162 217 läst ·
1 754 svar
162k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mitt elbolag har faktiskt månadsmedelspotpris + påslag, dvs jag är inte beroende av vad elbolagets kunders förbrukningsprofil är i förhållande till elbörsen. Verkar vara väldigt ovanligt upplägg. September månad kostade 236,23 öre/kWh inkl påslag. Kollar jag historiskt är påslaget mindre än vad jag hade fått om jag haft viktad månadsmedelpris. För september, om jag inte hade ändrat mina levnadsvanor eller förbrukning, hade jag inte heller tjänat på rörligt timpris. Men det är klart, om jag hade börjat styra min värmeförbrukning/varmvattenproduktion till natten hade jag säkert tjänat några kronor på timpris. Men än så länge är det inte värt det (eller tekniskt möjligt för mig)
Jag ger oktober månad en chans med samma avtal. Som jag skrev tidigare så gick halva september innan jag visste att jag hade timavläst avtal. Numera så tänker jag på när jag förbrukar min el. Jag har t.ex. äntligen gått tillbaka till mitt ätande på sena kvällar och nätter igen.yonna skrev:
Inte alls omöjligt. Vårt förra hus, en liten 50-talare på 75+75, drog omkring 20000 när den värmdes upp med elpanna (f.d. kombipanna som konverterats med elpatron). Förbrukningen gick ner rätt mycket när vi bytte till luft/vatten efter ett par år.D Dilato skrev:
Mitt nuvarande verkar tillåta det iaf.M MrDizzy skrev:
”Hur går det till?
För att ha detta avtal krävs att du har en elmätare som mäter din förbrukning timme per timme. När du beställer Timprisavtalet hos oss kontrollerar vi att ditt elnät har sådan mätning. Under tiden har du ett vanligt rörligt elavtal. Har du inte rätt typ av mätare så ordnar vi det åt dig genom att beställa ett mätarbyte från din nätleverantör. Bytet genomförs inom tre månader och det kan hända att de kontaktar dig för att komma åt mätaren. Bytet av mätaren är kostnadsfritt. Vill du byta tillbaka till månadsavläst rörligt elpris går det bra hos oss på Göteborg Energi. ”
Det finns de som erbjuder månadsmedel på spot, dvs inte viktat.... men det är inte vanligtS Skopan skrev:Timprisavtalen torde ge de flesta mindre magont, eftersom då vet man vad elen man förbrukar just nu kostar och man vet hur stor elräkningen kommer vara innan den dimper ned.
Det är heller inte så viktigt att förändra vanor och bevaka priset som det ofta antyds - en genomsnittlig förbrukare ska ju teoretiskt varken vinna eller förlora på timpris kontra månadspris även om denne struntar helt i att kolla prisläget.
Månadspriset i kr/kWh är ju inte ett medelvärde av spotpriset - det skulle ju elbolagen förlora jättemycket på eftersom förbrukningen generellt är högre dom timmar på dygnet när priset är högre.
Timmpris är bara billigare för den som kan flytta förbrukning från höglasttimmarna och helst också dagtid vardagar till sena kvällar och nätter.
De med smarta värmesystem och någon form av buffrande värmetank. De med elbil som kan ladda tex mellan 01-04 osv.
Har själv räknat ut att jag skulle höja min elräkning med timavtal.
Det gäller att ta reda på vilka möjligheter man har själv först!
De med smarta värmesystem och någon form av buffrande värmetank. De med elbil som kan ladda tex mellan 01-04 osv.
Har själv räknat ut att jag skulle höja min elräkning med timavtal.
Det gäller att ta reda på vilka möjligheter man har själv först!