E elmont skrev:
Det är g:a 24 volts uttag.
Då ska det finnas en eller flera transformatorer och säkringar för dessa uttag.

Eller i vart fall, kan ha funnits.

Vad använde man de till?

Det verkar finnas två i vardagsrummet och ett i gillestugan. Har alltid varit heltäckningsmattor där, så det har inget med våtrum att göra.

Om det nu är 24V 50Hz, vad drevs med den spänningen?

Jag ska leta i skrotlådorna om det finns några stickproppar som passar. Eventuellt också försöka följa rören och se vart de leder, om det finns nån trafo där. Kanske finns det elritningar på huset...

Det är fullständigt meningslöst med dess uttag. Ta bort dom och sätt ubåt på kabeländarna och skruvat täcklock.

Jag kan inte rikigt klura ut vad de skulle ha använts till?
Importerade lampor för 110V?
Vad har man i vardagsrum och gillestuga 1972 som kräver specialuttag, som inte går på vanlig 220V?
Högtalare?

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Reservkraft med batterier ?

Har mamma och pappa kanske bott tillfälligt i något "110/115 V-land" och köpt på sig dyra och högkvalitativa apparater (TV, Stereo o. dyl.), som de sedan ville ha i bruk i Sverige? Ett eget nät för detta med en gemensam trafo (dolt placerad) är ju utseendemässigt bättre än "stora klumpar (= 4-500VA)" i sovrum och vardagsrum.

Det satt samma eller i alla fall liknande uttag för likström batterikraft i lokaler efter ett gammalt ställverk en förening tog över.

I fallet petersv nämner dvs för sladdlampor drivna av 110 VDC hjälpkraft i ställverk är det inte ovanligt att se den typen. Ett fall jag kom att tänka på är just från den tiden också byggt perioden 1970-74. Dock sällan eller aldrig använda skulle jag tro, när jag var där inför ett utbyte låg alla lampor med sladden prydligt rullad och snörad med original pappetikett i tillbehörskåpet.

Många olika bud i tråden:

24V AC
110V DC
Till strykjärn
Till importerad apparatur 110V AC
Batteridriven reservkraft

Lyckats följa några ledningar än?

"Sanningen" är väl att dom använts till "avvikande" spänningar. Dvs andra än normala i elsystemet.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Slike ble benyttet til høyttalere på skolen jeg gikk på på 1970-tallet. Man plugget en ledning inn i filmfremviser, og vegg. Så ble høyttaler plassert under lerretet og plugget i tilsvarende uttak.

dsk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.