164 318 läst ·
1 754 svar
164k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Just nu har jag rörligt utan timdebitering, men ni som varnar för att det kan bli ofördelaktig med timdebitering. Hur mycket dyrare kan det bli tror ni?
Det är ju värd något att i förväg veta vad det kommer att kosta. Just nu vill jag inte använda bastun eftersom man först i slutet av månaden vet hur dyr det kommer att bli.
Det är ju värd något att i förväg veta vad det kommer att kosta. Just nu vill jag inte använda bastun eftersom man först i slutet av månaden vet hur dyr det kommer att bli.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
hur får alla på Telge olika kWh-priser?P pixellegolas skrev:
Ni är minst tre som lagt upp upp här och alla skiljer sig. Vi har också Telge och vårt pris var 253,36 öre/kWh vilket inte är samma som någon av er.
Gör de skillnad på kommuner, regioner eller liknande?
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Ingen aning. Glömde iallafall säga att jag är på SE3. Man blir ju inte klok på det här med elpriser. Det är för mycket val och diffar och annat. Hade helt avvisat det där med timpris då jag tycker typ att vi "är som en vanlig familj och använder det mesta på de dyra tiderna". Men det verkar vara för enkelt att se det så.U Utsliten och utdömd skrev:
Om några experter säger att det blir billigare med timpris i stort sätt oavsett hur man beter sig hemma så kommer jag nog ändra
Jag undrar samma sak? Jag undrar även varför rabatten per kwh skiljer sig för de som lagt upp sina specar.U Utsliten och utdömd skrev:
Tror inte de gör skillnad på kund och kund men kan vara olika pris för olika stadsdelar, gator eller postnummer?
Det blir det inte. Generellt sett kostar det lika mycket. Med du vet vad det kostar innan månaden är slut och betalar för din el.P pixellegolas skrev:
Exemplet med elklubben tidigare i tråden beskriver bra hur det fungerar.
Om timpris var praxis skulle nog ingen vilja gå över till rörligt.
Man behöver ju förstås inte styra om ALLT man gör. Enklast gör man ju om man exempelvis som min familj alltid duschar på kvällen. Då har jag en timer som stänger av varmvattenberedaren 19.00 (vi duschar alltid efter det typ 19-22). Då är elen som dyrast på kvällen dessutom. Sen slår timern till igen vid 23 när elen börjar bli som billigast.L lbgu skrev:Visst går det säkert att tjäna lite på timpris, men har man inte elbil som nattladdas så vet jag inte om det är värt det. Kommer bli mycket stress och tjafs inom familjer om man alltid ska behöva hålla på att kolla timpris innan man duschar, tvättar eller använder spisen. Vi väntar med att laga kvällsmaten till 21:00 för då sparar vi 2 kronor. Ska du duscha innan du ska till skolan måste du stiga upp 1 timme tidigare.
Låter både jobbigt och lite tragiskt. Kommer säkert att göras undersökningar som visar att sannolikheten för skilsmässa ökar i familjer som valt timpris.
Detta stämmer i 9 fall av 10, om inte 99 av 100. Igår exempelvis gick 25% av dygnets energiförbrukning på att värma varmvattnet och eftersom det styrdes om från 250öre till 40 öre så sparades nån tia eller två. Varmvattnet tar ju inte slut för man duschar men det som fylls på kan lika bra värmas upp ett par timmar senare.
Ingenting som märks för oss som familj och görs automatiskt. Det blir en femhundring i månaden bara det. Kan man sen ställa in så att exempelvis värmen drar igång vid 4 på morgonen och värmer en grad extra vid 30 öre så har man det varmt och skönt på morgonen, sen kan värmen sänkas och tillåtas sjunka ett par grader under dagen så kan det gå så väl att många dagar värms inte huset under dyr-tid alls!
Har man ex. luft-luft pump så kan den styras smart. direktverkande element och golvvärme som man ofta har som "spets" eller komfort kan vara stängda dagtid i veckan när ingen är hemma och njuter av den. Även där kan man spara in. Enda orsaken att man inte gjort sånt tidigare är för att det har varit för billigt att inte orka bry sig.
Det har du helt rätt i och det är lite stressande.L lbgu skrev:Visst går det säkert att tjäna lite på timpris, men har man inte elbil som nattladdas så vet jag inte om det är värt det. Kommer bli mycket stress och tjafs inom familjer om man alltid ska behöva hålla på att kolla timpris innan man duschar, tvättar eller använder spisen. Vi väntar med att laga kvällsmaten till 21:00 för då sparar vi 2 kronor. Ska du duscha innan du ska till skolan måste du stiga upp 1 timme tidigare.
Låter både jobbigt och lite tragiskt. Kommer säkert att göras undersökningar som visar att sannolikheten för skilsmässa ökar i familjer som valt timpris.
Jag själv är en nattuggla, jag blev väl mest besviken att våra kurvor går ungefär dag för dag billigt kanske runt 23-00. Medans det blir igen dyrare när andra dygnet börjar. Bor i SE1. Det jömt pratas om att det så billigt just på natten men det kanske är så i SE3 och SE4?
Sedan passar den här avtalsformen bäst dem som lever ensamma eller har fru/man/barn som är lika benägna och intresserade av ekonomi.
Jag är väl mest besviken att elen går upp ibland enormt mellan 7-12. Jag gillar basta på dagen men nu kan man inte göra det. Sedan blev September mån elfaktura enorm fast det inte ens kallt och mycket ändrat beteende. O andra sidan går fastprisavtal väldigt dyrt nu!
Får nog säga att det nästan är mer stressande för mig att inte veta vad priset kommer bli. Med rörligt så kan det ju vara så att första halvan av månaden blåser det bra och kabeln till danmark servas så elen är skitbillig. Känns bra och man bastar och badar för fullt. Andra halvan av månaden sticker priset enormt pga vindstilla och färdig kabel till danmark, dessutom blir det svinkallt och något kraftverk får oväntade problem. Nu låter jag bli att basta och bada eftersom jag inser att detta blir dyrt.kisumisu skrev:
Det har du helt rätt i och det är lite stressande.
Jag själv är en nattuggla, jag blev väl mest besviken att våra kurvor går ungefär dag för dag billigt kanske runt 23-00. Medans det blir igen dyrare när andra dygnet börjar. Bor i SE1. Det jömt pratas om att det så billigt just på natten men det kanske är så i SE3 och SE4?
Sedan passar den här avtalsformen bäst dem som lever ensamma eller har fru/man/barn som är lika benägna och intresserade av ekonomi.
Jag är väl mest besviken att elen går upp ibland enormt mellan 7-12. Jag gillar basta på dagen men nu kan man inte göra det. Sedan blev September mån elfaktura enorm fast det inte ens kallt och mycket ändrat beteende. O andra sidan går fastprisavtal väldigt dyrt nu!
Har man då rörligt kommer månadens snittpris tillämpas även på alla de kWh jag brände i bastun när det var i princip gratis el... Med timpris visste jag dagen innan exakt vad priset skulle vara och betalar därefter!
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Fattar att detta sätt passar många men själv är jag rätt så slö i naturen. Vill egentligen bara vara och göra som jag gör utan att behöva kolla kurvor. Men det är klart att det varit för enkelt under lång tid. Nu har man ju varit tvungen att kika lite på priser och kurvor och det börjar bli rätt kul. Däremot när man har barn och vanlig villa så är det svårt att göra vissa förändringar. Vi kan ju inte flytta matlagning till natten eller be dotter duscha efter 23 osv. Men det är klart att man tvätta, tumla och diska på nattenTomtom79 skrev:
Får nog säga att det nästan är mer stressande för mig att inte veta vad priset kommer bli. Med rörligt så kan det ju vara så att första halvan av månaden blåser det bra och kabeln till danmark servas så elen är skitbillig. Känns bra och man bastar och badar för fullt. Andra halvan av månaden sticker priset enormt pga vindstilla och färdig kabel till danmark, dessutom blir det svinkallt och något kraftverk får oväntade problem. Nu låter jag bli att basta och bada eftersom jag inser att detta blir dyrt.
Har man då rörligt kommer månadens snittpris tillämpas även på alla de kWh jag brände i bastun när det var i princip gratis el... Med timpris visste jag dagen innan exakt vad priset skulle vara och betalar därefter!
Det är lite lustigt detta med att inte följa hysterin. Jag har bundit mitt elpris på fem år till lågt pris så jag behöver inte stressa. Men som teknik och samhällsintresserad är detta mycket spännande.
Jag vill nästan påstå att det borde vara lag på timdebitering vid dessa elprisnivåer. Toms exempel på detta är ju väldigt bra. Inga andra tjänster betalas i efterskott till ett pris som kan variera mer än 1000% från lägsta möjliga till högsta.. jag tycker att det är bra att lagen kräver byte inom tre månader så att elbolagen får lite eld i baken med att byta mätare, senast 2025 ska mätarna vara bytta ändå och vad jag har förstått så har mitt nätbolag i princip bytt alla redan.
Jag vill nästan påstå att det borde vara lag på timdebitering vid dessa elprisnivåer. Toms exempel på detta är ju väldigt bra. Inga andra tjänster betalas i efterskott till ett pris som kan variera mer än 1000% från lägsta möjliga till högsta.. jag tycker att det är bra att lagen kräver byte inom tre månader så att elbolagen får lite eld i baken med att byta mätare, senast 2025 ska mätarna vara bytta ändå och vad jag har förstått så har mitt nätbolag i princip bytt alla redan.
Har också familj och små barn och det handlar inte om att flytta ex. matlagning eller dusch till natten utan att styra ex åter-uppvärmningen av vattnet (eller elbilsladdning osv) till natten. Lägger man lite tid på att få styrningen bra så märks det inte i vardagen att man sparar mycket i dyr-tid.P pixellegolas skrev:Fattar att detta sätt passar många men själv är jag rätt så slö i naturen. Vill egentligen bara vara och göra som jag gör utan att behöva kolla kurvor. Men det är klart att det varit för enkelt under lång tid. Nu har man ju varit tvungen att kika lite på priser och kurvor och det börjar bli rätt kul. Däremot när man har barn och vanlig villa så är det svårt att göra vissa förändringar. Vi kan ju inte flytta matlagning till natten eller be dotter duscha efter 23 osv. Men det är klart att man tvätta, tumla och diska på natten
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Ja det finns ju mycket smarta saker till hemmet nu. Kollegan har precis byggt hus och har solceller. Elbilen laddar sig själv när det är billigt och stänger av när det är dyrt. Går ju automatisera mycket. I nuvarande prisklass runt 2kr/kwh så är det ju bara uppvärmning som kostar mycket. Räknade lite på vardagsprodukter och till exempel en tvättmaskin kostar ca 2kr för en tvätt. Det finns ingen anledning i nuvarande pris att fundera på tvätten. Om det däremot visar sig att priser går upp till 6-10-15kr då är det ju en helt annan matteTomtom79 skrev:

