135 586 läst · 1 754 svar
136k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Elen blir ju inte dyrare än för de med rörligt. Det som händer är man kommer ikapp de med rörligt avtal.”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”
De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…
Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.
Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Medlem
· E
· 29 776 inlägg
Varför skulle timpriskunderna få dyrare el? De kommer sannolikt att ha billigare el oavsett, men skillnaden minskar. Det blir ju väldigt tydligt när priserna varierar som nu. Har du timpris så vet du att du betalar det som är det satta priset. Har man rörligt så vet du inte hur dyr elen blir. Ni var det några dagar där elen kostade några öre, men du vet inte om du får betala tioöringar eller tiokronor innan månaden är slut. Har du timbris kan du utan rädsla värma upp badtunnan och bastun. Eller slå om från pellets till el under några dagar.
Ja, och OM vi någonsin skulle hamna i den situationen att vi förbrukar lika mycket som det produceras och priset därmed är konstant så har vi verkligen lyckats! Nu är jag ju inte riktigt så optimistisk som du att jag tror på det men man kan ju hoppas.
Ja, som det är idag dundrar ju huset av dessa maskiner mellan 17-20 så jag tror inte det påverkar så mycket heller. Men visst finns det risk för att saker som börjar läcka (diskmaskin exempelvis) kommer göra det 03:00 istället för 21:00 och kan då skapa lite oreda. Man får helt enkelt styra om förbrukningen med förnuft.
Ska man styra om disk/tvättmaskin samt torktumlare bör man se till att man har bra brandvarnade i de rummen de befinner sig.
En av mina mors vänner satt i vardagsrummet vid 21 tiden på kvällen då de tyckte att det började lukta brandrök och kollade upp det direkt som tur var.
Det visade sig att diskmaskinen hade börjat brinna så det slog ut lågor runt diskbänken.
Nu han de släcka men hade de inte varit vakna så hade risken varit överhängande att kåken brunnit ned.
Ja, brandvarnare ska man ha i alla rum där något kan börja brinna oavsett.Ska man styra om disk/tvättmaskin samt torktumlare bör man se till att man har bra brandvarnade i de rummen de befinner sig.
En av mina mors vänner satt i vardagsrummet vid 21 tiden på kvällen då de tyckte att det började lukta brandrök och kollade upp det direkt som tur var.
Det visade sig att diskmaskinen hade börjat brinna så det slog ut lågor runt diskbänken.
Nu han de släcka men hade de inte varit vakna så hade risken varit överhängande att kåken brunnit ned.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/elektricitet-i-sverige/
Bostäder och privatförbrukning stod alltså för 5% av elanvändningen 2019. Även om varenda människa skaffat en elbil, bytt till timspotavtal och lagt all förbrukning på natten så kommer inte priset att påverkas. Det är bara om industri och företag flyttar sin förbrukning till nattetid som det kommer hända något. Visst, en hel del industrier skulle säkert kunna flytta runt sina skift. Men att vanliga företag (t.ex. restauranger, bilverkstäder, butiker, myndigheter) skulle börja jobba på nätterna istället? Glöm det.
Byggveteran
· Svedala
· 420 inlägg
Är du säker? Jag citerar min elleverantör:
”Om din elanvändning är däremot är hög under timmar med högt elpris kan timprisavtal bli en dålig affär för dig.”
källa: https://www.goteborgenergi.se/privat/el/timpris
Som någon skrev, utan förändring av sin förbrukning så får man ungefär samma medelpris och därmed elräkning med timavtal som med rörligt.Är du säker? Jag citerar min elleverantör:
”Om din elanvändning är däremot är hög under timmar med högt elpris kan timprisavtal bli en dålig affär för dig.”
källa: https://www.goteborgenergi.se/privat/el/timpris
Men det gäller inte alla, det är korrekt. Om du är en undantagskund som har nästan all förbrukning under dygnets dyraste timmar så tjänar du på rörligt avtal. Då får nämligen alla andra med rörligt avtal, som har en mer ekonomisk fördelning av förbrukningen, betala för dig genom att de sänker medelkostnaden för avtalet som helhet.
Byggveteran
· Svedala
· 420 inlägg
Det låter som el-kannibalism. Dagens egocentrerade el-abonnenter har inget kollektivt ansvarstagande utan det är bara jag,jag,jagSom någon skrev, utan förändring av sin förbrukning så får man ungefär samma medelpris och därmed elräkning med timavtal som med rörligt.
Men det gäller inte alla, det är korrekt. Om du är en undantagskund som har nästan all förbrukning under dygnets dyraste timmar så tjänar du på rörligt avtal. Då får nämligen alla andra med rörligt avtal, som har en mer ekonomisk fördelning av förbrukningen, betala för dig genom att de sänker medelkostnaden för avtalet som helhet.
Behövs fler Günther Mårders i Sverige.
Det är ju precis kollektivt ansvarstagande det handlar om, att styra om sin förbrukning till de timmar då inte många förbrukar. Att bara köra på som vanligt med samma pris oavsett när man förbrukar och att inte bry sig om att försöka ändra det man kan, DET är egocentriskt.
Byggveteran
· Svedala
· 420 inlägg
du kommer se att det kommer bli ego-el-kannibalism
Medlem
· Korpilombolo
· 2 854 inlägg
Det är väl få som brassar på sina infravärmare på natten bara för att det är billigt. Man flyttar sin förbrukning som ändå måste utföras (tvättmaskin osv) till när det är överskott på el, dvs lågt pris och på så sätt jämnar ut förbrukningen i Sverige över dygnet. Medelpriset sjunker för de som har rörligt och de med timdebitering sparar. Win win.
Husägare
· Östergötland
· 3 283 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- Medlem nov 2015
- 3 283 inlägg
- 3 396 gillningar
- 124 bilder och filmer
Prisskillnaden mellan dag och natt kan mycket väl bli mindre med tiden men skillnaden mellan blåsiga och vindstilla dagar kommer sannolikt bli ännu större.
Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.
På min faktura idag så står det:
Vad kommer 259,15 öre/kWh ifrån?
Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
Jag bor i elområde 3.
Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.

Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
Jag bor i elområde 3.
Här är en jämförelse med mig, jag bor också i elområde 3, har också Telge Energi, men har rörligt (inte timpris) och mitt snittpris för elen är något lägre.Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
Visa bilaga 649293
Visa bilaga 649294
Jag bor i elområde 3.
Underbart att du kunde visa detta.
Det hade iof gått halva september innan jag visste att jag hade timavläst så då tänkte jag inte så mycket när jag förbrukade elen.
Jag ser att du nästan har 2 öre mer rabatt än mig per kWh