Hej!
Idag var en firma förbi och ville prata om solceller (Täta tak energi). Det lät rätt bra, de har arbetat med takläggning och för ett gäng år sedan gick de över även till solceller men har blandade omdömen online. De använder inte en massa underleverantörer som det kan bli strul med osv. Företaget som sig verkar rätt okej.
Är detta ett rimligt pris? Samt är det bra numera att köra med batteri och timpris?
4,5 kW solceller, glas/glas (25/30 år garanti)
120 000 kr efter avdrag
15 kW batteri som verkar vara okej kvalité (10 år garanti)
10 kW växelriktare (10 år garanti)
Edit: Vår beräknade el användning är ca 13 000 kWh/år.
Batteriet talade han väldigt mycket om, då man kan undvika effekttoppar och även ladda batteriet med timpris på natten när det är billigt (eller via solcellerna under sommaren) och använda el via batteriet kvällstid när spotpriset är högt.
Obs, bilden nedan stämmer inte så bra. Vi har inte bott ett år än i huset och då räknade deras program ut en ungefärlig graf på förbrukning. Det kommer dippa mer än enligt bilden på sommaren och kanske nå högre på vintern.
Idag var en firma förbi och ville prata om solceller (Täta tak energi). Det lät rätt bra, de har arbetat med takläggning och för ett gäng år sedan gick de över även till solceller men har blandade omdömen online. De använder inte en massa underleverantörer som det kan bli strul med osv. Företaget som sig verkar rätt okej.
Är detta ett rimligt pris? Samt är det bra numera att köra med batteri och timpris?
4,5 kW solceller, glas/glas (25/30 år garanti)
120 000 kr efter avdrag
15 kW batteri som verkar vara okej kvalité (10 år garanti)
10 kW växelriktare (10 år garanti)
Edit: Vår beräknade el användning är ca 13 000 kWh/år.
Batteriet talade han väldigt mycket om, då man kan undvika effekttoppar och även ladda batteriet med timpris på natten när det är billigt (eller via solcellerna under sommaren) och använda el via batteriet kvällstid när spotpriset är högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Obs, bilden nedan stämmer inte så bra. Vi har inte bott ett år än i huset och då räknade deras program ut en ungefärlig graf på förbrukning. Det kommer dippa mer än enligt bilden på sommaren och kanske nå högre på vintern.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja det skulle kunna vara en idé. Samtidigt verkar den lilla anläggningen på 4,5 kW räcka rätt bra under sommarmånaderna? Under vintern blir det lite el från solpaneler även med större anläggning.S sinuslinus skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Hej. Jag har i dagarna tagit i drift en liten anläggning från Täta Tak. Jag är helnöjd med deras hantering av jobbet, inklusive snygg installation och mycket bra uppföljning.
Trots att jag är allmänt kunnig och intresserad och redan hade en lite större solcellsanläggning så nyttjade jag gratistjänsten här: https://www.hitta-solceller.se
Gustav, som killen heter gav tips på 3 lämpliga företag för offerering, varav Täta Tak vann upphandlingen.
Jag har nu totalt 26 paneler och ett batteri på 22 kWh. Vi har också elbil, Cupra Born.
Batteriet har ju också en styrdator som kommunicerar med elnätet och håller koll på hur mycket energi du använder, batteriladdning och stödtjänster till el-nätet. Enheten är AI-styrd och optimerar vad som är lönsammast: köpa, sälja eller lagra energi.
Eftersom du redan har kontakt med Täta Tak, kan du dels fråga om batterier och styrenhet och kanske titta på om du kan ha fler solpaneler. Framförallt är ju batterier med styrenenhet intressant, eftersom du kan köpa, sälja och ladda efter vad timpriserna är. Det gör att du kan få lite betalt när du har överskott och slipper köpa el när det är dyrt. Då tar du från batteriet som även kan ladda när det är billig ström. Med tanke på att det nu införs effekttariffer, så är det bra att kunna köra från eget batteri när strömmen är dyr.
Gällande 13 år återbetalningstid: Vad jag förstår är det ett godkänt sätt att räkna på till oss konsumenter. Jag har frågat om varför man inte lägger in el-bil i kalkylen, men det verkar som om man undviker det.
Vi kör elbilen ca 2000 mil/år och laddar minst halva sträckan på egen anläggning och på laddstolpar andra halvan. Vi gjorde en grovkalkyl för detta och kom fram till att genomsnittlig kostnad för el till bilen blir ca 2.50 kr/mil. För vår tidigare bensinbil var bränslekostnaden ca 7.50 kr/mil. Då sparar man 5 kr/mil i snitt, alltså 10 000 kr.
Mycket text men kontakta Täta Tak för en djupare diskussion och känner du dig osäker, kontakta Gustav eller fortsätt ställa frågor här 🌞
Trots att jag är allmänt kunnig och intresserad och redan hade en lite större solcellsanläggning så nyttjade jag gratistjänsten här: https://www.hitta-solceller.se
Gustav, som killen heter gav tips på 3 lämpliga företag för offerering, varav Täta Tak vann upphandlingen.
Jag har nu totalt 26 paneler och ett batteri på 22 kWh. Vi har också elbil, Cupra Born.
Batteriet har ju också en styrdator som kommunicerar med elnätet och håller koll på hur mycket energi du använder, batteriladdning och stödtjänster till el-nätet. Enheten är AI-styrd och optimerar vad som är lönsammast: köpa, sälja eller lagra energi.
Eftersom du redan har kontakt med Täta Tak, kan du dels fråga om batterier och styrenhet och kanske titta på om du kan ha fler solpaneler. Framförallt är ju batterier med styrenenhet intressant, eftersom du kan köpa, sälja och ladda efter vad timpriserna är. Det gör att du kan få lite betalt när du har överskott och slipper köpa el när det är dyrt. Då tar du från batteriet som även kan ladda när det är billig ström. Med tanke på att det nu införs effekttariffer, så är det bra att kunna köra från eget batteri när strömmen är dyr.
Gällande 13 år återbetalningstid: Vad jag förstår är det ett godkänt sätt att räkna på till oss konsumenter. Jag har frågat om varför man inte lägger in el-bil i kalkylen, men det verkar som om man undviker det.
Vi kör elbilen ca 2000 mil/år och laddar minst halva sträckan på egen anläggning och på laddstolpar andra halvan. Vi gjorde en grovkalkyl för detta och kom fram till att genomsnittlig kostnad för el till bilen blir ca 2.50 kr/mil. För vår tidigare bensinbil var bränslekostnaden ca 7.50 kr/mil. Då sparar man 5 kr/mil i snitt, alltså 10 000 kr.
Mycket text men kontakta Täta Tak för en djupare diskussion och känner du dig osäker, kontakta Gustav eller fortsätt ställa frågor här 🌞
Redigerat:
Tack för bra information! Jag har en annan tanke också, ifall det kan vara en idé att köpa ett billigare solcellspaket och installera dem på garagetaket själv och bara ta hjälp av elektriker med inkoppling sen. Utan batteri. Det verkar vara otroligt mycket billigare, men inte lika bra då förstås.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Vem fixar ansökan till nätägaren osv? Du ska ju skriva under ett dokument om att anläggningen uppfyller de krav de ställer. Om det inte funkar så kan du kopplas du ifrån nätet.P perlundstrom skrev:
Jag är tekniskt kunnig, har byggt 4 villor (ritad, köpt in tjänster och material och haft kontakt med myndigheter och hantverkat). Men vissa grejor kräver mer än hantverkskunnande.
Både lagar och försäkringsbolag har krav på certifieringar och dokumentation, annars är man personligen ansvarig.
Kontakta gärna Gustav på "hitta-solceller" och fråga vad han tror.
Jag hade kunnat fixa allting själv också, men då med enorma risker vid fel. När du anlitar företag hamnar ansvaret hos dem och de har försäkringar som täcker deras garantier. Det är också lättare att få service vid behov, då leverantören inte vill att deras grejor funkar dåligt.
Det ser ut som att du har checkwatt? Är fasad mätarskåpet på utsidan bakom anläggning?banjoragge skrev:
Hej. Jag har i dagarna tagit i drift en liten anläggning från Täta Tak. Jag är helnöjd med deras hantering av jobbet, inklusive snygg installation och mycket bra uppföljning.
Trots att jag är allmänt kunnig och intresserad och redan hade en lite större solcellsanläggning så nyttjade jag gratistjänsten här: [länk]
Det blir dubbelt att räkna in elbilen i kalkylen. Det går ju redan under husets elförbrukning.
Jag tror säljaren lovat lite mycket om styrningen . Jag tror inte den kan ta in alla variabler på ett bra sätt ännu.
Återbetalningstiden ställer jag mig tveksam till. Måste du sen byta växelriktaren så kommer den bli ännu längre. För dåliga priser idag och på tal om att ta bort 60-öringen på det man säljer och då ökar återbetalningstiden ännu mer.
Sen för att få ut så mycket som möjligt på vintertid bör panelerna sitta på väggen och inte taket då solen inte når så högt. Sen är det inte alltid optimalt att sätta dom på södertak heller då man ofta använder el mer på morgon och kväll som då egentligen är öster/väster-läge.
Sen för att få ut så mycket som möjligt på vintertid bör panelerna sitta på väggen och inte taket då solen inte når så högt. Sen är det inte alltid optimalt att sätta dom på södertak heller då man ofta använder el mer på morgon och kväll som då egentligen är öster/väster-läge.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Fasadmästarskåpet sitter på huvudbyggnaden. Denna anläggning är på en Friggebod med ett rör i marken till mätarskåpet.K knightjocke skrev:
Nej, jag angav att jag jämförde med en tidigare bensindriven bil, så besparingen gäller skillnaden i km-kostnad mellan bilarna.
Säljaren har inte lovat så mycket runt detta mer än vad som framgår av offerten. Eftersom osäkerheten i priserna köp-sälj-effekttariffer osv styrs bl.a. av politiker så kan nog ingen lägga en långsiktig kalkyl.
För mig som intresserad tekniker ligger det naturligtvis mer i detta än bara räkna hem investering på X antal år. Är förräntningen bättre än bankräntan är jag nöjd.
Sedan ska vi komma ihåg att vi är i början av en ny era för energianvändning, där nya produkter kommer i stort sett dagligen både på batterisidan och inom reglering.
Okej då krävs det betydligt mer än jag trodde. Jag har inte kollat upp något än, men tänkte att solceller + något för att omvandla från likström inte skulle innebära så stora risker (alltså utan batteri) och att man då kunde få koppla in det utan allt för många regler och ansökningar hit och dit.
Glas/glas solceller verkar kosta ner mot 1 kr/w för billiga varianter, så ett 10 kW paket med bara solcellerna drygt 10 000 kr vad jag kan se med en snabb googling. Sen behövs en del annat men hade man fått bygga själv i en sommarstuga utan koppling mot elnätet hade det inte alls varit dyrt. Det blir nog svårt hemma i huset då verkar det som tyvärr.
Då är frågan om det är värt med det paket som Täta tak rekommenderade till mig. Det känns dyrt, och tveksamt till om man får igen investeringen + någon okej ränta på pengarna som läggs. Nu har jag pengar i aktier/fonder och avkastning där brukar vara omkring 9 %/år, över lång tid. På ett år kan det förstås gå ner en massa, eller upp en massa.
En fråga, om jag använder el från elnätet, då tillkommer en hel del kostnad som elöverföring. Om jag använder el från egna solceller, tillkommer någon kostnad då i form av skatt, elöverföringsavgift eller annat?
Glas/glas solceller verkar kosta ner mot 1 kr/w för billiga varianter, så ett 10 kW paket med bara solcellerna drygt 10 000 kr vad jag kan se med en snabb googling. Sen behövs en del annat men hade man fått bygga själv i en sommarstuga utan koppling mot elnätet hade det inte alls varit dyrt. Det blir nog svårt hemma i huset då verkar det som tyvärr.
Då är frågan om det är värt med det paket som Täta tak rekommenderade till mig. Det känns dyrt, och tveksamt till om man får igen investeringen + någon okej ränta på pengarna som läggs. Nu har jag pengar i aktier/fonder och avkastning där brukar vara omkring 9 %/år, över lång tid. På ett år kan det förstås gå ner en massa, eller upp en massa.
En fråga, om jag använder el från elnätet, då tillkommer en hel del kostnad som elöverföring. Om jag använder el från egna solceller, tillkommer någon kostnad då i form av skatt, elöverföringsavgift eller annat?
Det ska vara elektriker som gör allt, eller går under elföretagets egentkontrollprogram för takmontörerna. Men känner du eller har bra kontakt med en elektriker så går det alltid att lösa så att man kan göra mycket själv. Då kopplar bara elektrikern in grejorna och gör AC-sidan. Även om det inte är helt rätt.P perlundstrom skrev:Okej då krävs det betydligt mer än jag trodde. Jag har inte kollat upp något än, men tänkte att solceller + något för att omvandla från likström inte skulle innebära så stora risker (alltså utan batteri) och att man då kunde få koppla in det utan allt för många regler och ansökningar hit och dit.
Så länge du använder elen direkt när den produceras så är den helt gratis. Då blir den osynlig för din elmätare. Det är då tjänar mest på solcellerna. Bara överskottet säljs
Det såg ut som att smartmätare satt i den centralen på bilden. Vilket kändes konstigt, då den måste sitta efter nätägarens elmätare och före dina grejor. Men bilden höll inte så bra kvalité att jag kunde läsa helt klart. Och är inte påläst på de fabrikaten du kör.banjoragge skrev:
Fasadmästarskåpet sitter på huvudbyggnaden. Denna anläggning är på en Friggebod med ett rör i marken till mätarskåpet.
Nej, jag angav att jag jämförde med en tidigare bensindriven bil, så besparingen gäller skillnaden i km-kostnad mellan bilarna.
Säljaren har inte lovat så mycket runt detta mer än vad som framgår av offerten. Eftersom osäkerheten i priserna köp-sälj-effekttariffer osv styrs bl.a. av politiker så kan nog ingen lägga en långsiktig kalkyl.
För mig som intresserad tekniker ligger det naturligtvis mer i detta än bara räkna hem investering på X antal år. Är förräntningen bättre än bankräntan är jag nöjd.
Sedan ska vi komma ihåg att vi är i början av en ny era för energianvändning, där nya produkter kommer i stort sett dagligen både på batterisidan och inom reglering.
Ja, men det hade varit dumt att oavsett räkna in elbilen i besparingen på solcellerna. Det är något som hör till kalkylen med bilköpet att göra.
Säljaren eller hans team har ju gjort offerten. Så det är sak samma om det står i text eller kommuniceras muntligt. Tror inte heller att någon kan lägga en kalkyl idag. Det är väldigt mycket gissningar. Mycket hänger nog också på hur bra de tekniska styrningarna blir. Många lovar massa funktioner på pappret där som inte fungerar så bra i verkligheten. Det är mångas parametrar att ta hänsyn till. Frågan är om alla kommer nå fram till något som fungerar.
Ingen kostnad för egenanvänd el!P perlundstrom skrev:…..
Som du själv skriver så låter det inte som en bra investering. Nu anser jag solceller mer som en pref aktie än vanlig, så skulle jag aldrig ta en 13års återbetalning (batteriet håller max 10år, och växelriktare 12år?). Men 7369/118750 =0,0621 så 6,22% låter för långt (kapitalet är ju fast i solcellerna).
Vi hade 13% 2023 och 11% 2024 utan batteri. Men 60öringen försvinner snart med :/ så blir sämre då.
En sak jag nog inte nämnt är att de erbjuder 100 000 kr i lån i princip utan kostnad, men återbetalning under 2 års tid så rätt kort tid. Det sparar in en del oavsett.B buffyin skrev:Ingen kostnad för egenanvänd el!
Som du själv skriver så låter det inte som en bra investering. Nu anser jag solceller mer som en pref aktie än vanlig, så skulle jag aldrig ta en 13års återbetalning (batteriet håller max 10år, och växelriktare 12år?). Men 7369/118750 =0,0621 så 6,22% låter för långt (kapitalet är ju fast i solcellerna).
Vi hade 13% 2023 och 11% 2024 utan batteri. Men 60öringen försvinner snart med :/ så blir sämre då.
Sen är det 10 års garanti på batteriet, så det ska inte hålla max 10 år. Säljaren sa att 15-18 år är vanligt, men garantin är oavsett 10 år.
Däremot så känns kalkylen ändå tveksam (ekonomiskt sett) och risken är även att vi flyttar eller att något händer, och att man då bara får tillbaka en del av investeringen i solcellsanläggningen. Det är ett väldigt billigt område, där husen oftast går på 1-2 Mkr.