I mamma och pappas hus, byggt 1972, har jag nyss (fast jag växte upp där...) upptäckt dessa konstiga uttag:
Gammalt vägguttag med märkningen 10/250 i ett hus från 1972, ingen spänning mätbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De finns på ett par, tre ställen.
Det finns ingen spänning i dem; 0V DC, ca 0,5V AC (kan vara ett mätfel?)
Inuti finns en 10/250 symbol.
Öppet äldre elektriskt uttag i en panel med tre osäkra kopplingar och ingen märkbar spänning.
Skapa konto
Närbild på ett gammalt, oidentifierat elektriskt uttag med symbolen 10/250 inuti utan påtaglig spänning.
Skapa konto
Närbild på ett gammalt och oidentifierat eluttag med symbolen "10/250" ingraverat i plasten.
Skapa konto

Pappa, som ritade huset själv, finns inte kvar att fråga längre. :(

Någon som känner igen dem och vet vad det är?

/Håkan

BirgitS
Själva kontaktblecken inuti ser ut som de man använder till telefonjack, likaså den snedställda formen, men jag har inte stött på någon telefonpropp som bara har två stift.

Jag har sett sådana uttag använda för 24V 50Hz växelspänning, är nog tom så att det är/var lite standard för detta.
Antingen uttag för klenspänning eller för att styra något, eller möjligen högtalare?

Nej, de är olika.

BirgitS
Åt hållen, den moderna varianten, CEE-standard, ser ut såhär:
04.jpg
De med snedställda flata stift är alltså en (svensk?) föregångare.

Kan nog ha använts för 110V likspänning också?

S
IrmaIsfot IrmaIsfot skrev:
I mamma och pappas hus, byggt 1972, har jag nyss (fast jag växte upp där...) upptäckt dessa konstiga uttag:
[bild]
De finns på ett par, tre ställen.
Det finns ingen spänning i dem; 0V DC, ca 0,5V AC (kan vara ett mätfel?)
Inuti finns en 10/250 symbol.
[bild] [bild] [bild]
Pappa, som ritade huset själv, finns inte kvar att fråga längre. :(

Någon som känner igen dem och vet vad det är?

/Håkan
placerade i hela huset?

Var i huset är dessa tre uttag placerade?
Vad användes rummen till?
Vilka golv & väggbeklädnader var det i rummen från början?

Tork/mangelrum?
Då kan det vara uttag för tex strykjärn.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag har sett sådana uttag använda för 24V 50Hz växelspänning, är nog tom så att det är/var lite standard för detta.
Antingen uttag för klenspänning eller för att styra något, eller möjligen högtalare?
Har jag också sett på verkstäder - för inkoppling av sladdlampor. Jag har sett en låda som förutom anslutning för tryckluft hade två sådana uttag och två vanliga jorda uttag för nätspänning.

Har inte sett det själv men jag vet att det var en del snack om att man egentligen inte skulle få ha 230V i bilverkstäder. Jobbade extra på en elfirma -84 och då hade de nyligen byggt om en bilverkstad till 24V. Antar att man matade det hela från en skyddstransformator.
Uttagen på bilderna är ju S-märkta så vi kan utgå från att de är avsedda för svenska marknaden och inte för någon annan nationell standard.

Ser helt oanvänt ut. Tydligen ingen succé.

Det är g:a 24 volts uttag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.