Självklart är inte tanken att kunna leva på 8 hektar. Däremot är tanken att kunna förvärva mer mark i framtiden och då är det en fördel att ha en näringsfastighet.

Och det blir nog i princip omöjligt att få igenom ett köp om jag inte får det klassat som jordbruksfastighet.

Tanken är att ha egen verksamhet med bortajobb inom anläggning, mitt heltidsjobb idag, och ha gården som komplement.
 
Nåra 100 tusen var nog överdrivet, om dina föräldrar ger dig 50 ha så är er bara kostnad för fastighetsreglering som tillkommer, ca 50 kkr? Och så lika mycket när du ger tillbaka allt utom 8 ha inom något år.

Du borde kunna fråga hur mycket dina föräldrar måste ge dig för att det skall gå. Men det är väl bara att stövla in med ett gåvobrev och be dom börja?
 
Det går säkert att göra som du beskriver. Känns helt tokigt att det ska behöva gå så långt bara.

Men att komma med ett färdigt gåvobrev känns som en bra start.
 
G-83 skrev:
Där går en liten bäck genom betesmarken men den kommer vara orörd. Det är inte så att vi ska bygga något på marken. .
Men det är just det lantmäteriet tar fasta på, vad ni säger bryr de sig inte om, att lägga en fastighetsgräns inom strandskydd är nästan omöjligt..

Du skriver att de äger marken som omger eran fastighet, har den marken en egen yttre fastighetsgräns eller är den nu en del av den större gården?

Det är ju mycket lättare i det första fallet, i det andra fallet måste man ju klyva en större fastighet och då måste det tas hänsyn till en massa saker t.e.x var det är lämpligt att göra delningen.
 
Det svåra om du ska bryta ut en bit på 8 hektar är att få igenom fastighetsbildningen.

Det är bara tillåtet att nybilda fastigheter som är lämpliga för sitt ändamål. I ett fastighetsbildningsperspektiv kan det vara svårt att få igenom det med motiveringen att driva jordbruk för just en sådan storlek. Om du inte har en plan för en specifik typ av jordbruksverksamhet du som verkligen fungerar i den skalan, kanske bär- eller grönsaksodling.

Annars är ju syftet med din nybildning att göra en bostads- och hobbyfastighet, s.k. "hästgård" (som iofs inte behöver vara inriktad på just hästintresse). Då ska det ju bedömas utifrån om den passar till det vid Lantmäteriets handläggning.

Men det beror på hur landskap, mark och brukningsformer ser ut den trakt du befinner dig.
Så många aspekter som ska bedömas så något säkert svar kan du inte få innan Lantmäteriet har gjort sin utredning av saken.

Jag tycker det är ett konstigt fokus att binda sig vid att det ska bli just en jordbruksfastighet vid bildandet. Varför inte prioritera att få igenom den bildning ni vill, och argumentera för varför den föreslagna gränsdragningen och storleken passar till det på ett sätt som har störrst chans att gå igenom?

Sen kan ni ju helt kringå lantmäteriet genom att göra ett arrende eller någon annan nyttjanderätt, när det är inom familjen så ni kan diskutera fritt vad vilka formella konstruktioner som kan fungera för alla berörda och passa ert syfte. Om det skulle kännas bättre.
 
islander skrev:
Men det är just det lantmäteriet tar fasta på, vad ni säger bryr de sig inte om, att lägga en fastighetsgräns inom strandskydd är nästan omöjligt..
Det har jag aldrig hört skylle vara problem, vad är motivet? En å är ju en väldigt naturlig gräns för en fastighet som underlättar brukande av de bägge fastigheterna.

Därför går många gränser i åar/bäckar.
 
långt ifrån alla vattendrag är strandskyddade. Det brukar finnas information på kommunen vilka sjöar och vattendrag som ingår i strandskyddet...
 
Tycker också det låter jättekonstigt, kryllar ju av sådana gränser, även nytillkomna.

Men man kanske är lite mer restriktiv vilken typ av fastigheter man tillåter i strandskyddsområden. Eftersom där är begränsningar på byggande så skapas inte fastigheter för sådana syften som inte går ihop med det.
Men det har då att göra med ändamålsenligheten i just den fastigheten. Inte något principiellt emot kombinationen av gränser och vatten/strand i sig.

Kan det vara en missuppfattning från något sådant ärende som ligger bakom?
Exempelvis så tillåter man ju inte bostadstomter styckas på platser där det inte är möjligt att få bygglov. Men att dra vanlig skogs- och åkermarksgräns på samma plats är i regel oproblematiskt
 
Redigerat:
islander skrev:
Men det är just det lantmäteriet tar fasta på, vad ni säger bryr de sig inte om, att lägga en fastighetsgräns inom strandskydd är nästan omöjligt..

Du skriver att de äger marken som omger eran fastighet, har den marken en egen yttre fastighetsgräns eller är den nu en del av den större gården?

Det är ju mycket lättare i det första fallet, i det andra fallet måste man ju klyva en större fastighet och då måste det tas hänsyn till en massa saker t.e.x var det är lämpligt att göra delningen.
Den bäcken omfattas inte av strandskydd.

Marken har egen yttre fastighetsgräns. Föräldrarnas övriga mark ligger några kilometer bort.
 
För att förtydliga så är det såhär:
Den gården vi bor på var ett kyrkoarrende fram till 1989. Fram till dess drev mina föräldrar gården och mina farföräldrar drev den gården som mina föräldrar nu bor på.

Mina föräldrar tog över farmor och farfars gård, som också var ett kyrkoarrende, 1989. I samband med detta sålde kyrkan vår gård till en familj men ville inte stycka någon mark med gården. Marken lades då till mina föräldrars gård. Marken fick då samma fastighetsbeteckning som deras gård.
 
G-83 skrev:
Marken har egen yttre fastighetsgräns. Föräldrarnas övriga mark ligger några kilometer bort.
Är ju ett ärende lantmäteriet skulle kunna lösa över telefon om de bara ville eftersom inga nya gränser behövs.
 
islander skrev:
Är ju ett ärende lantmäteriet skulle kunna lösa över telefon om de bara ville eftersom inga nya gränser behövs.
Man vill ju tro det. Tyvärr är ju inte verkligheten så enkel alltid.
 
Ett eget skifte alltså. Då tror jag det är stor chans att den fastighetsbildningen går igenom.

Till att börja med måste ni ju ha papper på att ni har köpt marken. Hur skulle det gå att leverera till LM över telefon :)
Ja, ska inga nya gränser dras så blir det billigare eftersom de inte behöver komma ut på plats.
Men det måste göras en massa kontroller, så inte någon annans rättigheter skadas, t.ex. kolla inteckningar och annat.
 
Räknenisse skrev:
Ett eget skifte alltså. Då tror jag det är stor chans att den fastighetsbildningen går igenom.

Till att börja med måste ni ju ha papper på att ni har köpt marken. Hur skulle det gå att leverera till LM över telefon :)
Jag antar att vi får skriva ett köpekontrakt/gåvobrev med förbehåll att fastighetsbildningen går igenom och visa detta för LM. Det är så du menar va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.