C
Lärde mig idag att det i USA finns nåt som kallas för "electricians putty" som används för icke-permanenta tätningar runt genomföringar och liknande. Som klassisk häftmassa man använde för att sätta upp affischer på väggen förr.

Finns det någon liknande produkt här?
Skulle vara perfekt för att i mitt fall täta runt ett antal kablar som kommer ut ur ett rör.

C cpalm skrev:
Lärde mig idag att det i USA finns nåt som kallas för "electricians putty" som används för icke-permanenta tätningar runt genomföringar och liknande. Som klassisk häftmassa man använde för att sätta upp affischer på väggen förr.

Skulle vara perfekt för att i mitt fall täta runt ett antal kablar som kommer ut ur ett rör.
Fönsterkitt.

C
T Thomas_Blekinge skrev:
Fönsterkitt.
Fast fönsterkitt stelnar ju. I så fall kan jag ju använda valfri fogmassa. Men vill ha en produkt som enkelt kan petas bort när man skall dra i nya kablar samtidigt som den håller hyfsat tätt runt kablarna.

Är det inte enklast att använda Tesa TACK häftmassa?

Brukar använda Unigum när jag tätar runt fq och liknande i rör. Tycker det funkar bra. Härdar aldrig och är relativt enkelt att ta bort om man ska ändra i installationen.

• Gilla
Jamalainen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast fönsterkitt stelnar ju. I så fall kan jag ju använda valfri fogmassa. Men vill ha en produkt som enkelt kan petas bort när man skall dra i nya kablar samtidigt som den håller hyfsat tätt runt kablarna.
Tremco's Mono SP521 fönsterkitt stelnar aldrig, passar perfekt till att täta i genomföringar.
Ett helsike att ta bort om man vill renovera ett fönster som är kittat med detta, blir som en gummimassa.

C
J Jimbo.S skrev:
Ett helsike att ta bort
Det är ju just exakt det jag inte vill 🤔

Jag har kört med icke härdande byggfog/utefog/fasadfog. Har ett projekt just nu där jag byter ut belysningen och kopplingsdosor utmed vår uppfart. På 26 år har det inte härdat och är enkel att ta bort.

Vet att jag tjatar om detta, men Hiltis eller firesafe brandtätning gör exakt detta.
Håller formen, färgen och enkel att pilla bort sen

C
Bart Bart skrev:
Jag har kört med icke härdande byggfog/utefog/fasadfog.
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Vet att jag tjatar om detta, men Hiltis eller firesafe brandtätning gör exakt detta.
Några specifika förslag?
Hilti och Firesafe har en uppsjö produkter med olika egenskaper, likaså är det med icke-härdande fog.
Men många sådana icke-härdande produkter kladdar av sig s-tan, vilket definitivt inte är en önskvärd egenskap i sammanhanget. Tänker att Unigum är bästa förslaget hittills.

Nej, slippa kladdet gör man inte vid applicering, det har du rätt i. Dock är det skinntorrt på 24 timmar. Men kladdigt är det att få på plats.

Edit: glömde ett ”inte”

Redigerat:
C
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Men de är ju kladdiga vid applicering då. Men det kanske är bättre med tex tejp etc om det ska bort inom 4-12h?
Nä, alltså, egenskapen jag är ute efter är att man t.ex. trycker till det runt kablarna i ett rörutlopp för att få det luft-/vatten-/insektstätt, sen 3 år senare när man vill komplettera med en ny kabel så petar man lätt bort det, gör vad som skall göras och återapplicerar massan.

C cpalm skrev:

Köp den från USA, då. Det kan ju inte kosta särskilt mycket, men det tar förstås lite längre tid än att köpa något här hemma.

C
H hhallen skrev:
Köp den från USA, då. Det kan ju inte kosta särskilt mycket, men det tar förstås lite längre tid än att köpa något här hemma.
Nej, kostar bara 50 spänn, och 100 kr frakt, men en månads leveranstid.
Då kör jag nog på Unigum om ingen har ett bättre förslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.