S
F FlisP skrev:
Säkert 🙈 men han borde ju ha kollat sin kompis Mollgan iom att han själv är elektriker och han sa själv när vi köpte att han byggt och gjort allt själv 😂
Plus liten stad så den firma vi anlitade hade haft säljaren som anställd och sa ”typiskt han”. 🤪
Men jag ska släppa det!
Förmodligen rätta vägen till sinnesro :)

• Gilla
FlisP
  • Laddar…
F FlisP skrev:
Säkert 🙈 men han borde ju ha kollat sin kompis Mollgan iom att han själv är elektriker och han sa själv när vi köpte att han byggt och gjort allt själv 😂
Plus liten stad så den firma vi anlitade hade haft säljaren som anställd och sa ”typiskt han”. 🤪
Men jag ska släppa det!
Jo som sagt, mer än sannolikt att han gjort det själv, men bevisa det...

Kan bara dra parallellen till när jag kom ut och hittade en bil som hade "parkerat" inne i bagageutrymmet på min bil. Efter lite detektivarbete lyckades jag få uppgift om att den försvunna föraren (en dam i 60 års åldern) var krafigt berusad. Ringde polisen. Damen kom och skulle köra iväg medan jag väntade på polis, fick hindra henne med milt våld, lyckades även beslagta bilnycklarna. Polisen kom, hon fick blåsa och bottnade deras mätare, hon erkände ett glas vin, polisen sade "kom igen, vad har du druckit, du kan dricka hur myclet vin som helst utan att komma i närheten av detta mätvärde". Hon erkände att hon hade kört bilen. Men det fanns inga vittnen, polisen knackade dörr i halva kvarteret för att hitta vittnen. Och undrade lite menande "var jag verkligen säker på att jag inte hade stoppat henne först efter att hon fått nyckeln i tändningslåset?". De kunde inte ta in henne för rattfylleri. Och jag föreslog att de skulle ta henne för smitning istället, nej "hon är så berusad att hon är inte medveten om att hon har krockat med din bil". Försäkringsbolaget tog kostnaden, och sade "tyvärr är hon också försäkrad här".

Till och med ett erkännande var inte tillräckligt.

• Wow
  • Gilla
MaKrBr och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Till och med ett erkännande var inte tillräckligt.
Ett erkännande på fyllan gäller aldrig. Det har man räddats av många gånger...

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Det skall ju då handla om missvisande energideklaration för huset. För du har ju ingen ordentlig statistik för hur detta ha påverkat just din elförbrukning. Du flyttade in i Maj när förbrukningen är som lägst, och åtgärdar elstölden i Oktober just när elförbrukningen stiger helt naturligt.

Jag tror det blir väldigt svårt att få ut någon ersättning från säljaren för en missvisande energideklartion.

Även om det är mer än sannolikt att det är förre ägaren som gjort detta, så tror jag inte att uppgifterna håller som bevis om han blånekar och skyller på någon okänd installatör som poolbyggaren anlitade, eller hans kompis "Mollgan"
Tror att risken för sidoeffekter är större genom att börja bråka om detta än att bara låta det bero och gå vidare. Elbolaget ser att ni är nya ägare och har större förbrukning kanske för ni har mer värme på osv. så de reagerar nog inte. Gamla ägaren kan nog inte lastas för en felaktig energideklaration, han kan ju badat iskallt i poolen och värmt sig med ved och åkarebrasor. Svårt att bevisa något. Anmäler ni säljaren så kan nog konsekvenserna framförallt för honom men kanske även för er bli "jobbiga". Om ni pressar säljaren på pengar men INTE anmäler och elbolaget kommer till er och frågar så misstänker jag att ni kan bli skyldiga till att INTE ha anmält felet. Om elektrikern nu fixade till det så kan ni sannolikt bara spela okunniga om ni får frågan. Låt skiten falla i glömska. Kommer nåt mer fel upp så kan ni ju ha detta i bakfickan mot säljaren...

• Gilla
FlisP
  • Laddar…
F FlisP skrev:
Nu är tråden lite gammal. Men jag sitter med ett liknande ”problem”. Det skaver i huvudet 😅
flyttade in i huset maj 2023 och i oktober 2023 skulle vi installera elbilsladdare.
Elektrikern påvisar att pool, all utomhusel och garaget med extra rum i är förbikopplat i el-centralen. I bad elektrikern åtgärda detta omedelbart. Han gjorde det utan extra kostnad.
Den tidigare ägaren byggde huset och är själv elektriker så vi kan ju med säkerhet säga att det är han som aktivt gjort denna koppling.

Nu till ”problematiken”, vi kan ju se att vår elräkning i princip fördubblades efter åtgärden detta när vi räknat bort bil-laddning. Det känns lite surt.
Jag frågade vid köpet om poolen drog mycket el, men säljare svarade svävande, konstigt.. 🙄

Ska man bara försöka glömma detta? 🙈
Fast handlade det verkligen om att det du räknar upp var kopplat före elmätaren? Den brukar ju numera sällan sitta vid "centralen" på det viset.
Sen så kan jag ju tänka mig att värma en pool kostar en del men ska man verkligen räkna in den i nån energideklaration för huset? Att ni slog på den och lät den vara på behöver ju inte innebära att den tidigare ägaren hade den på lika mycket.

S Stefan1972 skrev:
Fast handlade det verkligen om att det du räknar upp var kopplat före elmätaren? Den brukar ju numera sällan sitta vid "centralen" på det viset.
Sen så kan jag ju tänka mig att värma en pool kostar en del men ska man verkligen räkna in den i nån energideklaration för huset? Att ni slog på den och lät den vara på behöver ju inte innebära att den tidigare ägaren hade den på lika mycket.
Jag frågade hur länge och ofta och vilka grader dom hade poolen på. Så jag har ju ett hum iaf.

Men googlade det du skrev nu faktiskt och nej, tydligen ska inte pool och garage räknas in. 👍 så då kan jag ju släppa den pucken. 😅
Men tycker ändå det är sniket att sno el.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Göra detsamma?

Hade säkert gått bra om du inte skrivit på nätet...

Alltså typ att du inte visste.

Så hade det blivit om mor Anna köpt huset.

J
H Hybro skrev:
Göra detsamma?

Hade säkert gått bra om du inte skrivit på nätet...

Alltså typ att du inte visste.

Så hade det blivit om mor Anna köpt huset.
Fast nu är det väl åtgärdat, och varit så en rätt kort tid. Ingen på nätet vet väl vem TS är. TS har ju gjort så gott hen kunnat så snart det upptäckts och troligen inte vunnit nån större summa på det heller. Frågan är om man inte bara kan låta det bero... Jag skulle gjort så tror jag. Mot att väcka den björn som sover, och få en massa jobb, frågor och risk för extra avgifter själv...

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
P
Det är rät svårt att åka dit på elstöld då rimligt tvivel inte alltid är lätt att bevisa.. även om både du och jag ser att förra ägaren gjort det fullt medvetet och dessutom besitter kunskap i ämnet så är det fortfarande svårt att få nån dömd för tilltaget..

Just olika vanor , antal personer i hushållet osv gör att det är stora variationer även i identiska hus med identiska förbrukare , och energideklaration är en skrivbordsprodukt som i bästa fall lite grovt jämföres mot verkliga siffror men uppvärmda pooler och liknande energislukare där du kan flerdubbla din elförbrukning med att vrida upp poolen till 28 grader för det är skönt från påsk till november gör det svårt att bevisa nåt.
Många äldre områden har ibland väldigt många villor med på samma delmätare så svinnet i elnätet är ibland inte så enkelt att härleda till en som stjäl ström, det kan finnas en handfull till i samma villaområde och som är smarta nog att ta bort det innan dom flyttar eller på lågsesong när ens förbrukning är så låg att det är dummare än vanligt..

Jag tror att du gör klokast i att släppa det hela och inse att din chans till nån upprättelse är nära obefintligt låg då det är mycket svårt att bevisa nåt som faktiskt stämmer då naturen på elstöld är svårbevisad och det är få som i verkligheten döms för brottet och när dom väl lyckas dömma nån så är det ofta för en liten liten bråkdel av all el som verkligen stulits så ofta erkänner dom en liten del för att slippa dra det genom rätten hela vägen och vem som förlorar är ofta rätt osäkert.

P polaris78 skrev:
Jag tror att du gör klokast i att släppa det hela
Ja, framförallt så är ju alternativet ett av de absolut bästa sätten till att aldrig någonsin kunna fråga förra ägaren om något man behöver veta om huset... En bra relation till föregående ägare, framförallt såna som har gjort mycket själv i huset är värt mycket!

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Kan bara inflika att tidigare ägare här också kopplat garaget förbi mätaren (dessutom förbi huvudsäkringarna och rätt in på matningen). Jag ringde vattenfall men till min förvåning ryckte de bara på axlarna och informerade om hur arbetsgången var för att åtgärda.

Det var dock väldigt liten förbrukning på garaget så det hade ju väldigt liten effekt på förbrukningen.

P
Känns som det är rätt vanligt med felkopplade mätare och det varierar rejält vem som är orsaken. Vi har hittat felkopplade mätare även där det är uppenbart att husägaren knappast är skyldig men det har varit ut nån elektriker och fixat nåt eller till och med mätarbytare från elbolaget såna där som fått en halvdags utbildning och sen får byta mätare på egen hand ute hos kunder på nåns auktorisation / behörighet som sitter kvar på elbolagets kontor hela dagarna..

Men även i uppenbara fall så är det rätt ofta det bara ska rättas till så det blir rätt . man orkat inte driva det vidare och sätta dit nån och försöka få retoraktivt betalt av kunden , det händer såklart men det är oftare där det är mer uppenbart att syftet varit att stjäla ström

Var och kollade hos kompis som precis köpt hus där saknas plomberingar på mätarens skydd över kablarna och det är rätt uppenbart att nån utan kunskap varit där och fipplat.. han ringde elbolaget och berättade hur det såg ut och dom skickade ut nån att plomba om det och ta en snabb koll att det var rätt och riktigt. men nån reprimand för föregående ägare det struntar man helt i. man orkar helt enkelt inte tror jag

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
men nån reprimand för föregående ägare det struntar man helt i. man orkar helt enkelt inte tror jag
Framförallt är det naturligtvis helt omöjligt att bevisa vem som rivit bort plomberingarna om vi pratar om ett normalt fasadmätarskåp som i princip "hela världen" har åtkomligt att rota i. Det vore fullkomligt meningslöst arbete att försöka dela ut någon form av reprimand.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F FlisP skrev:
Jag frågade hur länge och ofta och vilka grader dom hade poolen på. Så jag har ju ett hum iaf.

Men googlade det du skrev nu faktiskt och nej, tydligen ska inte pool och garage räknas in. 👍 så då kan jag ju släppa den pucken. 😅
Men tycker ändå det är sniket att sno el.
ja men sitter elmätaren alltså vid elcentralen?

H
F FlisP skrev:
Ja, det är ju den detaljen.. men det går nog att bevisa genom hur mycket el det gick från maj-okt för oss jämfört med hur mycket det gått åt dom här två andra somrarna.

Jag är väl egentligen mest lite småsur generellt på säljaren. Men det är man väl kanske alltid 🙈
Dom hade aldrig haft problem med poolen, jag kunde omöjligt göra en besiktning innan sommaren, men den såg jag senare var lagad i poolduken. Elen till poolens belysning och altanen är trasig, ja jag borde kollat det, men det är sån där som man tycker borde funka eller bara informera om 😂
Eller IS-maskinen på frysen, trasig, fula märken på golvet som inte syntes under deras mattor. All internetkabeldragning förutom till routern/centralen för fiber är borttaget 😂
Han rev upp slingan till robottgräsklipparen för att vi inte ville köpa alla deras utegrejer utan bara roboten 🤪 så är väl bara min surskalle som surar lite.

Men energideklarationen på huset är ju faktiskt felaktig och kostnaderna för huset är dyrare än vi räknat med. Men vi hade nog köpt ändå jo.
Mycket av det du skrev ingår i undersökningsplikten, t.ex. så måste man själv ta bort mattor för att kolla golven, slingan för robotgräsklipparen är en fast installation och det får förre ägaren inte ta med sig, robotgräsklipparen får de dock ta med sig. Internetkabeldragningen är jag osäker på, dock är den fastsatt så förmodligen inte ok att ta med sig. Fästen för gardinstänger får ej tas med men själva gardinstången får tas med av säljaren.
Sen kan du ju anmäla förbikopplingen till elleverantören så förre ägaren får betala och du går fri om elleverantören skull reagera på den ökade elförbrukningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.