919 läst ·
2 svar
919 läst
2 svar
Ombedd att inkomma med kontrollplan
Jag har sökt bygglov för fasadändring, då jag vill bygga om carport till garage. Betongplattan till carporten/garaget ligger bara 1 meter från bostadshusets därför har kommunen begärt att följande punkter tillförs i kontrollplanen.
Det kommer inte vara några fönster på garaget, utan det kommer vara träfasad, med 145 reglar och isolering och osb+gips på insidan.
Men vad kommer krävas av mig inför slutbesked med dessa kontrollpunkter? Hur redogör man att man uppfyller bbr avsnitten som krävs?
Hoppas någon kan hjälpa mig med svar, för vill inte lägga till detta innan jag vet vad som krävs.
- Tillämpliga energikrav uppfylls - BBR 9
- Brandskydd (brandklasser, brandklasser mellan byggnader, utrymningsvägar etc). - BBR 5
Det kommer inte vara några fönster på garaget, utan det kommer vara träfasad, med 145 reglar och isolering och osb+gips på insidan.
Men vad kommer krävas av mig inför slutbesked med dessa kontrollpunkter? Hur redogör man att man uppfyller bbr avsnitten som krävs?
Hoppas någon kan hjälpa mig med svar, för vill inte lägga till detta innan jag vet vad som krävs.
Har du tänkt på att även takfoten kan bidra till brandspridning? 😅
Kontakta en brandkonsult som kan stötta dig med några löpande timmar, dels innan projektet men också skriva ett enkelt intyg på att du har utfört projektet korrekt om du skickar brandkonsulten bilder under projektet.
Ska du värma upp garaget över 10 grader så kan du lägga till kontrollpunkt gällande 9:92, ska du ha den som kallgarage så skulle jag inte ha med någon punkt.
Kontakta en brandkonsult som kan stötta dig med några löpande timmar, dels innan projektet men också skriva ett enkelt intyg på att du har utfört projektet korrekt om du skickar brandkonsulten bilder under projektet.
Ska du värma upp garaget över 10 grader så kan du lägga till kontrollpunkt gällande 9:92, ska du ha den som kallgarage så skulle jag inte ha med någon punkt.
Stort tack för bra input. Då jag har iosolerad platta så är inte planen att ha hög värme, utan bara se till att det är frostfritt. Så då skippar jag bbr9. Skall ringa bygglovshandläggaren imorgon och diskutera bbr5 och höra vad han förväntar sig och därefter ta kontakt med en brandkonsult.LaszloToth skrev:
Har du tänkt på att även takfoten kan bidra till brandspridning? 😅
Klicka här för att svara