Hej!

Har 2 gamla veteranbilar varav en är i mycket fint skick. Dessvärre tycker områdets katter att det är kul att springa runt på dom helst med leriga/ grusiga tassar. Blir repor och jag tror det handlar om totalt 5 katter.

Funkar alla dessa "kattskrämmor", finns allt från ljudsirener, "vatten kanoner", grandulat, el stängsel och mycket mer.
Vad fungerar? Vatten kanon kan ju fungera på platser på tomten där jag sällan vistas men på vanliga parkeringen kanske en siren med ljud vi inte hör är bättre, grannen lär inte uppskatta att få en dusch när denne går förbi heller.

Men vad fungerar, vill ogärna köpa in 5 vatten kanoner, likaså vill jag inte köpa något verkningslöst, de är allt annat än billiga.
Betalar hellre ett par kronor extra för något som funkar än något skit

Mvh: Adam

Unikt namn
Funderat på biltäcke/kapell?

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Funderat på biltäcke/kapell?
Sitter på nu men är ett jäkla jobb att dra av och på hela tiden, dessutom är det inte felsäkert då katterna klöser i genom det, jag tror dom slåss eller nått på bilarna. Dessutom måste de vara fläckfria annars repar täcket lacken istället.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Funkar alla dessa "kattskrämmor"
Dom jag testat har tyvärr inte funkat i längden, och dom var inget billigt skit, kattdjävlarna verka vänja sig vid tonerna. Nu har jag en rätt snäll katthona som är försiktig men visst har jag sett lite repor någon gång. Gick dock att polera bort med lite rubbing, men fattar att du inte vill hålla på med sånt på dina gamla fina bilar

Kanske är vatten kanon som gäller då jag misstänker att dessa ton saker funkar...sådär. finns dyrare varianter som ändrar höga toner men ligger på över 1000 kr.
Provade att hälla ättika runt bilen men det dunstar bort efter ett tag.
Funderarat på tejp men det känns elakt om de trasslar ihop sig helt i det.

A aka_the_barf skrev:
finns dyrare varianter som ändrar höga toner men ligger på över 1000 kr.
Sådana dyra jag köpte, 2 olika från olika leverantörer, ingen av dom var bra

K krambriw skrev:
Sådana dyra jag köpte, 2 olika från olika leverantörer, ingen av dom var bra
Ja då går dom bort. Får fundera på vatten varianterna och eller el stängsel jag kan lägga på marken(dom är gjorda för katter) lägger jag det på marken så lär dom inte se om jag tar bort det efter ett tag?

Farstatjej90
När jag var barn störde en katt och fick till slut en smällare kastad på sig när den låg och vilade. Den sågs aldrig till där igen.
Tycker det är lite synd om katten dock. Det hade behövt vara en väldigt störig katt innan jag gjorde det...

Jag har inte försökt skrämma katter med flit men kan berätta att grannens ljudskrämmor mot rådjur inte har någon effekt på min katt. Den fungerar däremot bra mot grävling och rådjur.

Vatten funkar, men i TS fall så kan det bli lite kontraproduktivt om katterna redan hunnit upp på bilen. Då blir det ungefär som starten på WRC med fyrhjulsdrift på katterna… klart obra för lacken. Men kanske att det funkar i kombination med elstängsel.

Sen kan det räcka med att det dyker upp en ny katt i området så ska de bråka om reviren igen så man får vara uthållig.

Att kasta smällare på katterna blir svårt och opopulärt om de kommer på natten. Dessutom måste jag sitta som en kuf och vänta i närmaste buske, kanske i dygn. Utöver det är det rätt elakt också.

Kikat lite på dessa:
814K+XjFfWL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oj! Sånna har jag aldrig sett. Det skulle helt klart hålla min katt borta om någon osynlig fiende sprutade vatten på honom. Han har räknat ut hur vattenspridare funkar men den där borde vara svår att överlista om du kan få till så alla vinklar täcks. Är de dyra?

Vad tror du om en cope cage, vanligt i bla Ukraina?

Vi har grannarnas katter som kommer och bajsar i vår köksträdgård. Sitter och liknande funderingar som du TS.

I
T Toppalua skrev:
Dessa skrämmer har hållit grannskapets katter borta från vår tomt. Vi har haft dem i 3 år nu och de fungerar fortfarande. Dessutom extrapris nu ser jag.

[länk]
Jag har köpt något liknande denna på Lidl som funkar på både katter och mindre barn beroende på vilket frekvensläge man väljer.

IMG_20260623_090856946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan man lägga ut kaffesump på lite strategiska platser vilket en del katter inte gillar.

Skulle du inte få ordning på detta så gör en anmälan till kommunen om sanitär olägenhet så kommer de och sätter ut fällor och så kommer de ej chippade katterna snart att vara ett minne blott, några grannar där jag bor gjorde detta för det var en äldre kvinna som höll på och matade förvildade katter som ynglade av sej så vi hade mängder med katter som klättrade på bilar och förorenade överallt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.