vi hade bestämt oss för plattor i taket kök men nu blir jag sugen på alternativ…. Hur skulle det funka med spänntak eller att måla direkt på trät (finns en hel del små spikhål efter board och spånskiva men annars är det ett bra och fint tak utan så många skarvar. Spikarna som det är uppsatt med ser bra ut och märken efter hammarslagen stör mig inte. Spontat. 50 tal.
Det är en smaksak! Så länge det inte är stora springor i taket där det riskerar ramlar ner gammal smuts, så skulle jag också fundera på att behålla det så. Dock är det en riktigt jobbig arbetsställning att slipa taket innan målning. Då är det nog betydligt lättare att sätta upp nytt tak, spänntak har jag ingen erfarenhet av.M MariaNina skrev:vi hade bestämt oss för plattor i taket kök men nu blir jag sugen på alternativ…. Hur skulle det funka med spänntak eller att måla direkt på trät (finns en hel del små spikhål efter board och spånskiva men annars är det ett bra och fint tak utan så många skarvar. Spikarna som det är uppsatt med ser bra ut och märken efter hammarslagen stör mig inte. Spontat. 50 tal.
Jag står själv inför liknande projekt i vår matsal där vi hittade breda gamla kilsågade brädor under gipstaket som ska behållas. Hittills har jag bara skrapat bort gammal färg, mycket ansträngande för nacke och axlar.
Produkter som diskuteras: "skrapat färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Blir ju ganska olika intryck. Målade plankor blir randigt, plattor rutugt och spänntak slätt.M MariaNina skrev:vi hade bestämt oss för plattor i taket kök men nu blir jag sugen på alternativ…. Hur skulle det funka med spänntak eller att måla direkt på trät (finns en hel del små spikhål efter board och spånskiva men annars är det ett bra och fint tak utan så många skarvar. Spikarna som det är uppsatt med ser bra ut och märken efter hammarslagen stör mig inte. Spontat. 50 tal.
Trätaket är hållbarast och spänntaket skörast.
Sen är det väl mest en fråga om tycke och smak.
ja det lär ju bli en hel del matlagning där. masoinit var det utsprungligen sedan hade de spikat upp spånskivor direkt på det. funderar även på avtorkbar tapet… men då behöver det finnas någon typ av skiva först.F fribygg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden