I
Hej,

Vi fick en Aquarent Soft 15 installerad för cirka 2 år sedan. I början var skillnaden tydlig, men nu ser vi ändå kalkuppbyggnad, till exempel i duschen.

Jag vet att filtret släpper förbi en viss del obehandlat vatten, men enligt tillverkaren ska det påverka väldigt lite. Inställningarna ska vara rätt enligt installatören, men jag är inte helt säker på att de hade full koll.

Jag har rengjort inkommande filter en gång och annars bara fyllt på salt. Nu såg jag i manualen att saltnivån aldrig ska gå under halva magasinet. Det har hänt några gånger, men den har aldrig tagit slut helt. Kan det påverka funktionen?

Hur kalibrerar man filtret rätt över tid? Vad bör man göra för underhåll själv, förutom att rengöra filtret och fylla på salt? Bör man justera hårdheten (satt efter kommunens siffror) eller minska mängden vatten som släpps förbi filtret?

Det bör inte påverka om du skulle råka glömma att fylla på salt - det fungerar ungefär som modernare diskmaskins avhärdare, ingen salt, ingen avhärdning, med salt så börja avhärdningen att synas på glasen (vid hårdare vatten) att det fungerar efter några diskar.

Det fins kitt som mäter hårdhet (total hårdhet - GH) men du kan använda såpvatten för samma sak efter lite intrimmning och kontroll mot en kommersiell hårdhetstestkit för dryga hundralappen.

(tex JBL Pro Aquatest GH - 115:- på Horbash)

skrev lite mer om såpa-alternativet här: https://www.byggahus.se/forum/threads/arliga-kostnader-for-avsyrningsfilter.565311/#post-6456335

Om avhärdarens funktion verka dåligt så blir det kanske att kolla om backspolningen med salt fungerar i tid och mängd, att jonbytarmassan inte blivit en kaka etc.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.