1 444 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Om konsten att besinna sig
Ett uppmärksammat rättsfall har avgjorts i Varbergs tingsrätt. I korthet: Gård till salu där det finns med i objektbeskrivningen, och väl synligt på tomten, att det finns parkslide. Köparna skriver under, betalar handpenning på 900k, 10% av köpesumman, och allt är frid och fröjd. Efter en kortare tid, någon eller några veckor, vill köparna dra sig ur. Orsak anges vara att de är rädda för parkslide. Säljaren vägrar och blir stämd på handpenningen. Säljaren stämmer köparna för avtalsbrott. Tre år av juridisk konversation tar sin början.
Nu har tingsrätten gett säljaren rätt. Köparna skall ersätta säljaren med 2,5Mkr inkl handpenningen, samt betala dennes juridiska kostnader på närmare en miljon. Plus sina egna juridiska kostnader som torde vara där i närheten. Halva gårdens värde alltså, för att komma ur avtalet efter tre års juridiskt brevväxlande och rättegång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ulla-stamdes-pa-grund-av-parkslide-pa-tomten-sa-blev-domen
Det viktiga här är inte parkslide och vad man tycker om det. Istället är det ett gott exempel på att man verkligen bör fundera över om en juridisk tvist är att föredra, eller om man kanske ändå inte skall försöka komma överens. Har man dåliga kort på hand är det troligen bättre att fullfölja ett köp och sedan sälja (med kännbar, men hanterbar förlust) än att låta sig förblindas av möjligheten att få rätt. En förlust kan vara ekonomisk ruin. Under tre års tvistande måste det ju ha funnits lägen för en förlikning där man kunnat komma ut denna situation och inte varit pank, men en lärdom rikare.
Om den här domen överklagas ligger sannolikt en miljon till i advokatkostnader i potten. Plus 12-18 månaders ytterligare ovisshet. Där bör man ha i åtanke att det är två parters ovisshet det handlar om, och deras familjer.
Nu har tingsrätten gett säljaren rätt. Köparna skall ersätta säljaren med 2,5Mkr inkl handpenningen, samt betala dennes juridiska kostnader på närmare en miljon. Plus sina egna juridiska kostnader som torde vara där i närheten. Halva gårdens värde alltså, för att komma ur avtalet efter tre års juridiskt brevväxlande och rättegång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ulla-stamdes-pa-grund-av-parkslide-pa-tomten-sa-blev-domen
Det viktiga här är inte parkslide och vad man tycker om det. Istället är det ett gott exempel på att man verkligen bör fundera över om en juridisk tvist är att föredra, eller om man kanske ändå inte skall försöka komma överens. Har man dåliga kort på hand är det troligen bättre att fullfölja ett köp och sedan sälja (med kännbar, men hanterbar förlust) än att låta sig förblindas av möjligheten att få rätt. En förlust kan vara ekonomisk ruin. Under tre års tvistande måste det ju ha funnits lägen för en förlikning där man kunnat komma ut denna situation och inte varit pank, men en lärdom rikare.
Om den här domen överklagas ligger sannolikt en miljon till i advokatkostnader i potten. Plus 12-18 månaders ytterligare ovisshet. Där bör man ha i åtanke att det är två parters ovisshet det handlar om, och deras familjer.
Hur i hela friden kunde det bli så här? Hade köparna några miljoner att bränna på en meningslös rättsprocess eller bara hybris? Och vilka omständigheter är det som berättigar säljaren ett så stort skadestånd?
Min erfarenhet är att det blir så när det passerat punkten där man tycker man investerat för mycket i tvisten för att backa. Givetvis i kombination med att båda parterna är övertygade om att de kommer att vinna - det ligger ju lite i tvistens natur.S Staffan-N skrev:
Tre år med åtminstone initialt hög ränta, mäklararvode, måhända kostnader för en annan köpt bostad etc. Det är väl inte helt orimligt med 25-30% av köpeskillingen i samlat skadestånd för att man drar sig ur ett köp?S Staffan-N skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Här kan man ju misstänka att det finns en advokat som uppmuntrat för att tjäna pengar.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Här var ett liknande case i grannskapet för rätt många år sedan. En familj hade ett hus med stora sättningsskador. De gjorde en större åtgärd och lyfte i princip hela huset med källare och allt med domkrafter. Vi hade barn i samma skola och fotbollslag så vi kände dem flyktigt.
Men det blev nya sprickor, de kroknade sålde huset och köpte ett annat.
Det framgick av prospektet när de sålde att det fanns sättningssprickor. vet inte hur "inlindat" det beskrevs. Köparna hade uppenbarligen noll koll. Vid kontraktskrivningen frågade köparna något i stil med "vad är en sättningsspricka".
Ett par veckor senare hade köparna läst på, och ville hoppa av affären. Det blev rättstvist i dryga två år. Köparna fullföljde dock afären men ville ha ersättning för "dolt fel". Köparna förlorade och fick betala ungefär lika mycket i advokatkostnader som huset kostade (På den tiden låg priserna här i storleksordningen 1,5 - 2,5 milj), gissningsvis fick de ut det mesta på rättsskyddet i försäkringen, men ändå...
Säljarna hade bara flyttat ett par kvarter, så under hela den här processen hade de barn i samma klass som köparna, och umgicks civliserat på föräldramöten, tror att barnen besökte varandra osv.
Men det blev nya sprickor, de kroknade sålde huset och köpte ett annat.
Det framgick av prospektet när de sålde att det fanns sättningssprickor. vet inte hur "inlindat" det beskrevs. Köparna hade uppenbarligen noll koll. Vid kontraktskrivningen frågade köparna något i stil med "vad är en sättningsspricka".
Ett par veckor senare hade köparna läst på, och ville hoppa av affären. Det blev rättstvist i dryga två år. Köparna fullföljde dock afären men ville ha ersättning för "dolt fel". Köparna förlorade och fick betala ungefär lika mycket i advokatkostnader som huset kostade (På den tiden låg priserna här i storleksordningen 1,5 - 2,5 milj), gissningsvis fick de ut det mesta på rättsskyddet i försäkringen, men ändå...
Säljarna hade bara flyttat ett par kvarter, så under hela den här processen hade de barn i samma klass som köparna, och umgicks civliserat på föräldramöten, tror att barnen besökte varandra osv.
Antagligen för att vissa internet-forum skrämmer upp folk med att parkslide är jättesvårt att bli av med. Parkslide är busenkelt att få bort om man vet hur.S Staffan-N skrev:
Har också svårt att förstå vad det var som gjorde att de driver det så långt, det borde funnits steg på vägen som skulle hindrat dem. Nu har vi kanske inter all fakta men de hade ju kunnat lägga mindre pengar på att försöka bli av parksliden. Det kan ju också alltid finnas personlighetsdrag som kan bidra till hanteringen.
Klicka här för att svara
