M MaKrBr skrev:
Vi har nyss köpt ett hus som vi fick tillträde till för en vecka sen. Enligt säljaren så var elen på ovanvåningen renoverad för ca. 15 år sen vilket ser ut att stämma. Idag kom vår elektriker dit för att göra arbeta på nedervåningen och upptäckte efter att ha stängt strömmen att lamporna fortfarande lös på ovanvåningen. Efter närmare kontroll upptäcker han att hela elcentralen på den våningen är kopplad direkt på inkommande kablar, innan huvudbrytare och elmätare alltså. Inkommande el och huvudsäkringarna för sitter på ovanvåningen p.g.a. gammalt hus där luftledningar anslöt förr.

Nu kommer vi för det första att behöva dra nya ledningar från nedre till övre centralen och för det andra så är förbrukningen antagligen helt skevt beräknad. Huset värms upp av två värmepumpar, en på nedervåningen och en på ovanvåningen men den där uppe har ju kört gratis i 15 år sen den installerades och den har inte varit med på den redovisade förbrukningen som angavs när vi köpte huset. Kan man göra något åt något av det eller det är bara att svälja?
Hade ni avstått från köpet om ni hade vetat att elkostnaden hade varit fem/tiotusen mer per år?
 
M
C Claes Owe skrev:
Hade ni avstått från köpet om ni hade vetat att elkostnaden hade varit fem/tiotusen mer per år?
Sannolikt inte, huset var långt under vår budget så det finns goda marginaler. Stormtrivs i huset nu ett år senare.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.