Kvackatore Kvackatore skrev:
Därav undrade jag om TS trodde det var med uppsåt eller misstag. Var det ett uppenbart misstag kanske man kan dra ett streck över det i vissa fall, eftersom grannen är villig betala skadestånd kan man ju misstänka att det var just ett misstag. Allt beror på omständigheterna och hur det upplevs av den enskilde och det kan bara TS svara på.
Absolut KAN detta vara mångbottnat. Men om man söker hjälp för hur man skall hantera det så utgår jag ifrån att det inte finns tveksamheter i detta fallet. Det kan ju ändå vara så…

Dr Benz Dr Benz skrev:
Det kan ju inte ligga på den drabbade att det är dennes vidare hantering som avgör?

Tänket är likadant att man flyttar på den som blivit mobbad i skolan och inte den som mobbat.

Den som gör fel har ju gjort det av en anledning så det är mest synd om denne personen. Mer än den som är utsatt.

Hujamig!

Till TS: var tacksam att du har en granne som gjorde dig en tjänst, bjud på kaffe och heja lite extra glatt varje gång ni ses….
Jo, den drabbades hantering påverkar definitivt hur fortsättningen blir. Om du inte inser det så undrar jag hur det står till.

Claes Sörmland
Dr Benz Dr Benz skrev:
Det kan ju inte ligga på den drabbade att det är dennes vidare hantering som avgör?
Detta är helt obegripligt för mig. Vad menar du? Den drabbade är ju en av de två parterna och därmed till stor del styrande för vad som sker nedströms. Tar TS inget initiativ så kommer inget att hända, högst troligen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag är för att man gör upp i godo, men att förhandla sig till ersättning för att inte anmäla något tycker jag är (försiktigt uttryckt) problematiskt.

Det går säkert att argumentera för att det inte är en knivskarp linje, men jag tycker att man bör hålla sig till skadeståndsdelen av frågan, även om man inte avser anmäla när man fått sitt.

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är helt obegripligt för mig. Vad menar du? Den drabbade är ju en av de två parterna och därmed till stor del styrande för vad som sker nedströms. Tar TS inget initiativ så kommer inget att hända, högst troligen.
Absolut precis så är det och precis så är det många som gör lite som dom vill tänker.

Det jag syftar på är att det tydligen skall vara upp till den drabbade att se till om relationen framöver skall vara god eller inte. För mig är det helt befängt.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, den drabbades hantering påverkar definitivt hur fortsättningen blir. Om du inte inser det så undrar jag hur det står till.
Absolut. Visst är det så. Det jag menar är att den drabbade bara kan gör det bättre och inte sämre. Man är ju redan drabbad.

Jag vet inte hur du tänker här, HD har ju dömt ut skadestånd på strax över 33 600 kr för fällning av tre spontansådda tallar vid tomtgränsen och som endast måttligt påverkade tomtens avskildhet och sen 80 dagsböter på det för brottet skadegörelse av normalgraden. Plus nöjet att gå igenom en rättsprocess med allt vad det innebär. Vad hade du tyckt vara en rimlig konsekvens?
Det är egentligen inte orimligt. Men jag skrev magtraktsmässigt eftersom jag också tycker det saknar rätt fokus. Det finns bara en futtighet i skadeståndet som jag kan uppleva retsam. Men jag uppskattar argumenten mot punitativa skadestånd också.

Men i ett rent brottsofferperspektiv så måste den först bli av med träd, sen genomgå en rättsprocess för att i andra änden få "upprättelsen" med ~10-15kkr med lite tur om rättegången går enligt vad ni spekulerar här.

Denna osäkerhet inför rätt tveksam utdelning tror jag gör att många låter bli att dra det hela längre, vilket är det bästa utfallet för grannen egentligen.

Jag har väl bara en naiv föreställning om att det borde premieras att handla mer rätt, dvs öppet och ärligt förhandla med grannen innan om fällning och även acceptera utfallet att trädet inte fälls.

Dr Benz: Vem skulle annars kunna påverka det? För trädfällaren är det ju för sent att påverka utvecklingen särskilt mycket.

• Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dr Benz Dr Benz skrev:
Absolut precis så är det och precis så är det många som gör lite som dom vill tänker.

Det jag syftar på är att det tydligen skall vara upp till den drabbade att se till om relationen framöver skall vara god eller inte. För mig är det helt befängt.
Det krävs två för att dansa. Relationen blir bara god om den drabbade vill det. Det är inte befängt utan är verkligheten att den drabbade har alla möjligheter att välja bort möjligheten till en god relation framgent.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är för att man gör upp i godo, men att förhandla sig till ersättning för att inte anmäla något tycker jag är (försiktigt uttryckt) problematiskt.

Det går säkert att argumentera för att det inte är en knivskarp linje, men jag tycker att man bör hålla sig till skadeståndsdelen av frågan, även om man inte avser anmäla när man fått sitt.
Kan hålla med dig men jag tror de flesta kommer att uppleva sig förhandla om just en anmälan ska ske eller inte när beloppet diskuteras. D v s om TS först tar emot 40 000 kr och sen anmäler till polisen så kommer många uppleva det som ett orättvist beteende. Och skulle TS uppge sig kunna acceptera 40 000 kr i skadestånd och sen kommer TS att anmäla för skadegörelse så minskar drastiskt möjligheten att komma överens om detta belopp.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
lunnabo lunnabo skrev:
Ja klart att det ska få konsekvenser att såga ner träd på grannens tomt.
Räcker inte lagstiftning till så får man ta till privat rättsskipning eller ren och skär hämnd.
En stor poäng med ett samhälle som har lagstiftning, jämfört med ett klansamhälle, är möjligheten att förutsäga konsekvenserna av sina handlingar. Klansamhället har vi lämnat bakom oss till förmån för en högre civilisation.

• Gilla
Ruben Janzon och 6 till
  • Laddar…
P
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jo, det kan det.
Dr Benz Dr Benz skrev:
Tänket är likadant att man flyttar på den som blivit mobbad i skolan och inte den som mobbat.
Nej, i det här fallet motsvaras den som har fått sitt träd fällt av den mobbade (även om analogin nog är lite låghalt). Det brukar inte vara den mobbade som avgör vad som ska göras i ett mobbingfall (åtminstone inte när det gäller skolbarn).
Dr Benz Dr Benz skrev:
Den som gör fel har ju gjort det av en anledning så det är mest synd om denne personen. Mer än den som är utsatt.
Ja, det motsäger inte att vad den drabbade gör kan avgöra den framtida utvecklingen av fallet.

P
Dr Benz Dr Benz skrev:
Varför "ska" det inte vara det? Det är upp till den drabbade att bestämma sitt fortsatta handlande, det handlandet kan givetvis spela stor roll för den fortatta relationen.

Det inns inget imperativ i det.

jag tror de flesta kommer att uppleva sig förhandla om just en anmälan ska ske eller inte när beloppet diskuteras.
Vi är eniga även om det. Och jag är nog även i den beskrivna gruppen. Jag skulle ha mycket svårt att själv anmäla någon om jag gjort upp om skadestånd i godo, och jag skulle känna mig lurad om jag var den som gjort fel och först betalade skadestånd, sen blev anmäld.

Men jag ser ändå en gräns, där det kan börja dra åt utpressning eller bestickning om man gör upp om mer än skadeståndet motiverar. Samtidigt tror jag inte att man ska överdriva sin helighet, gränsen är som sagt nog inte solklar

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Nissens
Förslag på belopp vad TS ska begära i skadestånd: Räknar man om de 33 600 kr som HD har dömt ut för fällning av de tre spontansådda tallarna till 2024 år penningvärde så motsvarar det 43 500 kr.

Det är en utgångpunkt för vad grannen ska betala i skadestånd. Detta belopp kan sedan justeras ned om t ex påverkan på fastigheten vad lägre än i HDs fall. Eller justeras upp om påverkan var större.

Önskar grannen förhandla bort en anmälan om skadegörelse från TS så kan beloppet räknas med utgångpunkten 80 dagsböter från HD-domen. Dagsböterbeloppet kan ligga mellan 50 och 1000 kr beroende på grannens förmögenhet, inkomst och försörjningsskyldighet. Fattiga får rabatt på straffet i detta system.
Nyss sade du ju att skadestånd var uteslutet…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.