Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Timbris borde vara billigare än rörligt för ca hälften av de som har rörligt.
De flesta toppar sin förbrukning när de kommer hem från jobbet.
Lagar mat, slår på TVn, laddar en massa saker, duschar, tänder upp hela huset osv.
På natten och mitt på dagen när elen är som billigast gör de flesta av med minst el.
Då sover vi eller är på jobbet.

• Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
De flesta toppar sin förbrukning när de kommer hem från jobbet.
Lagar mat, slår på TVn, laddar en massa saker, duschar, tänder upp hela huset osv.
På natten och mitt på dagen när elen är som billigast gör de flesta av med minst el.
Då sover vi eller är på jobbet.
Visst är det så. Men det hamnar ju också på det rörliga priset. Det är inte ett medelvärde av timpriserna. Det är ett snitt på den kollektiva förbrukningen.

• Gilla
Susanne22 och 2 till
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
[länk]

Bostäder och privatförbrukning stod alltså för 5% av elanvändningen 2019. Även om varenda människa skaffat en elbil, bytt till timspotavtal och lagt all förbrukning på natten så kommer inte priset att påverkas. Det är bara om industri och företag flyttar sin förbrukning till nattetid som det kommer hända något. Visst, en hel del industrier skulle säkert kunna flytta runt sina skift. Men att vanliga företag (t.ex. restauranger, bilverkstäder, butiker, myndigheter) skulle börja jobba på nätterna istället? Glöm det.
Flera industrier har redan flyttat sin produktion till natten.

Intressant att privatförbrukningen bara är 5%.!? Vore bra med en källa tack!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Stapeldiagram visar elanvändning 2019 efter samhällskategori med bostäder och service på 58% och industri 37%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Det har aldrig slagit dig att industrier och andra storförbrukare oftas drar en bråkdel av sin förbrukning på kvällar och helger?

Det vill till en hel del för hushållen att klmma upp på de nivåerna…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst är det så. Men det hamnar ju också på det rörliga priset. Det är inte ett medelvärde av timpriserna. Det är ett snitt på den kollektiva förbrukningen.
Precis, och då gynnas man av alla butiker, småföretag etc som förbrukar mer jämnt över dagen.

Skönt med fast elpris på 2kr kWh. Bundit mellan första nov till sista mars! Sen blir det timpris för min del också om man inte för ett fast pris avtal på ca 1kr eller 1,5 på typ 3 år..
Bor i Skåne.

R Rooney skrev:
Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.
På min faktura idag så står det:

[bild]
[bild]

Vad kommer 259,15 öre/kWh ifrån?
Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
Jag bor i elområde 3.
R Rooney skrev:
Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.

[bild]
[bild]

Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
Jag bor i elområde 3.
R Rooney skrev:

[bild]
[bild]

Jag bor i elområde 3.
R Rooney skrev:

[bild]
[bild]

Jag bor i elområde 3.
Varför har du rabatt? Och varför är din rabatt lägre än ”lat” som har 16,44 öre/kWh i rabatt?

L lat skrev:
Här är en jämförelse med mig, jag bor också i elområde 3, har också Telge Energi, men har rörligt (inte timpris) och mitt snittpris för elen är något lägre.
L lat skrev:
Här är en jämförelse med mig, jag bor också i elområde 3, har också Telge Energi, men har rörligt (inte timpris) och mitt snittpris för elen är något lägre.
Hej. Har kollat på din och Rooneys spec. från samma elleverantör (Telge Energi)

Hur kommer det sig att ni får rabatt? Och varför har du högre rabatt örn ”Rooney”?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
kisumisu
M Matte Bygg skrev:
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning.
Intressant när man nu igen anklagar elbilsägare!

Men det är helt okej köra runt med putinbränsle..... Ju färre som skulle använda fossila bränslen som i många fall tillverkas i diktaturstater ju mindre skulle dem blomstra med det! Fast det klart kanske blir nya krig när oljeshejken börjar förlora för mycket ekonomiskt.

El går tillverka på flera olika sätt tom själv om man investerar i solceller. Är ju lite svårare fall med bensin och diesel om man nu inte börjar köra hemkört i en etanolbil :thinking:

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Magnus E K
Rabatt är väl något man brukar kunna få en begränsad tid om man byter leverantör eller eventuellt kan förhandla sig till om man ringer sin nuvarande och säger att man vill säga upp avtalet för att byta till någon annan som ger rabatt. (Har själv aldrig haft någon av dessa rabatter för el.)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Rabatt är väl något man brukar kunna få en begränsad tid om man byter leverantör eller eventuellt kan förhandla sig till om man ringer sin nuvarande och säger att man vill säga upp avtalet för att byta till någon annan som ger rabatt. (Har själv aldrig haft någon av dessa rabatter för el.)
Telge Energi har normalt inte kWh-rabatt utan brukar bjussa på månadsavgiften om ca 40:-/mån.

Att signaturerna ”lat” och ”Rooney” har rabatt är märkligt. Dessutom skiljer sig deras rabatt åt trots att de har samma avtalstyp.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Visst går det säkert att tjäna lite på timpris, men har man inte elbil som nattladdas så vet jag inte om det är värt det. Kommer bli mycket stress och tjafs inom familjer om man alltid ska behöva hålla på att kolla timpris innan man duschar, tvättar eller använder spisen. Vi väntar med att laga kvällsmaten till 21:00 för då sparar vi 2 kronor. Ska du duscha innan du ska till skolan måste du stiga upp 1 timme tidigare.
Låter både jobbigt och lite tragiskt. Kommer säkert att göras undersökningar som visar att sannolikheten för skilsmässa ökar i familjer som valt timpris.

• Gilla
  • Haha
Krubbis och 12 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Telge Energi har normalt inte kWh-rabatt utan brukar bjussa på månadsavgiften om ca 40:-/mån.

Att signaturerna ”lat” och ”Rooney” har rabatt är märkligt. Dessutom skiljer sig deras rabatt åt trots att de har samma avtalstyp.
Det kan bero på tidpunkt då de tecknade och vad företaget hade för kampanj just då

Bidrar med ytterligare Telge faktura på mitt rörliga pris Faktura för elhandel som visar månadsavgift, rabatt, elpris per kWh och moms för perioden 2022-09-01 - 2022-09-30 med en summa på 1301,83 SEK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.