10 370 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Hej, för jämförelse.
Får inom kort en 8kw anläggning med 16kWh batteri (batteri / växlare från SigEnergy) som verkar vara en grym lösning.
Betalar 118 för allt efter avdrag.
Mitt råd är att ta in en bättre offert.
Återbetalningstid ca 6 år men en ganska försiktig kalkyl (söderläge). Årsförbrukning ca 18-20. Anläggning är producerar alltså knappt hälften. Jag räknar inte med att sälja så mkt el då batterier förhoppningsvis slukar det mesta. Vintertid laddas batterier med billigare nattel.
Får inom kort en 8kw anläggning med 16kWh batteri (batteri / växlare från SigEnergy) som verkar vara en grym lösning.
Återbetalningstid ca 6 år men en ganska försiktig kalkyl (söderläge). Årsförbrukning ca 18-20. Anläggning är producerar alltså knappt hälften. Jag räknar inte med att sälja så mkt el då batterier förhoppningsvis slukar det mesta. Vintertid laddas batterier med billigare nattel.
Du kommer inte kunna spara 600kr varje månad.
Tittar jag på 4.5kW paneler på mitt tak i Göteborg (19000kWh/år inkl bil) så hade dom gett 455kWh i April 2024. Utan batteri och med nuvarande förbrukningsmönster hade jag använt 200kWh (värde 142kr + undvikt enerskiskatt + nät) själv och sålt 250kWh.(Värde 225kr)
Med ett batteri kanske man kan nå 100% egenavvändning fram till aprill, men när det blir soligare så måste man sälja el ändå).
I april skulle batteriet med slopad 60öring vara värt 30öre nät+55öre skatt = 212kr/mån. Men nätöverföring kommer bli brutalt billigare när effektavgiften får rätt pris.
Vad har du förstörsta bidrag till effekttoppen? Elektrisk VVB? Hos mig är det så - och den kan jag lätt plocka bort med en kontaktor...
Jag kan iaf aldrig räkna hem en investerig som med 5% alternativkostnad (500kr/mån) tar 100år att bespara in.
Beräkningaorogram och resultat:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Tittar jag på 4.5kW paneler på mitt tak i Göteborg (19000kWh/år inkl bil) så hade dom gett 455kWh i April 2024. Utan batteri och med nuvarande förbrukningsmönster hade jag använt 200kWh (värde 142kr + undvikt enerskiskatt + nät) själv och sålt 250kWh.(Värde 225kr)
Med ett batteri kanske man kan nå 100% egenavvändning fram till aprill, men när det blir soligare så måste man sälja el ändå).
I april skulle batteriet med slopad 60öring vara värt 30öre nät+55öre skatt = 212kr/mån. Men nätöverföring kommer bli brutalt billigare när effektavgiften får rätt pris.
Vad har du förstörsta bidrag till effekttoppen? Elektrisk VVB? Hos mig är det så - och den kan jag lätt plocka bort med en kontaktor...
Jag kan iaf aldrig räkna hem en investerig som med 5% alternativkostnad (500kr/mån) tar 100år att bespara in.
Beräkningaorogram och resultat:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Intressant det där med effektavgifter, det bör göra att man kan öka avkastningen på anläggningar med batteri om det finns programvara som kan hantera den aspekten.
Som nämns kan man ju även styra värmepanna , som jag fattat det gäller effektavgifter dagtid vilket borde innebära att det finns en uppsida om kör säkringarna varma nattetid, tex värme, elbil, hembatteri och andra storslukare.
Som nämns kan man ju även styra värmepanna , som jag fattat det gäller effektavgifter dagtid vilket borde innebära att det finns en uppsida om kör säkringarna varma nattetid, tex värme, elbil, hembatteri och andra storslukare.
Flera nätbolag har effektavgift även på natten, även om den är reducerad.New_project skrev:
Intressant det där med effektavgifter, det bör göra att man kan öka avkastningen på anläggningar med batteri om det finns programvara som kan hantera den aspekten.
Men det blir så att säga avgörande för hur lönsam batterilösningen blir.
Om man kan ladda batteriet (med köpt el) utan effektavgift stora delar av dygnet och därmed undvika höga effektkostnader resten av dygnet kan det ge ganska stora besparingar. Det kräver dock ett stort batteri, helst 30 kWh.
Tror lånet spelar inte så stor roll då jag utgår ifrån att man betalar direkt. Men säg lånet är värt 4000kr på 2 år (ca2% du kan binda på i sparkonto, så kort tid skulle jag inte investera det).P perlundstrom skrev:En sak jag nog inte nämnt är att de erbjuder 100 000 kr i lån i princip utan kostnad, men återbetalning under 2 års tid så rätt kort tid. Det sparar in en del oavsett.
Sen är det 10 års garanti på batteriet, så det ska inte hålla max 10 år. Säljaren sa att 15-18 år är vanligt, men garantin är oavsett 10 år.
Däremot så känns kalkylen ändå tveksam (ekonomiskt sett) och risken är även att vi flyttar eller att något händer, och att man då bara får tillbaka en del av investeringen i solcellsanläggningen. Det är ett väldigt billigt område, där husen oftast går på 1-2 Mkr.
Batteriet har garantin men skulle inte räkna med något efter det även om det funkar. Borde iaf ha sjunkit till 70% kapacitet o sen går det snabbt ner. Räknar 10år på mitt även om det kan hålla 15år med 6000 cykler.
Jag gissar på att man får plus/minus noll (höjt värde som avtar). Blir ju lägre driftkostnader. Men svårt att säga med så billiga hus. Solcellerna hos oss sätta oss efter andra effektiviseringar på Energiklass B. Grönt Bolån på villor här för en besparing då de går på 5,5-7,5 Mkr
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Jag har en kabel från visad anläggning i Friggeboden till UC i huvudbyggnaden. Jag räknar en totalkalkyl på energikostnader på hushållet, där bilen är en del och köpt el den andra. Att utelämna vinsten med elbil i sammanhanget ger ju en missvisande bild. Du laddar ju elbilen helt gratis i perioder, vilket inte går om du inte har solpaneler. Det var en skön känsla att solladda bilen första gången och köra gratis!K knightjocke skrev:Det såg ut som att smartmätare satt i den centralen på bilden. Vilket kändes konstigt, då den måste sitta efter nätägarens elmätare och före dina grejor. Men bilden höll inte så bra kvalité att jag kunde läsa helt klart. Och är inte påläst på de fabrikaten du kör.
Ja, men det hade varit dumt att oavsett räkna in elbilen i besparingen på solcellerna. Det är något som hör till kalkylen med bilköpet att göra.
Säljaren eller hans team har ju gjort offerten. Så det är sak samma om det står i text eller kommuniceras muntligt. Tror inte heller att någon kan lägga en kalkyl idag. Det är väldigt mycket gissningar. Mycket hänger nog också på hur bra de tekniska styrningarna blir. Många lovar massa funktioner på pappret där som inte fungerar så bra i verkligheten. Det är mångas parametrar att ta hänsyn till. Frågan är om alla kommer nå fram till något som fungerar.
Näeh, vi kommer aldrig att kunna förutse vilka priserna blir för el, distribution, skatter, bidrag och så vidare . Jag ser det som en investering som ger plus, mer kunskap och visar alla nejsägare att ny teknik nu ersätter gammal. För mig är det delvis en hobby, liksom mycket annat inom bygg 😉
Jag väntar på installation, 7,2 kW solceller och 7,5 kWh batteri för 96 kkr
Min "ursäkt" till köpet är ovissheten om elprisets utveckling. Som det ser ut idag så tror jag att installationen blir lönsam, men bara nätt o jämt med de lån dom erbjuder. Lite bättre med ett "grönt energilån", men det är sannolikt att jag kan göra en omvärdering på kåken och få in det i bottenlånet (50 år amortering, låg ränta). Riktigt lönsamt blir det inte förrän jag byter till elbil om två år.
Men som det ser ut idag, så tvivlat jag starkt på att elpriset någonsin kommer att understiga de 80 öre regeringen vill garantera till kärnkraften. Det är ju bara två saker som alltid går upp; elpriset och solen, och den ena kan kan jag skydda mig emot
Det som jag möjligen skulle önska är större batterier. Inte för att "klara vintern", utan att klara av att köra värmen på nätterna och kanske också lite fler mulna höstdagar.
Jag valde att slå till nu innan solcellsbidraget försvinner i sommar
Min "ursäkt" till köpet är ovissheten om elprisets utveckling. Som det ser ut idag så tror jag att installationen blir lönsam, men bara nätt o jämt med de lån dom erbjuder. Lite bättre med ett "grönt energilån", men det är sannolikt att jag kan göra en omvärdering på kåken och få in det i bottenlånet (50 år amortering, låg ränta). Riktigt lönsamt blir det inte förrän jag byter till elbil om två år.
Men som det ser ut idag, så tvivlat jag starkt på att elpriset någonsin kommer att understiga de 80 öre regeringen vill garantera till kärnkraften. Det är ju bara två saker som alltid går upp; elpriset och solen, och den ena kan kan jag skydda mig emot
Det som jag möjligen skulle önska är större batterier. Inte för att "klara vintern", utan att klara av att köra värmen på nätterna och kanske också lite fler mulna höstdagar.
Avdraget för solceller sjunker från 20% till 15% 1 juli i år. I övrigt finns inga andra kända förändringar.ÅkeSun skrev:
Se3 2024 under 50 öre inkl moms exkl skattÅkeSun skrev:
2500mil elbil. Inga solceller eller batteri
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Jag vet inte hur jag ska kunna få ett hembatteri lönsamt utan stödtjänster. Jag har i och för sig fjärrvärme så mycket lägre elförbrukning än dig. 2025 förbukade vi 10000 kWh varav 4000 var elbilsladdning och 2000 kWh egenproducerad el.New_project skrev:
Hej, för jämförelse.
Här är min senaste faktura från Tibber:
Logga in
Skapa konto
Grid rewards är ersättning för Tibbers smartladdning av bilen. 305 kWh i februari.
Sen tar Eon 1,42kr/ kWh i överföring och energiskatt.
Nu handlade om elpriset inte skulle bli över till 80öre (som det pratas om för kärnkraften). Och det ror jag inte det kommer bli. Hade själv 62,68öre för 2024 inköpt (endast solceller då inget batteri). Igår med batteri ligger jag 34,71öre inköpt fast dyr vinter här i SE4.New_project skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto