2 203 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Tätmassa för elinstallationer
Sida 1 av 2
Lärde mig idag att det i USA finns nåt som kallas för "electricians putty" som används för icke-permanenta tätningar runt genomföringar och liknande. Som klassisk häftmassa man använde för att sätta upp affischer på väggen förr.
Finns det någon liknande produkt här?
Skulle vara perfekt för att i mitt fall täta runt ett antal kablar som kommer ut ur ett rör.
Skulle vara perfekt för att i mitt fall täta runt ett antal kablar som kommer ut ur ett rör.
Medlem
· Blekinge
· 12 391 inlägg
Fönsterkitt.C cpalm skrev:Lärde mig idag att det i USA finns nåt som kallas för "electricians putty" som används för icke-permanenta tätningar runt genomföringar och liknande. Som klassisk häftmassa man använde för att sätta upp affischer på väggen förr.
Brukar använda Unigum när jag tätar runt fq och liknande i rör. Tycker det funkar bra. Härdar aldrig och är relativt enkelt att ta bort om man ska ändra i installationen.
Tremco's Mono SP521 fönsterkitt stelnar aldrig, passar perfekt till att täta i genomföringar.C cpalm skrev:
Ett helsike att ta bort om man vill renovera ett fönster som är kittat med detta, blir som en gummimassa.
Vet att jag tjatar om detta, men Hiltis eller firesafe brandtätning gör exakt detta.
Håller formen, färgen och enkel att pilla bort sen
Håller formen, färgen och enkel att pilla bort sen
Bart skrev:
Några specifika förslag?Skogspromenix skrev:
Hilti och Firesafe har en uppsjö produkter med olika egenskaper, likaså är det med icke-härdande fog.
Men många sådana icke-härdande produkter kladdar av sig s-tan, vilket definitivt inte är en önskvärd egenskap i sammanhanget. Tänker att Unigum är bästa förslaget hittills.
https://k-bygg.se/produkt/brandfog-...r7qgTC9OP6ixFgwZTWDdrFHbJVaBzGEB1bqjV4tTS-b7M
https://www.hilti.se/c/CLS_FIRESTOP_PROTECTION_7131/CLS_FIRESTOP_SEALANTS_SPRAY_7131/r4883
Här är två jag använt med lyckat resultat. Tänkte nog på fireseal.
Men de är ju kladdiga vid applicering då. Men det kanske är bättre med tex tejp etc om det ska bort inom 4-12h?
https://www.hilti.se/c/CLS_FIRESTOP_PROTECTION_7131/CLS_FIRESTOP_SEALANTS_SPRAY_7131/r4883
Här är två jag använt med lyckat resultat. Tänkte nog på fireseal.
Men de är ju kladdiga vid applicering då. Men det kanske är bättre med tex tejp etc om det ska bort inom 4-12h?
Nä, alltså, egenskapen jag är ute efter är att man t.ex. trycker till det runt kablarna i ett rörutlopp för att få det luft-/vatten-/insektstätt, sen 3 år senare när man vill komplettera med en ny kabel så petar man lätt bort det, gör vad som skall göras och återapplicerar massan.Skogspromenix skrev:
Köp den från USA, då. Det kan ju inte kosta särskilt mycket, men det tar förstås lite längre tid än att köpa något här hemma.C cpalm skrev:Lärde mig idag att det i USA finns nåt som kallas för "electricians putty" som används för icke-permanenta tätningar runt genomföringar och liknande. Som klassisk häftmassa man använde för att sätta upp affischer på väggen förr.