Jag vill bygga ett trädäck invid ett komplementbostad som jag byggde för två år sedan.
Min fråga är: Är det någon skillnad i regler gällande behov av bygglov för sådan åtgärd beroende på om det är huvudbyggnaden eller komplementbostaden som avses?
Det gäller en jordbruksfastighet som ligger utanför detaljplan, men gränsar till detaljplanerat område. Närmsta granne bor 250 m från nämnda komplementhus.
Vid kontakt med den kostnadsfria byggrådgivningen får jag svajiga svar.
De vill att jag ska söka bygglov, men jag vill göra en åtgärd som inte kräver detta.
Jag vill av olika skäl ha så lite som möjligt låta myndigheter ha inverkan på mina göranden och låtanden.

Alltså: Hur stort trädäck/ altan kan jag göra utan att riskera att det kan kallas svartbygge?

Tilläggas kan att jag fick bygga komplementbostaden utan bygglov, jag behövde inte ha bygganmälan heller då all infrastruktur finns på fastigheten.
Vi har god relation med grannar och huset ligger avskilt. Ingen allmän väg i närheten, så eventuell kontroll från myndighetens sida är via satellitbilder.
Jag är ingen rättshaverist, men ogillar potentiellt klåfingriga myndighetspersoner.

Claes Sörmland
Svaret på din fråga är nej. Ingen skillnad kraven på bygglov för att anlägga ett trädäck när ett enbostadshus och komplementbostadshus. Trädäck kräver inte bygglov men altan gör det. Det är inte definierat vad en altan är i lagen men finns praxis.

Frågan för bygglov för altan är främst hur högt över marken trädäcket ska ligga. För att inte omfattas av bygglov ska en altan vara max 1,8 m högt inom 3,6 m från komplementbostadshusets fasad och max 1,2 m högt längre från fasaden. Detta gör att även om trädäcket skulle betraktas som en altan är det ändå en så låg altan att den inte kräver bygglov.

Vad gäller storlek finns ingen sådan aspekt som triggar bygglovskrav. I princip får du täcka hela tomten med trädäck om det är din dröm. Precis som att du får anlägga t ex pionrabatter över hela tomten.

Men varför ger kommunen råd om att bygglov krävs? Är det en känslig bebyggelsemiljö trots allt som triggar krav på bygglov?

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.