1 142 läst ·
27 svar
1k läst
27 svar
Oljefyllt element 400v med wifi - något tips?
Jo, men då har du lite lägre RH på grund av att du har högre temperatur inne. Inte på grund av att elementet har torkat luften.Demmpa skrev:
Om man bara värmer upp luft med en specifik RH så blir luften egentligen inte torrare, den innehåller precis lika mycket fukt i absoluta tal/mängd som innan uppvärmningen (om inte fukt tillförs från omgivningen).Demmpa skrev:
Men, luften kan/vill bära mer fukt och vill därför "suga" fukt från omgivningen, inkluderat oss människor.
Därför försvinner vattnet från huden, ögonen, slemhinnor m.m och ytor/material torkar och damm bildas o.s.v.
Det här är en bra beskrivning
D Dilato skrev:
Precis. Så även om luften direkt ovanför ett gammalt stekhett element upplevs torr så blir luften i rummet fuktigare av t ex växter och annat i närheten jämfört med ett modernare element med lägre temperatur.
Rent fysikaliskt går det inte att torka luften i rummet bara med hjälp av ett element även om några verkar tro det.
Medlem
· Stockholms län
· 20 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 20 inlägg
Väldigt fin info, tack för att du tog dig tid!Demmpa skrev:
Angående torr luft:
Luftfuktigheten är beroende av temperaturen, kall luft kan innehålla mindre mängd fukt än varm luft.
En kall vinterdag med en RH ute på 90% så blir RH inne på kanske 30%.
Gamla elradiatorer med bimetalltermostater har ett dödband/"till-/frånslag"/temperatursvängning på kanske 5⁰, å bara för att man inte vill ha det "för kallt" så höjde man temperaturen lite, därav blir luften "torrare".
Här är några grafer:
[bild]
[bild]
[bild]
Här förklaras luftfuktighet:
[länk]
Edit:
Här är två grafer över temperaturen och RH i vårt källarförråd, vi har vattenburen värme;
[bild]
[bild]
HejF FredrikSthlm skrev:Jag letar efter bra element för wifi styrning. Sedan tidigare har jag ett element från norska Mill men jag vill helst ha oljefyllt. Jag behöver byta ut två element som lagt av och söker nu nytt, för fast montering.
Det jag har hittat är en produkt från Gnosjö Klimatprodukter:
[länk]
En recension säger att wifi-styrning är undermålig, vilket gör mig lätt nervös. Jag automatiserar mer och mer i mitt fritidshus och kör Tibber, och har kopplat in Plejd för golvvärmestyrning (och givetvis belysning). Värmepumpen styr jag med Sensibo (pumpen är gammal), men jag börjat tröttna på att ha flera olika system att hantera, och det är svårt att få till allt automatiskt.
Någon som hittat en bra lösning här? Helst hade jag haft ett Plejd-relä kopplat till mina nya element som då får ha en fast inställning av temperatur..
Ursäkta för ett något ostrukturerat inlägg men hoppas att frågan iaf framgår - finns det någon bra lösning på en oljefylld radiator för fast inkoppling som man kan styra på distans?
Mvh Fredrik
Mina radiatorer i fritidshuset är av märket Glamox heating. Ägs tydligen av Adax, om jag fattat rätt.
Har varit i kontakt med deras kundservice någon gång och de har varit bra att ha att göra med.
Hade bl.a. problem med att en radiator tappade kontakten med wifi från och till. De kunde då koppla upp sig och se att det var fel på själva styrenheten i radiatorn. De skickade då nya, uppdaterade till samtliga radiatorer kostnadsfritt.
Tycker också att deras app är enkel och bra.
Mill har ju en wifi-socket om du har stickkontakt: https://millnorway.com/product/mill-wifi-socket/ som också funkar att integrera med Tibber.
Medlem
· Stockholms län
· 20 inlägg
Mmm, det är ett alternativ så klart men jag vill helst köra fast installation. Om jags överger tanken att utnyttja min kabeldragning i väggen så kör jag kanske direkt på Mills 230v elementer.J JonasRodny skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag trodde på den iden först utan att ha kollat att mina element var 400-voltare. Blev att lämna tillbaka ett gäng mill. Men de går att använda till att starta och stänga av andra prylar via wifi, temperaturstyrt elker ej och man får temperaturen i rummet på köpet.J JonasRodny skrev:
Klicka här för att svara