D Daniel 109 skrev:
Men det tar lång tid att bygga nya ledningar.
Det beror på hur bråttom man har. Om viljan finns så ...

J JohanLun skrev:
Vet inte vem som spelat in och lagt ut eller hur trovärdig professorn är,
I praktiken SD om jag förstår det rätt.

A Arne_Planka skrev:
Det beror på hur bråttom man har. Om viljan finns så ...
Det krävs väldigt mycket vilja om man ska bortse från reglerna runt överklaganden mm.

D Daniel 109 skrev:
Det krävs väldigt mycket vilja om man ska bortse från reglerna runt överklaganden mm.
Tänk dig en krigs- eller i alla fall krissituation.

T Thomas_Blekinge skrev:
det är endast de svenska elproducenternas och handlarnas girighet att elpriserna är så höga.
Hur mycket av producenterna är det egentligen som är svenska/svenskägda?

J
A Arne_Planka skrev:
I praktiken SD om jag förstår det rätt.
Ok, det kändes inte som han var klimatförnekare eller "alternativa fakta" person eller kopplad till SD utan hyfsat balanserad...

Allt SD promotar är väl inte skit, även om jag generellt är restriktiv till SDs kanaler eller personer som Elsa Widding och andra liknande personer som drar upp undersökningar och mätningar som gjordes för 100 år sen eller har tveksamma källor.

M Martin_ skrev:
Fast du räknar med priser efter skatt och elbolagens pålägg så vinsten är lägre. Men ex. på 6månader drog SVK in ca 60 miljarder bara på avgifter (innan de sänkte transmissions tariffen).
På lite mer än 2års skatteintäckter hade SVK kunnat bygga 3st reaktorer (4800MW).
Man kan ju undra varför inte den sk marknaden har börjat bygga några nya reaktorer än, då förutsättningar för en ren guldgruva har funnits i minst ett år. Ju mer man förhalar, ju senare blir man klar.
Industrin borde vara väldigt intresserade tycker man. Men det är väl som vanligt någon annan som skall ta tag i problemen (även i en marknadsekonomi).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ok, det kändes inte som han var klimatförnekare eller "alternativa fakta" person eller kopplad till SD utan hyfsat balanserad...

Allt SD promotar är väl inte skit, även om jag generellt är restriktiv till SDs kanaler eller personer som Elsa Widding och andra liknande personer som drar upp undersökningar och mätningar som gjordes för 100 år sen eller har tveksamma källor.
Timbro är väl snarare hans kanal. Dvs, väldigt marknadsliberalt. Han är inte expert på energisystem eller elnät vad jag vet.

J JohanLun skrev:

Jag säger inget om innehållet, jag har inte lyssnat på det.
SD väljer givetvis sådant som passar in i deras föreställningsvärld (och bortser från resten).
Det är ju praktiskt att ta med en professor, men även de har fel ibland.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Man kan ju undra varför inte den sk marknaden har börjat bygga några nya reaktorer än, då förutsättningar för en ren guldgruva har funnits i minst ett år. Ju mer man förhalar, ju senare blir man klar.
Industrin borde vara väldigt intresserade tycker man. Men det är väl som vanligt någon annan som skall ta tag i problemen (även i en marknadsekonomi).
Bara att ansöka kostar 100.000.000 kronor per reaktor. Investeringskostnader på tiotals miljarder och kärnkraftshatande politiker som sätter käppar i hjulen eller helt frankt förbuder anläggningen. Till detta kommer det, pga den intermittenta vindkraften, mycket volatila elpriset. Ibland kostar det 10 öre och ibland kostar det 50 ggr mer. Ingen vet när det blåser. Ganska osäkert investering.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Snailman
S sjoelund skrev:
Anledningen till detta är ju att Sverige måste exportera el just nu så att Tyskland kan bygga på sitt lager av naturgas. Men jag ser inte poängen i att elda olja under sommaren för att det ska finnas gas i vinter...Fossilt bränsle som fossilt bränsle...
Vore det inte enklare för Tyskland att tillåta användande av den nybyggda gasledning som är klar att tas i drift (rent tekniskt) då slipper ju även EU oroa sig över att Ryssarna stängt gasleveranserna några dagar för att byta någon utsliten ventil eller vad det var?

Jag läste också att Ryssarna eldar naturgas för 100 miljoner om dagen just nu.

C cbrolin skrev:
Bara att ansöka kostar 100.000.000 kronor per reaktor. Investeringskostnader på tiotals miljarder och kärnkraftshatande politiker som sätter käppar i hjulen eller helt frankt förbuder anläggningen. Till detta kommer det, pga den intermittenta vindkraften, mycket volatila elpriset. Ibland kostar det 10 öre och ibland kostar det 50 ggr mer. Ingen vet när det blåser. Ganska osäkert investering.
Nya OL3 kärnkraftverket i Finland har visat sig vara en riktigt lysande investering trots allt spott och spe den fått utstå för att den är försenad och dyr. Men återbetalningstiden är i rådande läge 5 år (!).

Men för att satsa på ny kärnkraft i SE som tidigast kan stå klar 2030 vill man gärna inte ha en politik som närsomhelst kan slå undan benen för den. Långsiktighet och garantier krävs.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det handlar om den totala livstidscykeln. Bygge, drift, rivning, och för kärnkraften även slutförvaring. Siffrorna gäller vattenfalls befintliga anläggningar. Det går inte att bygga ut ny vattenkraft i någon större skala.
Jag har frågat förut men jag har provar igen. Har du något bevis som belägger vad du säger??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.