Hallå.
Jag har lite gamla tele uttag i huset osm inte fyller någon funktion och skulle vilja byta dessa mot nätverksuttag. Kan man lista ut vart kablarna går och lösa det själv eller behöver man ta in en firma som gör detta?
Vet inte om jag Hamar i rätt forum nu då det kan vara kopplat till el, teknik och internet.
Jag har lite gamla tele uttag i huset osm inte fyller någon funktion och skulle vilja byta dessa mot nätverksuttag. Kan man lista ut vart kablarna går och lösa det själv eller behöver man ta in en firma som gör detta?
Vet inte om jag Hamar i rätt forum nu då det kan vara kopplat till el, teknik och internet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, du får göra det själv, och det är inte så svårt, men kräver ändå visst handlag. Så "det beror på".
Problemet är dragningen. Tele var oftast draget i en slinga på den gamla goda tiden vilket gör att rör osv. inte alls passar för nätverksdragning. Nätverk måste man dra till en central punkt, alltså ett s.k. stjärn-nät. (Men vissa nyare telenätsdragningar kan vara dragna i stjärna, så det beror på när det gjordes).
Så det är bara att börja fundera. Vet du var telefonin kommer in i huset? Det är ett bra ställe att börja på och fundera hur det kan vara draget. Där kan man också typiskt se om man har överkopplingarna som krävs för ett stjärn-nät.
För sökning så har du ju kablar liggande i väggen redan och då fungerar en kabelsökare alldeles utmärkt. Kanske lite drygt att köpa en bara för en sådan här grej, men en bekant/granne/släkting kanske har en redan? Annars så är det röra lite i kablarna och se om du kan höra vart de går, eller dra och se om det rör sig i andra änden.
Problemet är dragningen. Tele var oftast draget i en slinga på den gamla goda tiden vilket gör att rör osv. inte alls passar för nätverksdragning. Nätverk måste man dra till en central punkt, alltså ett s.k. stjärn-nät. (Men vissa nyare telenätsdragningar kan vara dragna i stjärna, så det beror på när det gjordes).
Så det är bara att börja fundera. Vet du var telefonin kommer in i huset? Det är ett bra ställe att börja på och fundera hur det kan vara draget. Där kan man också typiskt se om man har överkopplingarna som krävs för ett stjärn-nät.
För sökning så har du ju kablar liggande i väggen redan och då fungerar en kabelsökare alldeles utmärkt. Kanske lite drygt att köpa en bara för en sådan här grej, men en bekant/granne/släkting kanske har en redan? Annars så är det röra lite i kablarna och se om du kan höra vart de går, eller dra och se om det rör sig i andra änden.
Koppla loss uttagen och ryck i trådarna, med en medhjälpare ska det inte vara nått problem.
Problemet är troligen att telefon ligger i en slinga så att det blir svårt att få fram mer än en och högst två datakablar.
Problemet är troligen att telefon ligger i en slinga så att det blir svårt att få fram mer än en och högst två datakablar.
Menar du då att en rycker medan den andra går och letar efter trådar som rör på sig?E elmont skrev:
Lossa alla uttag, men koppla inte ur dom. Kabeln ska inte kunna försvinna in i röret. Sen rycker du lite lätt i kabel/tampar på något ställe och en annan kollar om det rör sig någonstans. Rita upp lite lätt på ett papper, var du ryckt och var det rört sig. Så vet du hur det är draget. Säkert gammla 15-rör och i dom går det kanske att dra i 2 st samtidigt utan kontaktdon. Tele ligger i slinga utifrån och till sista uttaget. TV kan gå upp på vinden och sammankopplat där med andra uttag. Finns flera TV-uttag och bara en kabel ansluten i uttagen så är det på vinden du ska söka.
Det finns en kopplingsdosa på taket som jag gissar gick till antennen som satt på skorsten innan. Om det är fallet så borde jag väll kunna dra upp befintlig internet kabel dit till en switch och dra vidare kablar där befintliga TV uttag sitter?J jonaserik skrev:Lossa alla uttag, men koppla inte ur dom. Kabeln ska inte kunna försvinna in i röret. Sen rycker du lite lätt i kabel/tampar på något ställe och en annan kollar om det rör sig någonstans. Rita upp lite lätt på ett papper, var du ryckt och var det rört sig. Så vet du hur det är draget. Säkert gammla 15-rör och i dom går det kanske att dra i 2 st samtidigt utan kontaktdon. Tele ligger i slinga utifrån och till sista uttaget. TV kan gå upp på vinden och sammankopplat där med andra uttag. Finns flera TV-uttag och bara en kabel ansluten i uttagen så är det på vinden du ska söka.
Ja, om elektroniken tycker om miljön där uppe.J Jojjinn skrev:
Man kan stoppa en switch i varje rum som man vill ha uttag i också, så helt värdelöst är det inte. Men om man tar bort switchen behöver man då ha en kort kabel som kopplar ihop resten av nätverket. I mitt fall används dock i princip den gamla tele-ledningen för att binda ihop 2 punkter (nedre och övre plan); vill inte ha switchar överallt.lars_stefan_axelsson skrev:
Miljön är helt ok. Blir lite kallt på vintern bara annat är det lugnt.S sjoelund skrev:Ja, om elektroniken tycker om miljön där uppe.
Man kan stoppa en switch i varje rum som man vill ha uttag i också, så helt värdelöst är det inte. Men om man tar bort switchen behöver man då ha en kort kabel som kopplar ihop resten av nätverket. I mitt fall används dock i princip den gamla tele-ledningen för att binda ihop 2 punkter (nedre och övre plan); vill inte ha switchar överallt.
Fråga: varför vill man ha en switch i varje rum? Jag tänker mig att jag ska dra ner en kabel till ett sånt här uttag :
Problemet är om telekabeln är dragen A-B-C för uttag i rum A,B, och C. Om du vill ha 2 uttag i varje rum behöver du en stor switch i något av rummen (säg A), och då 2 kablar från A till B, och 2 från A till C. Men rören i väggarna har plats för 1-2 kablar, inte 4 till olika rum.J Jojjinn skrev:
Så då kan man dra en kabel från A till B, stoppa upp en 4-5 portar switch på väggen. Ta vänstra uttaget i din bild till port 1 i switchen, och högra uttaget till port 2. Och dra kabel från högre uttaget till rum C. Då är de alla hopkopplade.
Idealet vore att det är draget rör från teleuttagen A-D, B-D, C-D och du har något fint utrymme dit alla rör går. Vissa hus var dragna så (och man kunde prata i 2 lurar samtidigt)
Yes. Ska kolla på vinden hur det ser ut med dragningen tack för tipsen 👍S sjoelund skrev:Problemet är om telekabeln är dragen A-B-C för uttag i rum A,B, och C. Om du vill ha 2 uttag i varje rum behöver du en stor switch i något av rummen (säg A), och då 2 kablar från A till B, och 2 från A till C. Men rören i väggarna har plats för 1-2 kablar, inte 4 till olika rum.
Så då kan man dra en kabel från A till B, stoppa upp en 4-5 portar switch på väggen. Ta vänstra uttaget i din bild till port 1 i switchen, och högra uttaget till port 2. Och dra kabel från högre uttaget till rum C. Då är de alla hopkopplade.
Idealet vore att det är draget rör från teleuttagen A-D, B-D, C-D och du har något fint utrymme dit alla rör går. Vissa hus var dragna så (och man kunde prata i 2 lurar samtidigt)
Klicka här för att svara