9 435 läst ·
36 svar
9k läst
36 svar
Oljud från fläkt i panna?
Nu har jag byggt om och drevat med Biltema glasfibertätning. Nu går det att visstas i huset, men har fortfarande oljud från fläkten. Den kommer i "egensvängning" med en frekvens på en gång i sekunden. Ganska exakt en gång i sekunden.
När jag tar loss fläkten och kör den märks inget oljud eller stor obalans. Mellan fläkt o panna har jag limmat ett 6mm glasfibersnöre från Biltema. Normalt har man en packning här.
Så här låter det:
[video]https://youtu.be/HXooZfezVT0[/video]
När jag tar loss fläkten och kör den märks inget oljud eller stor obalans. Mellan fläkt o panna har jag limmat ett 6mm glasfibersnöre från Biltema. Normalt har man en packning här.
Så här låter det:
[video]https://youtu.be/HXooZfezVT0[/video]
Verkar ju som den kommer i obalans , tycker inte det låter som ett lager men det är svårt att avgöra.
Är fläktbladen ordentligt rengjorda? och även inne i pannan där fläkten sitter?
Sökte lite på reservdelar men det verkar inte som man kan byta bara fläktbladen utan då är det hela paketet med motor man får byta.
Är fläktbladen ordentligt rengjorda? och även inne i pannan där fläkten sitter?
Sökte lite på reservdelar men det verkar inte som man kan byta bara fläktbladen utan då är det hela paketet med motor man får byta.
Nej jag tror inte heller det är ett lager. När jag körde den avmonterad var det defenitivt inget lagerljud och mkt lite vibrationer (men svårt att definiera vad som är mycket eller lite när man inte har mätvärden) Är det en ren tillfällighet att svängningarna upprepas med 1Hz och nätet 50 Hz?
Jag avvaktar ett tag, någon kanske har haft samma problem och löst det.
Sedan återstår att ta av fläkthjulet och göra det helt rent med ugnsrengöring och därefter provköra.
Jag avvaktar ett tag, någon kanske har haft samma problem och löst det.
Sedan återstår att ta av fläkthjulet och göra det helt rent med ugnsrengöring och därefter provköra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden