Majgårdarna
Jannez69 skrev:
Med Solo innova får du även stå på knä, lyfta ut förbränningsskålen, när du ska sota ur pannan riktigt. Österrikarna har en "hylla" till så man behöver inte lyfta ut något för att sota ur den. Askan i botten av vedmagasinet tar man via tändluckan, bara att raka ut. likaså i botten av pannan via nedersta luckan.
.
Inte behöver du ta ut skålen när du skall sota den?

När jag pratade med Baxi för några år sedan så rekommenderade dom inte deras lamda styrda model.
Den kanske har blivit bättre nu?

Om dom själva avråder kunderna att köpa deras lambdalösning så kanske det är lika bra att hoppa.

Så, detta gör SI:n än mer pris-ovärd än ETA.. eller?

Nä, som jag nämnt tidigare skulle jag antingen köpa det bästa jag kom över för 30kkr eller köpa det bästa jag kunde hitta bland premiumpannorna. Att spara 15-20kkr och inte bli nöjd skulle jag inte kunna leva med i 20-30år..

Majgårdarna
Innovan funkar ju riktigt bra så jag tror man blir nöjd med den.
Den brinner utan problem och verkningsgraden är hög.
Det jag saknar är spaksotning men jag är osäker om jag skulle betala 20-25 000 för att få det.
Lamdakontroll? Tror inte det skulle göra min vardag med pannan enklare

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Håller med både Andreas_Hansson och Jannez69, ditt val handlar (bortsett från kosingen) om hur du värderar tekniska finesser. Hur det nu blir: Jag tror inte du blir missnöjd när du väljer mellan nämnda pärlor!

Om solo innova: har en sån själv, oljudet från fläkten blir minimalt om den installeras rätt. Rökröret på min SI är drevat in i murstocken m mineralull: hörs inget till våningen ovan.
SI är lätt att tända, hög verkningsgrad, låga utsläpp: grundkonstruktionen är så stabil och bra att en lambdastyrning endast förbättrar den marginellt, jämfört med att justera in spjällen manuellt och ha en dragbegränsare.
Alla kan tända en solo innova. Uraskning= hålla rent i skålen och däromkring= tar fem sekunder. "Sotning" (blir typ ingen... lite flygaska bara) är inte så ofta förekommande. Tuberna ska dras ur nån gång i månaden: detta är lite bökigt och göres icke i finkostymen eller av barnen.

Samtidigt dreglar tekniknörden inom mig över inbyggda loggningsmöjligheter, lambdastyrning och frekvenstyrd fläkt... Framförallt dreglar jag över de där kaklade och klinkrade och kliniskt rena pannrummen. Fast där kunde jag nog få in min solo innova oxå om jag putsar den lite. Med aska.

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Jag måste nog slå ett slag för en annan panna, ctc v40 lamda.Den har gjort det den ska hos mej i drygt två år och inget krångel,spaksotning inbyggd shuntstyrning lätt att tända men inga telefonappar el nätanslutningar. Det är väl inte Österrrikeklass men jag tycker den funkat bra och priset var ok. Just ja fläkten hörs knappt heller.

Intressant läsning. En sak som slog mig när man börjar räkna på alla prylar är ju vad skillnaden i pris blir med Luft/vatten och vedpanna. Köper man en finpanna för tex 75000kr + acctankar för ...
x tusen + installation och man är uppe i minst 100k

En luftvatten installation kostar i runda slängar 100k inklusive installation enligt http://www.byggahus.se/varme/allt-om-luftvatten-varmepump

Om man har 20000 kwh/året i uppvärning så skulle luftvatten varianten kosta kanske 0.4-0.5x20000=8-10000kr beroende på vem man frågar....(elpriset är la kanske 1.25 iof....)

Hur många kubik ved vet ja inte men köper man färdig ved för 350-400kr kbm får man 25-30 kubik. En snabb googling säger att 20kubik är en "normal" årsförbrukning (även om det beror på en triljon saker...). Vinsten börjar ju bli ytterst tveksam....

Det som talar för ved i nuläget är ju att jag tycker det är skojj att elda men.... det kanske inte riktigt är motiv så det räcker... Jag kommer ju givetvis sätta in en kamin i huset oxå så där kanske jag får tillräckligt med utlopp för eldandet

Det stora felet i kalylen är livslängden och underhållskostnaderna.

Ok, min kalkyl baserades på några minuters googlande och är såklart bristfällig. Innan jag började läsa om detta trodde jag i min enfald att det skulle vara betydligt mkt billigare. Frågan är väll vart man ska lägga sig i pris...

Majgårdarna
Skall du köpa ved skulle jag överväga något annat uppvärmningssätt.

Andreas_Hansson; Jag har samma problem med oljud från min Solo innova och har precis samma rökrör som du. Kan du ge mer detaljer på din lösning? Är det några konstigheter, eller bara att ta bort ett par mm rör och sätta dit någon passande muff med drev mellan. Var fick du tag i muffen?

Majgårdarna
Bertram skrev:
Andreas_Hansson; Jag har samma problem med oljud från min Solo innova och har precis samma rökrör som du. Kan du ge mer detaljer på din lösning? Är det några konstigheter, eller bara att ta bort ett par mm rör och sätta dit någon passande muff med drev mellan. Var fick du tag i muffen?
Muffen fick jag svarvad på mitt jobb.
Diametern på muffen är ca 10-15mm större än rökröret i ena änden och samma som rökröret i andra änden.
jag kapade bara röret med en vinkelslip. Lite grövre kapskiva.
Glipan som blir räcker för att ljudet inte skall sprida sig till skorstenen.

Kan vara enklare att bara kapa en spalt 5-10mm och linda avgasbandage runt med slangklammer.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Såg föresten att rg termometern satt efter dragbegränsaren så värdet blir ju fel när begränsaren är öppen.

Majgårdarna
Termometern sitter fortfarande där. Använder aldrig dragbegränsaren.
Onödigt att den står och suger ut massor med uppvärmd luft ut i skorsten

Lånar träden.
Har just installerat en beg. Innova 30. Gjorde misstaget att montera rökröret stumt. Himla liv i hela huset.
Någon som provat "jensaros" förslag i #27 ovan. Var hittar man ett sånt bandage? Måste ju vara helt tätt! Kan man limma skarven (överlappningen) med silikon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.