Bo.Siltberg skrev:
Du kan vara lugn. Allt som är tillåtet är inte lämpligt, eller enligt god elsäkerhetsteknisk praxis som det heter. Blanda flera kretsar med samma spänning är ett avsteg, blanda kretsar med helt olika system är ett tredubbelt avsteg.

Går det inte bara att skarva det nyfunna röret så det går runt nya dosan?
Fast om man ska gå på "god elsäkerhetsteknisk praxis" så kan man ju också - för att anknyta till en annan tråd - i princip strunta i 1,5mm2-kravet för matning mellan trafo och LED-spottar. Jämför att det inte finns någon "FKK" att köpa och att man i teorin då tar på sig tillverkaransvar för FKK-kabel, men det anses vara "god elsäkerhetsteknisk praxis" att sätta på EKK-kabelskal på FK så är det okej ändå...

Och...???

Martin_B
Bo.Siltberg skrev:
Du kan vara lugn. Allt som är tillåtet är inte lämpligt, eller enligt god elsäkerhetsteknisk praxis som det heter. Blanda flera kretsar med samma spänning är ett avsteg, blanda kretsar med helt olika system är ett tredubbelt avsteg.
Jag har lugnat mig lite nu sedan gårdagens strapatser :D ...nä men visst är det så. Så därför är jag väl egentligen glad att det blev såhär, för nu kan det bli 100% perfekt. Bortsett från ytskiktet då *lol*
Det blev bara så snopet igår när jag hade planerat så väl och fått positiva svar på att det gick att göra som jag tänkte, men så vart det plötsligt ett annat rör bakom hålet jag precis hade borrat, ett rör som jag inte hade räknat med alls. :D

Går det inte bara att skarva det nyfunna röret så det går runt nya dosan?
Ja alltså nu kan jag ju göra precis hur som, för nu har jag ju rivit bort ytskiktet runt dosorna som jag skrev igår, så nu är det öppet och överskådligt där.

Nu tänkte jag göra som så att jag sätter en ny dosa (C) bredvid dosa B, förlänger rör D och kopplar in den i den nya dosan, och sedan kopplar jag bort rör G och även det röret kopplar på den nya dosan. Då blir alla tre kretsar helt skilda!

Sen funderar jag på att sätta små rör mellan alla 3 dosor och även länka ihop dosa A med C, ifall man skulle vilja ändra tillbaka något eller så (se de rödfärgade rören mellan dosorna). Nu har jag liksom chansen att göra precis hur som helst.

Vad tror du om den nya lösningen? Känns som att det är helt rätt :)

koppling2.jpg

Ja, då blev det ju bra till slut :) Jag tänkte att det kanske gick att göra en liten omväg med det nyfunna röret ifrån det hål du borrade upp.

Att länka ihop alla dosor, jag vet faktiskt inte... Det liknar frågeställningen om man ska dra en massa extra rör och sätta extra dosor för ev framtida bruk. Ibland kanske man tjänar stort på det, men troligen ska man då ha ganska mycket tur. Men i detta fall med väggen öppnad och fin, varför inte. Det får dock inte inbjuda till en sanslös korskoppling.

Martin_B
Bo.Siltberg skrev:
Jag tänkte att det kanske gick att göra en liten omväg med det nyfunna röret ifrån det hål du borrade upp.
Nä tyvärr så var det så otroligt trångt där från hålet i sig, så det gick inte. Hade det varit flexrör så hade man kanske kunnat skjuva undan det lite lätt, men det var vanliga rör, så det gick inte.

Men i detta fall med väggen öppnad och fin, varför inte. Det får dock inte inbjuda till en sanslös korskoppling.
Ja det är klart enbart för att det är öppet nu och jag har möjligheten. Tar ju inte mer än 5 minuter att länka ihop de.

Man kan ju märka upp dosorna med respektive säkringsnummer, så det blir tydligt att de tillhör olika grupper.

Skärpning!

Nu har jag raderat ett antal inlägg i den här tråden som dels var personliga påhopp, dels tjatande om behörighetsregler.

• Gilla
Toppy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.