Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Magnus E K
R Rooney skrev:
Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.
På min faktura idag så står det:

[bild]
[bild]

Vad kommer 259,15 öre/kWh ifrån?
Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
Jag bor i elområde 3.
259,15 öre är ett viktat pris uträknat efter din förbrukning under månadens 720 timmar. Egentligen borde man få en faktura med 720 rader (672-745 beroende på månad) där varje timme är specad individuellt, men man kanske kan förstå varför de har rationaliserat bort detta.

• Gilla
DataJonny och 11 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
259,15 öre är ett viktat pris uträknat efter din förbrukning under månadens 720 timmar. Egentligen borde man få en faktura med 720 rader (672-745 beroende på månad) där varje timme är specad individuellt, men man kanske kan förstå varför de har rationaliserat bort detta.
Rimligtvis borde man kunna begära ut underlaget?

• Gilla
Jonas_M
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Varifrån kommer motsvarande siffra som lat har på sin faktura (250,96)?
Är det också någon individuell beräkning? Jag hittar inte den siffran när jag googlar efter rörliga septemberpriser på nätet.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Magnus E K
R Rooney skrev:
Är det också någon individuell beräkning? Jag hittar inte den siffran när jag googlar efter rörliga septemberpriser på nätet.
Det är normalt samma typ av sammanvägning för samtliga kunder som har den typen av avtal. Så siffran kommer skilja sig ut lite mellan olika bolag beroende på om de t ex har en hög andel kunder med fjärrvärme. Vattenfalls motsvarande pris för september var 247,61 öre enligt denna sida: https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/

• Gilla
Magnus7777 och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Här är en jämförelse med mig, jag bor också i elområde 3, har också Telge Energi, men har rörligt (inte timpris) och mitt snittpris för elen är något lägre.
Jag tror att din elhandlare kör en fuling. Genomsnittspriset i september var 228,6 öre/kWh i SE3.

https://www.compricer.se/nyheter/artikel/september-elpriset-betydligt-hogre-i-elomrade-1-och-2/

Så dina 250,96 öre/kWh innebär ett spotpåslag på drygt 22 öre. Även med ”rabatten” ligger spotpåslaget på 6 öre.

Som jämförelse har vi Vattenfall, som faktiskt anger sitt spotpåslag på fakturan. Det är 6 öre.

Ingen skillnad alltså, men ändå rätt fult att låtsas ge ”rabatt” när man saltat priset före ”rabatten”.

Edit: ändrat räknefel

Redigerat:
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
M
R Rooney skrev:
Beror det inte på när förbrukningen har skett? Om elpriset är 100öre kl. 5 och 10öre kl.1 och du förbrukar 1kWh kl.5 och noll kWh kl.1 så blir ditt pris 100öre/kWh i snitt om du förbrukat 0kWh kl.1. Om du däremot förbrukat 1kWh kl.1 så blir ju snittpriset 10öre.

Med tanke på ditt snittpris så har du nog förbrukat lite mera el vid topparna är normalförbrukaren. Jag har rörligt månadsmedelpris och hamnade på 245,58/kWh för september.

Så det är nog som många redan beskrivet, man måste ändra sina vanor för att dra fördel av timpris istället för rörligt.

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Om man vill vara lite dystopisk och fundera lite över hur det blir om elpriset går upp till helt galna nivåer i vinter >15kr kWh så är jag mycket glad för att ha timpris. Med ett timpris avtal har jag lärt mig mycket om svängningarna i pris och har koll dag för dag vad det kostar mig att använda elen. I detta nu vet jag vad det kostar. Det kommer jag ha mycket nytta av om priserna kommer till att svänga kraftigt. Jag kommer kunna använda el vissa delar av dygnet iaf istället för att behöva snåla hela tiden och inte veta var elräkning ska sluta. Med timpris och bra information från elbolaget är jag numera aldrig förvånad när räkningen kommer.

• Gilla
Peter1986 och 11 till
  • Laddar…
M
Allan J Allan J skrev:
Om man vill vara lite dystopisk och fundera lite över hur det blir om elpriset går upp till helt galna nivåer i vinter >15kr kWh så är jag mycket glad för att ha timpris. Med ett timpris avtal har jag lärt mig mycket om svängningarna i pris och har koll dag för dag vad det kostar mig att använda elen. I detta nu vet jag vad det kostar. Det kommer jag ha mycket nytta av om priserna kommer till att svänga kraftigt. Jag kommer kunna använda el vissa delar av dygnet iaf istället för att behöva snåla hela tiden och inte veta var elräkning ska sluta. Med timpris och bra information från elbolaget är jag numera aldrig förvånad när räkningen kommer.
Nackdelen är väl om det är högt pris när man måste använda el, t.ex. när man kommer hem från jobbet och ska laga mat. Eller om man måste ha värmen igång (ingen alternativ uppvärmning, typ kamin). Sånt är ju svårt att förlägga enbart nattetid. Har man elbil så är det säkert en nobrainer, men för egen del så hade jag nog upplevt det som en stor stressfaktor att hela tiden behöva vara uppdaterad på elpriset för att använda tvättmaskin och sånt. En längre period av kallt/vindstilla med växande tvättkorg så kanske man till sist måste köra 5 maskiner tvätt på raken till hög timpriskostnad.

• Gilla
  • Wow
gorhol och 5 till
  • Laddar…
S
M MrDizzy skrev:
Anledningen till att Elnätsbolagen har problem med att hinna med är att elmätarna ska vara utbytta till elmätare som klarar timdebitering till 1 januari 2025
Det är två år bort ...
Då gör de en planering i vilka områden de vill ta först och hur de ska få personal scheman osv att fungera på ett smidigt sätt.

Till det kommer då alla med solceller och nu alla som rusar efter timdebitering och en lag som säger att mätaren ska vara bytt innom 3 månader.
Då måste de ha extra personal för att ta hand om det.
Blir det då extra många som kommer in från sidan (den ej schemalagda utbytet) blir det väntetider.
Helt normalt. Inget kostigt.
Dessutom är det inga bolag som pausar nytecking av timdebitering.
De säger "du får vänta till dess vi kunnat byta ut din elmätare"

De som redan har utbytt elmätare ... då är det bara några knapptyckingar bort att byta till timavtal (om man nu inte har bundet förståss... då får man vänta tills bindningstiden går ut)
MrDizzy har helt rätt. Denna nyhet har journalisterna misshandlat rejält. Frågan är om journalisten medvetet önskar att läsarna, skall tvingas missuppfatta artikeln. Extremt luddigt beskrivet.

Det finns ingen hysteri för att få timpriser. Elbolagen hinner inte byta till de elmätare som fodras för timpris. Här uppstår kön. Delvis på grund av adinistration, för få elekriker, och plötslig anstormning av kunder som måste ha nytt avtal för det gamla går ut.

Dessa kunder har inte mycket att välja på. Fast avtal är sjukligt dyrt. Så uppstod kön till timpris. (bl.a)

• Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Jag tror du kraftigt överskattar hushållens förmåga att påverka priset på natten genom att flytta förbrukning dit. För att verkligen förflytta prisskillnaden mellan natt och dag som både idag och i framtiden är stor, så skulle inte bara alla hushåll behöva göra en stor rockad på sin förbrukning, men även alla företag och stora industrier.

Om halva folket börjar jobba nattetid så skulle du ha en poäng. Hur stor tror du sannolikheten är för det?

• Gilla
Flintylaren och 7 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nackdelen är väl om det är högt pris när man måste använda el, t.ex. när man kommer hem från jobbet och ska laga mat. Eller om man måste ha värmen igång (ingen alternativ uppvärmning, typ kamin). Sånt är ju svårt att förlägga enbart nattetid. Har man elbil så är det säkert en nobrainer, men för egen del så hade jag nog upplevt det som en stor stressfaktor att hela tiden behöva vara uppdaterad på elpriset för att använda tvättmaskin och sånt. En längre period av kallt/vindstilla med växande tvättkorg så kanske man till sist måste köra 5 maskiner tvätt på raken till hög timpriskostnad.
Gör du minsta lilla anpassning till aktuellt elpris så slår du sannolikt rörligt. Det är inte generellt sett dyrare som många tycks tro.

• Gilla
Stefan_V och 5 till
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
[länk]

Bostäder och privatförbrukning stod alltså för 5% av elanvändningen 2019. Även om varenda människa skaffat en elbil, bytt till timspotavtal och lagt all förbrukning på natten så kommer inte priset att påverkas. Det är bara om industri och företag flyttar sin förbrukning till nattetid som det kommer hända något. Visst, en hel del industrier skulle säkert kunna flytta runt sina skift. Men att vanliga företag (t.ex. restauranger, bilverkstäder, butiker, myndigheter) skulle börja jobba på nätterna istället? Glöm det.
Bostäder ingår i service. Läs artikeln.
Ett enkelt räkneexempel: Det finns 2 miljoner villor i Sverige. I snitt drar de 20000 kWh. Det blir 40 TWh. Sveriges årliga produktion ligger på 140TWh. Det är inga 5%...

• Gilla
rotfaste och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det finns 2 miljoner villor i Sverige. I snitt drar de 20000 kWh. Det blir 40 TWh. Sveriges årliga produktion ligger på 140TWh. Det är inga 5%...
Men alla värms inte med direktel, eller ens el.

• Gilla
DataJonny och 6 till
  • Laddar…
Månadspriset är inget medelvärde av spotpriset. Så här funkar månadspris:

Vi låtsas av pedagogiska skäl att det enda rörliga pris som fanns var timpris. Din granne tittar in och berättar att han startat "Månadsprisklubben". Klubben består av 10 hushåll som ogillar timpris. Dom lägger samman sina månadsfakturor (som är baserade på timspotpris) och delar sedan upp dom strikt proportionellt mot den månadsförbrukning varje medlem haft. Vissa får betala mer än sin riktiga faktura och vissa mindre. Vill du gå med i klubben? Ditt månadspris är då din faktura från klubben dividerat med din månadsförbrukning och alla i klubben har precis samma pris per kWh.

Tänk sedan att varje elbolag skapar en egen sådan här klubb som har som medlemmar de utav det bolagets kunder som önskar månadspris. Dessa får aldrig se sin "riktiga" elräkning, bara en baserad på uppdelning av sammanslagen faktura.

Månadspriset är alltså klubbpriset och varierar från klubb till klubb.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Perplexus och 26 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Men alla värms inte med direktel, eller ens el.
???

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.