Förutsatt att det faktiskt är jordbruksmark på dessa och inte något annat.

Men vad är det klassat som nu och varför?
Låter lite märkligt att det inte är, och kan det finnas någon dold orsak bakom som vi missar?

Jag tolkar det som att TS hus är avstyckat från gården vid en tidigare reglering och fick då en ny typkod. Ts vill nu köpa tillbaka marken igen som troligtvis även nu är klassad som jordbruksfastighet eller obebyggd jordbruksfastighet,

Å, missade det.
Då ska det ske en fastighetsförrättning för att slå ihop fastigheterna och efter det så kommer ni automatiskt få en ny taxeringsblankett från SKV för att deklarera den nybildade/ändrade fastigheten.
Finns knappast anledning att de skulle protestera mot att det typas som jordbruksfastighet då, för det verkar ju stämma väl med vad det i verkligheten är. Speciellt om den ena som ingår i sammanslagningen redan är det innan.

Tack för snabba svar.

Det jag har hört är att det blivit svårare att nybilda jordbruksfastigheter. Marken som vi ska köpa har lagts till mina föräldrars gård tidigare och har därför ingen egen fastighetsbeteckning utan måste styckas av från deras fastighet och läggas till våran.

Men på era svar verkar det som detta borde gå att lösa.

Spelar det någon roll om det är ett köp eller en gåva tro?

"Marken som vi ska köpa har lagts till mina föräldrars gård tidigare och har därför ingen egen fastighetsbeteckning utan måste styckas av från deras fastighet och läggas till våran. "

Då skulle jag som steg 0 prata med lantmätaren, för det är inte alls säkert att två små gårdar är mer ändamålsenlig än en stor gård plus en villa

Skiftet är för litet för att bli egen fastighet, och måste flyttas till annan befintlig fastighet. Tror att det måste vara till en jordbruksfastighet, men är ej säker.

Det är lite därför jag frågar här. Har varit i kontakt med en på Lantmäteriet som svarade att man bara svarade på faktiska ärenden och inte kunde uttala sig generellt.

Min förhoppning var därför att någon här kunde komma med ett tips, och det du beskriver var ungefär det jag befarade. Frågan är om man på något sätt kan "komma runt" detta. Detta är ju snarare ett återskapande av hur vår gård varit innan.

Hur mycket mark har dina föräldrar?

Köp 50 ha och bilda egen fastighet, och slå ihop med din villa. Reglera sedan tillbaka 42 ha till föräldrarna. Kostnad: Ett par 100 tusen extra.

Mina föräldrar har ca 100 hektar. Min bror kommer så småningom ta över huvudgården och både då och nu kommer vi ha tillgång till den marken som ligger runt vår gård. Men alla parter hade tyckt det var roligare om vi ägde denna.

Förstår hur du menar men ett par hundra tusen känns lite mycket.

Det blir ingen skillnad om mina föräldrar ger mig marken som gåva och jag vill lägga denna "gåva" till min fastighet?

Både vår och deras gård var arrende under kyrkan och vår gård såldes till förra ägarna av kyrkan 1989. Min far ville då absolut att betet på ca 2 hektar skulle följa med gården men förvaltaren på Lunds stift vägrade.

Jag vill inte tro att det ska vara omöjligt att, inom familjen, köpa mark som en gång hört till vår gård. Antar att jag får kontakta Lantmäteriet igen, men det är ju alltid bra att ha lite koll på olika alternativ så man inte blir överkörd.

Det är säkerligen inga problem bara det inte är nåt vatten i närheten (strandskydd), men lantmäteriet tar ju bra betalt, säkerligen runt 50.000 för jobbet.

Det är alltid bra att ha litet jord omkring sig. Litet skog så man har ved och virke för husbehov och litet åker som man kan använda eller arrendera ut. Överenskomna nyttjanderätter brukar försvinna efter något årtionde eller senast vid generatioonsskifte så jag tycker att det är helt rätt att ni vill äga marken.

Att bo på en liten bostadstomt på landet innebär att man kombinerar nackdelar av att bo i stan och att bo på landet.

Lycka till...... och ge er inte!

Där går en liten bäck genom betesmarken men den kommer vara orörd. Det är inte så att vi ska bygga något på marken.

Ja att det kommer kosta 50 000:- är vi tyvärr på det klara med.

Hoppas på det bästa.

Ja det är så vi resonerar. För tillfället har vi, eller snarare min bättre hälft, två hästar men tanken är att kunna ha "riktiga" djur dvs kor om än i liten skala.

Alla ekonomibyggnader för detta finns så det handlar mest om hur besvärlig byråkratin är. Eftersom vi bor i Sverige är detta ofta det största problemet.

Om man ser krasst på frågan, så är det väl ingen som tror att en fastighet på 8 HA kan fungera som självständigt jordbruk, om man tittar på inkomster från odling och djurhållning och utgifter för att hålla det hela igång.

Jag gissar att både du och din partner har vanliga heltidsarbeten i någon näraliggande tätort,
och "lantbruket" mer är att betrakta som hobbyverksamhet.

Och om min gissning är rätt, så är detta inte att betrakta som lantbruk, snarare som "hästgård" eller något liknande som man sköter på fritiden. Så varför skulle det klassas som jordbruksfastighet?

Och för övrigt: Vad skulle du själv ha för fördel med ändringen av fastighetens klassningskod?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.