21 206 läst ·
50 svar
21k läst
50 svar
Ok att låta faser passera dosa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Tänker du dra ledarna hela (oskarvade) igenom dosa B och C, dvs ingen som helst sammanblandning elektriskt med övriga kretsar i B? Är rör G oanvänt idag?
Ja (tyvärr) finns det ingen regel emot det, förutom allmänna regler om överskådlighet etc. Du får göra en riskbedömning själv här vilka faror som ev kan uppstå. Om du kan beskriva hela kretslösningen, för alla inblandade kretsar, så kanske vi kan hjälpa till. Riskerna är dock inte alltid helt uppenbara, så kan man hålla sig till praxis så har man allt på det torra.
Ja (tyvärr) finns det ingen regel emot det, förutom allmänna regler om överskådlighet etc. Du får göra en riskbedömning själv här vilka faror som ev kan uppstå. Om du kan beskriva hela kretslösningen, för alla inblandade kretsar, så kanske vi kan hjälpa till. Riskerna är dock inte alltid helt uppenbara, så kan man hålla sig till praxis så har man allt på det torra.
Kretsen i kopplingsdosa B är en krets som går till ett sovrum, till ett par trappor, en liten lampa i en hall, samt till en utebelysning på fasaden. Nu vill jag ju separera utebelysningen från den här gruppen, främts för att kunna sätta den på en "utegrupp" tillsammans med andra utebelysningar/utomhusuttag, vilka också skulle sitta på separat JFB skild från inomhusgrupper. Men också för att kunna slå av/på utebelysningen från en brytare intill centralen (mindre viktigt).Bo.Siltberg skrev:
Rör D som går till svagströmsdosan är idag oanvänd och jag kan från en annan plats längre bort, mycket lätt och smidigt gå ner med röret till elcentralen. Och lyckligtvis så sitter ju rör D mycket nära rör G som idag är använt och går till utebelysning (kopplat direkt i dosa B via rör G, ut till lampan på fasaden). (Det är just den utebelysningen jag vill separera från gruppen som kopplingsdosa B sitter på.)
Svagströmsdosa A servar signalknapp och svagströmssignal till trafo för ringklocka.
Inkommande ledare i rör G är idag skarvade i kopplingsdosa B, men det går ju lätt att dra nya ledare från utebelysningen så man drar den oskarvad till dosa C eller ännu längre bort om man önskar. På så sätt hade man även kunnat forma till och sätta en liten rörstump inne i dosa B mellan studsarna, som ledarna löper i och då blir de fysiskt skilda från grupp "B".
Enklaste sättet att förstå hur jag har tänkt att det skulle kopplas är egentligen att titta på bild nr 3 och tänka sig att kopplingsdosa B är smått knökad med skarvar i en krets/grupp (låt oss kalla den grupp "B"), och de 3 ledarna som är inritade är tänkta att löpa rätt igenom den dosan och läggas på en helt annan grupp, en helt annan säkring (låt oss kalla den grupp "G").
Alltså jag kan inte se några faror som en normalt funtad människa skulle kunna utsätta sig för, så länge de tre genomgående ledarna som går rätt igenom dosa B är tydligt uppmärkta med att de tillhör en annan grupp/krets/säkring.
Det är väl om någon i total mörker skulle börja pilla i kopplingsdosan och börja klippa ledare hej vilt efter den har gjort grupp "B" strömlös. Men vem skulle göra något så galet?
O andra sidan skulle jag, som jag nämnt tidigare, kunna såga till en liten rörstump som läggs inne i kopplingsdosan mellan berörda studsar, som ledarna sedan kan löpa i. Då blir det hela ganska så tydligt, speciellt om röret dessutom märks upp med att ledarna i den tillhör en annan grupp.
Om jag hade tagit bort ytskiktet hade det gått att göra det enl. praxis. Men det ställer till med ganska mycket merarbete och merkostnad och då får jag hellre strunta i det helt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ok, jag tycker du har gjort en föredömlig utredning och riskanalys här, även med äkta byfånar beaktade :x. Jag ser inga problem med detta.
Om det finns risk för kondens i slangen genom ytterväggen så måste du i med en kabel som då dessutom ger ännu bättre skydd mellan kretsarna
Om det finns risk för kondens i slangen genom ytterväggen så måste du i med en kabel som då dessutom ger ännu bättre skydd mellan kretsarna
Det finns anledning att påminna om att det arbete som beskrivs så utförligt i den här tråden är behörighetskrävande. Är man en behörig elinstallatör så bör man känna till vad som gäller.
För övriga gäller följande (utdrag ur ellagen (1997:857)):
13 kap. Övriga bestämmelser
Ansvarsbestämmelser
1 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som
uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot 2 kap. 1 eller 3 §,
2. bryter mot villkor som meddelats med stöd av 2 kap. 11 §,
eller
3. bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 8 kap.
1 § andra stycket eller 9 kap. 1 § andra stycket.
För övriga gäller följande (utdrag ur ellagen (1997:857)):
13 kap. Övriga bestämmelser
Ansvarsbestämmelser
1 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som
uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot 2 kap. 1 eller 3 §,
2. bryter mot villkor som meddelats med stöd av 2 kap. 11 §,
eller
3. bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 8 kap.
1 § andra stycket eller 9 kap. 1 § andra stycket.
Toppen! Tack!Bo.Siltberg skrev:
Röret går med 99,999% säkerhet strax under ytskiktet inomhus fram till där den sticker ut till fasaden, där den verkar vara silikonad/smältlimmad vid mynningen där kablarna sticker ut i den utvändiga kopplingsdosan som sitter på fasaden. Jag tror därmed inte det är några problem med kondens och jag har inte sett några tecken på att det skulle ha varit det förut heller.
Men det är ju sant, att en kabel( 3G1.5) i röret skulle ge ännu bättre skydd. Det handlar om kanske ett par meter från utebelysningen till kopplingsdosa C, där man ju kunde skarva ihop med FK. Men den biten kan ju elektrikern välja själv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Väkommen till forumet! Eftersom det står "nykomling" så passar det här att påpeka reglerna för forumet. Det är OK att *en* gång i en tråd påpeka att arbetet är behörighetskrävande. Och kutymen är att säga bara just det. Inte att citera en lagtext (som dessutom inte vad vi vet någonsin tillämpats i liknande fall. Om du vet annorlunda så är vi idel öra.)Nähädu skrev:
Vilket menar du? Elinstallatörsförordningen? Ja, det bör man, i grova drag vill säga.Nähädu skrev:
Eller menar du själva kopplingen? Nej, det kan man inte generellt säga. På det här forumet så diskuteras många frågor i sådan detalj av och med personer med *avsevärt* djupare och bredare kunskap om elinstallation än vad man i allmänhet kan förvänta sig av den genomsnittlige behörige/behöriga installatören. (Bo är fö en av dessa kunniga personer. Om du är snäll så kanske han svarar på dina mera kniviga frågor om regelverk och annat i framtiden.
Vet vad som gäller och jag endast förbereder rör och i många fall även FK för elektrikern, som kommer att koppla allting. Elektrikern och jag är överens om detta. Dock kan jag inte ringa honom varje gång jag har en fråga då han har väldigt fullt upp. Här på forumen finns många mycket duktiga personer som är väldigt hjälpsamma. Och när jag ställer frågor här får även andra som läser, som kanske har samma problem och frågor som mig, nytta av informationen som diskuteras.Nähädu skrev:
Medan det som jag kan och är bra på, hjälper jag till med i andra diskussioner.
Jag håller även med de som menar på att det är bättre att hjälpa en som inte kan, även fast den tänker göra saker och ting själv fast denne inte får, eftersom personen i fråga ändå hade gjort saker och ting själv oavsett om han fick hjälp eller inte. Skillnaden blir däremot att han gör ett bättre jobb om man får hjälp, än utan. Vilket gör det hela säkrare för både personen själv andra som kommer i kontakt med hans "verk"
Oavsett tycker jag det är viktigt att elektriker gör själv kopplingarna och besiktningen av systemet, då det är just det som är avgörande för säkerheten. Men alla gör som de själva vill och jag vill inte vara någon domare i frågan
Tack. Nu har jag i och för sig varit här en längre tid. Dessutom vore det förmätet av mig att spekulera i dina och andras kunskaper inom elsäkerhet, så jag ber dig att låta bli att spekulera i mina.lars_stefan_axelsson skrev:Väkommen till forumet! Eftersom det står "nykomling" så passar det här att påpeka reglerna för forumet. Det är OK att *en* gång i en tråd påpeka att arbetet är behörighetskrävande. Och kutymen är att säga bara just det. Inte att citera en lagtext (som dessutom inte vad vi vet någonsin tillämpats i liknande fall. Om du vet annorlunda så är vi idel öra.)
Vilket menar du? Elinstallatörsförordningen? Ja, det bör man, i grova drag vill säga.
Eller menar du själva kopplingen? Nej, det kan man inte generellt säga. På det här forumet så diskuteras många frågor i sådan detalj av och med personer med *avsevärt* djupare och bredare kunskap om elinstallation än vad man i allmänhet kan förvänta sig av den genomsnittlige behörige/behöriga installatören. (Bo är fö en av dessa kunniga personer. Om du är snäll så kanske han svarar på dina mera kniviga frågor om regelverk och annat i framtiden.)
När det gäller 13 kap i ellagen så är det en gällande lagtext. Att det finns tunn rättspraxis är ointressant i det avseendet. En lag upphör inte att gälla bara för att den inte tillämpats särskilt ofta.
Det är faktiskt så att en elinstallatör har fått ett formellt godkännande av Elsäkerhetsverket och förväntas känna till det regelverk han ska följa. Det finns ett flertal domar i både förvaltningsrätt och kammarrätt som fastslår det.
Tyvärr har du fel där. Du får inte förbereda rör, dra FK eller göra någonting liknande eftersom även det är behörighetskrävande arbete. Elinstallatören ,eller yrkesmannen som arbetar i samma företag som elinstallatören, ska utföra även det arbetet.Martin_B skrev:Vet vad som gäller och jag endast förbereder rör och i många fall även FK för elektrikern, som kommer att koppla allting. Elektrikern och jag är överens om detta. Dock kan jag inte ringa honom varje gång jag har en fråga då han har väldigt fullt upp. Här på forumen finns många mycket duktiga personer som är väldigt hjälpsamma. Och när jag ställer frågor här får även andra som läser, som kanske har samma problem och frågor som mig, nytta av informationen som diskuteras.
Medan det som jag kan och är bra på, hjälper jag till med i andra diskussioner.
Jag håller även med de som menar på att det är bättre att hjälpa en som inte kan, även fast den tänker göra saker och ting själv fast denne inte får, eftersom personen i fråga ändå hade gjort saker och ting själv oavsett om han fick hjälp eller inte. Skillnaden blir däremot att han gör ett bättre jobb om man får hjälp, än utan. Vilket gör det hela säkrare för både personen själv andra som kommer i kontakt med hans "verk".
Oavsett tycker jag det är viktigt att elektriker gör själv kopplingarna och besiktningen av systemet, då det är just det som är avgörande för säkerheten. Men alla gör som de själva vill och jag vill inte vara någon domare i frågan![]()
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jo, men nu är faktiskt Martin en elev 
voltimum -behorighetsansvar-vid-skolelevers-projektarbete.html
.
voltimum -behorighetsansvar-vid-skolelevers-projektarbete.html
Av elinstallatörsförordningen (1990:806) framgår att elinstallatör och de yrkesmän som denne har överinseende över ska vara anställda i samma organisation. Då eleven inte är att betrakta som yrkesman gäller heller inte kravet på anställningsförhållande. När elev utför praktik hos företag är det inga problem vad gäller behörighetsansvaret, eleven utför arbetet under överinseende av den elinstallatör som är anställd i det företag som tillhandahåller praktikplatsen.
Praktikplatsen är i detta fall elevens hem, vilket han kommit överens om med den elinstallatör som övervakar arbetet. Innehavaren har ett ansvar att arbetet i den egna anläggningen utförs av, eller under ledning av en "kunnig" person (elinstallatör), som i sin tur har ett ansvar att den som i verkligheten utför arbetet (elev eller yrkesman) gör det enligt hans anvisningar. Dvs, det ligger i linje med allas intressen, inklusive lagens - det utförs inget obehörigt (självständigt) arbete här
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Så, nu har vi ventilerat behörighetsfrågan tillräckligt i den här tråden.
Vad är det jag har fel om egentligen? Jag har inte hävdat någonting. Jag talade bara om vilka moment jag gör själv och att elektrikern och jag är överens om detta. Sen om det är enl. lagen eller inte är ju en annan fråga. Men låt oss gå på Bo's linje att jag är en elevNähädu skrev:
O andra sidan så vet du ju inte om jag har behörighet eller inte
Skämt åsido, de flesta man möter ute på vägarna kör olagligt genom att köra för fort, många av de alldeles åt helskotta för fort och dumdristigt, vilket jag skulle påstå är betydligt farligare och ett mycket större problem än att jag i samråd med elektrikern hjälper till i det arbete som han sedan slutför och besiktigar ...det kan liksom inte bli mycket fel när han har full insyn i vad som har gjorts och själv får avsluta arbetet. Men det är ju klart bara min åsikt
En dum fråga: Visst får man blanda svagström och starkström i samma dosa om det är "ordentlig dubbelisolering"?
I så fall skulle problemet här kanske kunna lösas genom att trådstartaren borrar och sticker in en bit rör mellan de två dosorna, och drar FK'n genom vänstra dosan och just förbi dosan med viss marginal trär på EKK-ytterisolering över FK'n, kanske med buntband runt sig vars utstickande "flerp" inte klipps av, för att minska risken att någon drar i FK'n så att EKK-skalet glider iväg från dosan.
(En variant är att ta EKK hela vägen eller skala bort ytterisoleringen till vänster om dosorna men behålla isoleringen genom dosorna och ut till ytterbelysningen. Förutsätter att rören är så "snälla" att det går att trä EKK).
Att jag föreslår den här tekniskt sämre lösningen är att det torde bli snyggare med bara två doslock istället för tre. Eftersom det talas om att inte förstöra ytskikt så förutsätter jag att det finns nån slags estetiska krav/önskemål.
Bonusfråga: Finns det lediga "ordinarie" ingångar i den högra dosan? I så fall kanske man kan "förstöra" svagströmsdosan så att det går att använda det doshålet för att montera en skarv på rör D så att det kommer in via ordinarie hål i dosa B, eller nytt borrat hål men åtminstone inget behov av dosa C?
För svagström finns väl inga direkta krav på att dosorna ska vara "i gott skick", så om det inte saboterar fastsättningen av dosa A så är det väl bara att karva bort överdel och högersida på den dosan så att man kommer åt att arbeta ovanför den? Risken är väl att man tappar ner ett par rör/slangsnuttar och dito skarvar inne i väggen innan man är klar, kanske läge att tejpa fast snöre på delarna man stoppar in för att kunna fiska upp dem varje gång man tappar dem
I så fall skulle problemet här kanske kunna lösas genom att trådstartaren borrar och sticker in en bit rör mellan de två dosorna, och drar FK'n genom vänstra dosan och just förbi dosan med viss marginal trär på EKK-ytterisolering över FK'n, kanske med buntband runt sig vars utstickande "flerp" inte klipps av, för att minska risken att någon drar i FK'n så att EKK-skalet glider iväg från dosan.
(En variant är att ta EKK hela vägen eller skala bort ytterisoleringen till vänster om dosorna men behålla isoleringen genom dosorna och ut till ytterbelysningen. Förutsätter att rören är så "snälla" att det går att trä EKK).
Att jag föreslår den här tekniskt sämre lösningen är att det torde bli snyggare med bara två doslock istället för tre. Eftersom det talas om att inte förstöra ytskikt så förutsätter jag att det finns nån slags estetiska krav/önskemål.
Bonusfråga: Finns det lediga "ordinarie" ingångar i den högra dosan? I så fall kanske man kan "förstöra" svagströmsdosan så att det går att använda det doshålet för att montera en skarv på rör D så att det kommer in via ordinarie hål i dosa B, eller nytt borrat hål men åtminstone inget behov av dosa C?
För svagström finns väl inga direkta krav på att dosorna ska vara "i gott skick", så om det inte saboterar fastsättningen av dosa A så är det väl bara att karva bort överdel och högersida på den dosan så att man kommer åt att arbeta ovanför den? Risken är väl att man tappar ner ett par rör/slangsnuttar och dito skarvar inne i väggen innan man är klar, kanske läge att tejpa fast snöre på delarna man stoppar in för att kunna fiska upp dem varje gång man tappar dem
Men yxis då,...
Jag hoppas du skojar med mig nu yxis
Säg inte att det skulle kunnat vara en lösning att ta det genom svagströmsdosan och att det är helt ok, för då hoppar jag från en bro...
...för det som har hänt nu, är att jag hade försiktigt borrat hål i väggskivan för kopplingsdosa C, varefter jag upptäckte till min fasa att inte bara rör D gick där, utan även ett annat rör från dosa B!!! Trodde jag skulle explodera när jag såg det, för det innebar att jag likförbannat fick fördärva ytskiktet. För där stod jag med ett nyborrat hål som inte gick att använda! Nu hade jag visserligen bara kunnat sätta ett doslock över det nya hålet, men nä.... har jag väl fördärvat det så kan jag likväl dra bort hela skiten. Och bort åkte drygt en halv kvadrat skivmaterial direkt.
Och detta med att jag ev. skulle kunnat gå direkt från svagströmsdosan över till starkströmsdosan - ett avstånd på ca. 3 cm vilket jag hade borrat på 10 sekunder -, säger du NU!?!?
:eek:
...vet inte om ordspråket "bättre sent än aldrig" passar in så bra här hahaha
Jaja, nu blir det iallafall riktigt draget, alla grupper separerade samt svagström och starkström separerat! Lite merarbete har väl ingen dött av!
Hehe tack för all hjälp alla, även du yxis
...
Jag hoppas du skojar med mig nu yxis
...för det som har hänt nu, är att jag hade försiktigt borrat hål i väggskivan för kopplingsdosa C, varefter jag upptäckte till min fasa att inte bara rör D gick där, utan även ett annat rör från dosa B!!! Trodde jag skulle explodera när jag såg det, för det innebar att jag likförbannat fick fördärva ytskiktet. För där stod jag med ett nyborrat hål som inte gick att använda! Nu hade jag visserligen bara kunnat sätta ett doslock över det nya hålet, men nä.... har jag väl fördärvat det så kan jag likväl dra bort hela skiten. Och bort åkte drygt en halv kvadrat skivmaterial direkt.
Och detta med att jag ev. skulle kunnat gå direkt från svagströmsdosan över till starkströmsdosan - ett avstånd på ca. 3 cm vilket jag hade borrat på 10 sekunder -, säger du NU!?!?
Jaja, nu blir det iallafall riktigt draget, alla grupper separerade samt svagström och starkström separerat! Lite merarbete har väl ingen dött av!
Hehe tack för all hjälp alla, även du yxis
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du kan vara lugn. Allt som är tillåtet är inte lämpligt, eller enligt god elsäkerhetsteknisk praxis som det heter. Blanda flera kretsar med samma spänning är ett avsteg, blanda kretsar med helt olika system är ett tredubbelt avsteg.Martin_B skrev:
Går det inte bara att skarva det nyfunna röret så det går runt nya dosan?