1 586 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Oklara plattor- Kan detta vara asbest?
Ett "go dag yxskaft" svar enligt mig.pontuskarlsson skrev:
Insatser & kostnader ska alltid ställas i proportion, med vad saken gäller.
Och eftersom din egen brist på kunskap angående detta uppenbart är stor, & det i sig själv gör att du inte ens kan tolka andra inlägg i ämnet.
...men råda människor att betala en massa lab-analyser, ja den egenskapen besitter du uppenbart 👍
Kan ju också ha att göra med att företaget jag själv bedriver jobbar i tätt samarbete med ett rivningsföretag som aldrig någonsin lämnar något åt slumpen.J jawen skrev:Ett "go dag yxskaft" svar enligt mig.
Insatser & kostnader ska alltid ställas i proportion, med vad saken gäller.
Och eftersom din egen brist på kunskap angående detta uppenbart är stor, & det i sig själv gör att du inte ens kan tolka andra inlägg i ämnet.
...men råda människor att betala en massa lab-analyser, ja den egenskapen besitter du uppenbart 👍
Det ligger i verksamhetens grund att det ska gå rätt väg.
Om du hade vetat hur många gånger vi hade fått tillbaka positiva svar på asbestanalyser när man faktiskt inte trott det.. ja.. då hade du nog knappast stuckit ut hakan så långt som du gör just nu.
Detta forum är generellt sett ett mecka för hemmafixare och hobbyexperter.
Men att ge sig in i en diskussion och dra en slutsats eller andra killgisningar kring ett ämne baserat på en bild på ett forum??
Är du på riktigt allvarlig?
Är man tveksam och fundersam så bör man vända sig till fackmän.
Inte du och din analysgrupp i ett forum.
Nog för att jag kommer få oändligt mycket skit för ett sånt här inlägg så väljer jag att göra det för att försöka få folk att förstå att vissa saker ska inte diskuteras med hemmafixare.
Tar man ett prov i en tveksam situation så kan man släppa den bollen själv och släppa det ur tanken.
Tycker man att en asbestanalys är för dyr så ställer jag mig tveksam till att man över huvud taget ska ge sig in och renovera en fastighet.
Tack så mycket för utförligt svar. Uppskattar verkligen det.G Gillar att bygga skrev:Jag har aldrig sett så tjocka asbestskivor och tycker snarare att bilden visar en akustisk skiva.
Dessa monteras ofta i kontor och andra lokaler där man vill dämpa ljudnivån och ta bort efterklang. Skivan verkar ha en yta som ger en visuell effekt (för att se bra ut i en viss mljö) och sedan ett basmaterial som hanterar ljudabsorption. Basmaterialet tror jag kan vara cellulosafiber som sannolikt är impregnerat med något flamskyddsmedel eller brandhämmande medel.
Å andra sidan så är den ljusgråa basfärger ganska typisk för asbest och jag kan inte utesluta att det är en asbestskiva. Det skulle då kunna vara för brand eller värmeisolering, men knappast inomhus och i en bostad.
Vad vet du själv om skivan på bilden?
Hur gammal tror du att den är?
Har du tagit bilden på skivan?
Är den lätt eller tung?
Plattan är lätt.
Det känns ju bättre om det skulle vara en akustisk skiva slm alternativ. Men jag oroar mig för de fibrer som man ser på bilden som gör mig högst oroligt. Vad tror du om dessa fibrer man ser?
Stort tack
Det ser med allra största sannolikhet ut som isolering någon halvhård ljudskiva..N Natalie Smed skrev:
JAg förstår. Jag menade mer vart dessa generellt brukar sitta/användas?J Jansson69 skrev:
Tycker du inte att fibrerna man ser på bilden är anmärkningsvärt? Vad kan/brukar det vara för sammansättning i sådana plattor?
Ber om ursäkt för min okunskap och så tacksam för atr du tar tid att svara 🙏
Men vart hittade du plattorna?N Natalie Smed skrev:
Jag kastar ALDRIG ur mig "killgissningar" på detta forum, utan allt jag skriver är ALLTID utifrån min 35+ åriga erfarenhet som byggmästare, s.k professionella fackmannamässiga svar.pontuskarlsson skrev:
Jag har haft närkontakt med samtliga material i Sverige som innehållit asbest, vid mer än 70 tillfällen genom åren har jag skickat in prover på analys.
Den erfarenheten gör att jag numera ofta vet när det finns viss risk, och när det INTE finns.
Sedan är det för betraktaren självklart alltid mycket svårt att veta vem som verkligen kan mycket om ämnet, & vilka som bara blajar/killgissar, men ska jag låta den faktorn styra så tappar ju forumet hela sin funktion.
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Många byggnadsmaterial innehåller fibrer av olika material och för olika ändamål. Om skivan på bilden är en isolerskiva (lätt och relativt tjock) så är asbest osannolikt och de ljusa glänsande fibrer man kan se skulle kunna vara glasfiber.N Natalie Smed skrev:
Du har fått en del frågor från forumet som du har valt att lämna obesvarade. Du kan få bättre hjälp om du har svar eller kommentarer till de ställda frågorna:
1) Vart har skivan suttit ?
2) Vad vet du om skivan på bilden?
3) Hur gammal tror du att den är?
4) Har du tagit bilden på skivan?
5) Men vart hittade du plattorna?
6) Hur tjock är skivan på bilden?
Ni själva (fackmännen dvs) upptäckte ju först nyligen att fönsterchit ofta innehöll asbest, så man kan ifrågasätta ditt ord också...J jawen skrev:Jag kastar ALDRIG ur mig "killgissningar" på detta forum, utan allt jag skriver är ALLTID utifrån min 35+ åriga erfarenhet som byggmästare, s.k professionella fackmannamässiga svar.
Jag har haft närkontakt med samtliga material i Sverige som innehållit asbest, vid mer än 70 tillfällen genom åren har jag skickat in prover på analys.
Den erfarenheten gör att jag numera ofta vet när det finns viss risk, och när det INTE finns.
Sedan är det för betraktaren självklart alltid mycket svårt att veta vem som verkligen kan mycket om ämnet, & vilka som bara blajar/killgissar, men ska jag låta den faktorn styra så tappar ju forumet hela sin funktion.