S
Hej forumet, min Senco Aerfast AC4504 sedan åtta år gav upp i helgen. Serienr 17040232. Varit mycket nöjd med den. Tycker mig ha märkt att den kämpat mera för att komma upp i tryck på sistone. Slutade nu i helgen abrupt komprimera luft. Hör endast ett svagt bzzz när jag slår på den. Försökte mäta lite här och där men blev inte klokare.

Är det rimligt att prova en ny kondensator? Spelar det i så fall roll var jag köper en? Vet inte heller vilka värden utöver farad och volt som bör matcha. Tack för tips. Bild på nuvarande.
IMG_2483.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller finns det en återställningsbar termobrytare? Är hemskt missnöjd med bruksanvisningen, översättningen är ett skämt. Den nämner denna termobrytare, som jag inte hittade, som manualen inte visar var den finns heller - med risk för att jag missat något när jag fick svindel av att manualen säger att motorn ska gå igång under 7 bar och stanna vid 10, fastän angivet maxtryck på maskinen är 8 bar.
Utöver att sexan inte finns i bild och åttan inte beskrivs, se nedan, kan de mena att det i tryckboxen finns en återställningsbrytare? Det kollade jag inte. Den enda knapp som jag sett är den röda på/avknappen.
https://www.senco.se/sv/produkter/kompressorer/kompressor/p/AFN0024#downloads
Skärmavbild 2026-04-27 kl. 09.42.12.png
Skapa konto

1777276712316.png
Skapa konto

Men det är klart, tror jag får avstå för jag saknar den typ av handskar som behövs för underhåll. Och jag kan lova att öronmuffar inte behövs när man skjuter dyckert på sommaren. Den är ju väldigt tyst, denna kompressor, och passar för mina behov, så jag vill gärna få igång den igen.
Skärmavbild 2026-04-27 kl. 09.38.56.png
Skapa konto

Men tack på förhand för hjälp med hur jag går vidare!

S stugfar skrev:
Hej forumet, min Senco Aerfast AC4504 sedan åtta år gav upp i helgen. Serienr 17040232. Varit mycket nöjd med den. Tycker mig ha märkt att den kämpat mera för att komma upp i tryck på sistone. Slutade nu i helgen abrupt komprimera luft. Hör endast ett svagt bzzz när jag slår på den. Försökte mäta lite här och där men blev inte klokare.

Är det rimligt att prova en ny kondensator? Spelar det i så fall roll var jag köper en? Vet inte heller vilka värden utöver farad och volt som bör matcha. Tack för tips. Bild på nuvarande.
[bild]

Eller finns det en återställningsbar termobrytare? Är hemskt missnöjd med bruksanvisningen, översättningen är ett skämt. Den nämner denna termobrytare, som jag inte hittade, som manualen inte visar var den finns heller - med risk för att jag missat något när jag fick svindel av att manualen säger att motorn ska gå igång under 7 bar och stanna vid 10, fastän angivet maxtryck på maskinen är 8 bar.
Utöver att sexan inte finns i bild och åttan inte beskrivs, se nedan, kan de mena att det i tryckboxen finns en återställningsbrytare? Det kollade jag inte. Den enda knapp som jag sett är den röda på/avknappen.
[länk]
[bild]
[bild]

Men det är klart, tror jag får avstå för jag saknar den typ av handskar som behövs för underhåll. Och jag kan lova att öronmuffar inte behövs när man skjuter dyckert på sommaren. Den är ju väldigt tyst, denna kompressor, och passar för mina behov, så jag vill gärna få igång den igen.
[bild]

Men tack på förhand för hjälp med hur jag går vidare!
Man kan alltid prova o byta motorkondensator, enkelt o billgt
Finns lite överallt o få tag på ex
https://ventilation.se/sv/products/ostberg-kondensator/2193

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Troligen 1 fas kompressor. Termokontakt ( TK ) är en termistor inbyggd i lindningen och bryter spänningen om lindningen blir för varm, när den kallnat, kopplas spännigen in igen.
Kondensatorns värde ska vara samma i microfarad och spänningen kan var allt som är högre än stämplad, är bara att den tål det.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Tack båda två för goda svar, kondensator beställd.

• Gilla
vefyra
  • Laddar…
S
Kondensator bytt. Motorn gick då upp till 4 bar, och stannade. Nu går den inte igång igen, utan jag hör bara ett svagt surrande när jag slår på strömbrytaren - precis som innan kondensatorbytet alltså.

Någon som har en idé om nästa steg i felsökningen?

Finns inte mycke till logik kvar än tryckströmbrytaren

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Släpper det ut luft från kompressordelen via tryckbrytaren när kompressorn stannar (dvs, ger ett kort pysljud)?

Gör det inte det så kommer motorn inte orka att starta igen om det är full mottryck mot kompressorn - den måste vara trycklös (avlastad) vid start.

om du tappar ur luften till ingen tryck alls i tanken - startar kompressorn då ??

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
@xxargs
1. Tyckte att jag hörde ett pysljud hela tiden som kompressorn jobbade upp trycket...
2. Vet inte om den släppte ut luft när kompressorn stannade.
3. När den stannade släppte jag ut all luft. Kompressorn startar tyvärr inte med helt tom tank.

@Håbbe01
4. Menar du att jag ska byta hela?

5. Motorn snurrar när jag vrider runt den manuellt.

6. Säkerhetsventilen har kärvat ihop. Kunde inte rubba den, och den såg lite sned ut, så jag skruvade ut ventilen. Jag kan endast öppna den med att knacka upp den med ett dorn. Då sitter den fast i öppet läge, och jag får knacka på den för att stänga den. Tyckte att jag kunde test-öppna den förra veckan, men måste ha hänt något.

S stugfar skrev:
@xxargs
1. Tyckte att jag hörde ett pysljud hela tiden som kompressorn jobbade upp trycket...
2. Vet inte om den släppte ut luft när kompressorn stannade.
3. När den stannade släppte jag ut all luft. Kompressorn startar tyvärr inte med helt tom tank.

@Håbbe01
4. Menar du att jag ska byta hela?

5. Motorn snurrar när jag vrider runt den manuellt.

6. Säkerhetsventilen har kärvat ihop. Kunde inte rubba den, och den såg lite sned ut, så jag skruvade ut ventilen. Jag kan endast öppna den med att knacka upp den med ett dorn. Då sitter den fast i öppet läge, och jag får knacka på den för att stänga den. Tyckte att jag kunde test-öppna den förra veckan, men måste ha hänt något.
Precis, finns ex
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressortillbehor/tryckstrombrytare-14-2000016722

Glöm ej gängtejp

S
Under dagen har jag startat kompressorn några gånger. Verkar som att ju längre kompressorn får vila, desto längre går den innan den stänger av.

Provat den i ett annat uttag, men samma resultat.

Jag har reparerat säkerhetsventilen. Jag gissar att jag någon gång måste ha slagit till den utan att märka det.

@Håbbe01 ok, tack, men det är oklart för mig vad i tryckströmbrytaren som skulle kunna vara trasigt? Jag har tittat närmare på den, det är i princip en fjäder och en av/på-knapp och jag såg inte något som kunde vara ett överhettningsskydd. Jag får titta närmare antar jag.

S
Diagnosen förblir oklar, men patienten är inte sjuk längre.

Har skruvat isär och återmonterat allt mekaniskt och backventil. Utöver en del osäkerhet över hur man linjerar en kolv vid återmontering på axeln för denna typ av motor gick det ganska smärtfritt faktiskt.

Efter det bygger kompressorn tryck som tidigare och kommer upp i 8 bar på angiven tid, och håller tryck vad det verkar. Jag behöver ev ställa in säkerhetsventilen lite bättre innan kompressorn får gå i drift.

S stugfar skrev:
Diagnosen förblir oklar, men patienten är inte sjuk längre.

Har skruvat isär och återmonterat allt mekaniskt och backventil. Utöver en del osäkerhet över hur man linjerar en kolv vid återmontering på axeln för denna typ av motor gick det ganska smärtfritt faktiskt.

Efter det bygger kompressorn tryck som tidigare och kommer upp i 8 bar på angiven tid, och håller tryck vad det verkar. Jag behöver ev ställa in säkerhetsventilen lite bättre innan kompressorn får gå i drift.
Kanske värt att köpa en ny säkerhetsventil. Efter det du beskrivit att den varit med om skulle jag inte lita på att den löser ut vid rätt tryck. Och det kan gå illa.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.