New_project New_project skrev:
Hej, för jämförelse.
Får inom kort en 8kw anläggning med 16kWh batteri (batteri / växlare från SigEnergy) som verkar vara en grym lösning.

Betalar 118 för allt efter avdrag.

Mitt råd är att ta in en bättre offert.

Återbetalningstid ca 6 år men en ganska försiktig kalkyl (söderläge). Årsförbrukning ca 18-20. Anläggning är producerar alltså knappt hälften. Jag räknar inte med att sälja så mkt el då batterier förhoppningsvis slukar det mesta. Vintertid laddas batterier med billigare nattel.
Hej hej! Vilket företag har du fått denna offert ifrån? Håller också på att ta in offerter och tycker det är en djungel + svårt att veta om det ens är värt investeringen.

H HanaH skrev:
Hej hej! Vilket företag har du fått denna offert ifrån? Håller också på att ta in offerter och tycker det är en djungel + svårt att veta om det ens är värt investeringen.
Ja tyvärr verkar de göra allt för att man inte ska kunna jämföra. Då de har olika system osv. Jag fick offert från Täta Tak Energi i Skåne. Det landade i att vi inte ska installera solceller/batteri nu. Men i och med att ROT snart ger 50 % avdrag blir det ändå lite billigare. De erbjöd även ett nästan gratis lån på 100 000 kr i 2 år om man vill spara in ytterligare en slant (inflation, går att få avkastning på pengarna då i 2 år).

S sinuslinus skrev:
Det var en väldigt liten solcellsanläggning. Varför lägger du inte fler paneler på det stora taket?
för att förlora mindre?

• Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Ja det skulle kunna vara en idé. Samtidigt verkar den lilla anläggningen på 4,5 kW räcka rätt bra under sommarmånaderna? Under vintern blir det lite el från solpaneler även med större anläggning.
solpaneler i södra Sverige levererar som mest 11% av installerad effekt årsbasis
i stort sätt ingenting nov,dec, jan, mars

H HanaH skrev:
Dom heter takkraft, anläggningen igång sen en vecka tillbaka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.