K
Nissens Nissens skrev:
Det betyder väl rimligtvis att du inte heller tar ledigt från jobbet vid religiösa högtider som påsk och jul?

Och är du inte ledig på påsk som långfredag så kommer du ju inte att störa dom heller.
Självklart är jag det. Jobbet är stängt .
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Krux skrev:
Självklart är jag det. Jobbet är stängt .
Det är ju orättvist mot dig att du är ledig av religiösa skäl du som inte accepterar religioner och människor som vill utöva dom.
 
K
Nissens Nissens skrev:
Det är ju orättvist mot dig att du är ledig av religiösa skäl du som inte accepterar religioner och människor som vill utöva dom.
Och förstås är alla som är lediga idag djupt religiösa?
läs istället det jag skrev om ömsesidig respekt och tar dig en god funderare över detta så kanske du kan lära dig något 👍🏻
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Krux skrev:
Och förstås är alla som är lediga idag djupt religiösa?
läs istället det jag skrev om ömsesidig respekt och tar dig en god funderare över detta så kanske du kan lära dig något 👍🏻
Nja, du har ju sagt att du inte tänker respektera de som vill ha en tyst långfredag av religiösa skäl. Då tänker man att det är lite märkligt att du är ledig på långfredag när du är så anti religion.

Jag är inte speciellt religiös, men jag störde absolut ingen som är det på långfredagen.
 
blev idag mellan regnvädren en agnostisk trimning klippning renblåsning; utan lokala utsläpp eller särskilt buller...

nya 8,0 tabless-batterierna från metabo med 21700-celler går enligt förväntan. svalt, kraftfullt och bra...
.


Gräsklippare och trimmer utrustade med batterier placerade på asfalt, använd vid ljudlös trimning och renblåsning utan utsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Nja, du har ju sagt att du inte tänker respektera de som vill ha en tyst långfredag av religiösa skäl. Då tänker man att det är lite märkligt att du är ledig på långfredag när du är så anti religion.

Jag är inte speciellt religiös, men jag störde absolut ingen som är det på långfredagen.
Det är inte ett dugg märkligt . Röd dag , stängt på jobbet , alla lediga. En perfekt dag att kunna greja hemma.
Jag har som sagt grejat hemma bara så har inte heller stört någon .
Det som låtit mest under fredag är mina barn På studsmattan. Jag borde kanske hindrat dem från att leka och ha roligt ?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även om vi av någon anledning flyttat julfirandet till dagen innan jul.
Vi firar även nyår dagen innan nyåret och Valborg dagen innan Valborgsmäss (utom ett antal till vänster som uppmärksammar dagen och inte aftonen). Vi firar midsommar kvällen före, medan vi inte firar nationen alls – för politikerna förstod inte svensk kultur utan införde en dag utan afton.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
Apropå långfredagen, nån som vet om det var nåt böneutrop i fredags?
 
TheImprovisor
Keiller Keiller skrev:
Apropå långfredagen, nån som vet om det var nåt böneutrop i fredags?
I så fall bör det väl ha överröstats av alla långfredagsfridsstörande gräsklippare? 🤔
 
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Varken påsken eller Jul är ursprungligen kristna högtider. Kyrkan har som med hela den kristna tron bara stulit en mängd olika hedniska gudahistorier och högtider och gjort dem till sina.

Så kör på. Enligt min hedniska uppfattning är påsken till för att föra ett väldigt liv.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
I så fall bör det väl ha överröstats av alla långfredagsfridsstörande gräsklippare? 🤔
Läste att böneutrop begränsats till 110 dB, vilket borde överrösta de flesta motorredskap? Beroende på avståndet till det långfredagsfridsstörande ljudet såklart.
 
  • Ledsen
TheImprovisor
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om mitt uttalande: "Men nu är vi ett sekulärt samhälle där det är lite stolligt att tro på Gud så detta är ingen faktor längre."

Man allvarligt talat, håller du inte med om att Sverige är ett utpräglat sekulärt samhälle och att det i detta samhälle i allmänhet ses som lite stolligt när man torgför att man tror på Gud? Har du inte märkt hur andra tystnar och försvinner när du för din tro på tal? Du antydde att du missionerade, har du inte haft samtal i församlingen kring just hur ni ska förhålla er till detta för att få kontakt med folk?

Detta beskrivande av ett faktum kan väl inte vara kränkande eller förminskade av dig som praktiserande kristen, det är sån kulturen är for better and worse.

Precis som att det inte är kränkande eller förminskade av kvinnor att påpeka att stora delar av samhället är ett patriarkat.

Eller för att ta en minoritet: Kränkande mot bögar att konstatera att många män har negativa känslor kring sexuella handlingar mellan män.

Det är beskrivningar om faktiska omständigheter att förhålla sig till.

Om mitt uttalande: "Även om vi inte köper sagorna och berättelserna kring religionen."

Du måste väl ändå hålla med om att det finns sagor relaterade till kristendomen. T ex gamla testamentet är ju uppenbart en sedelärande samling sagor. Mångtusenåriga. Detta kan ju knappast vara kränkande eller förminskade att konstatera. Och att religion bygger på berättelser kan ju knappast vara kontroversiellt eller kränkande eller förminskade. Hela den kulturella idén men kristendomen är ju just dessa berättelser och att tradera dem. Det är ju därför nya testamentet sammanställdes en gång.


Så nej jag förstår inte. Är det inte snarare så att du känner dig kränkt eller förminskad av att folk inte inordnar sig under ditt styre och regelverk? Under din Gud?
Om någon påstår att kvinnor eller bögar är stolliga (tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa) just för att de är kvinnor resp. bögar så är det definitivt kränkande och förminskande av kvinnor resp. bögar. Därför är det lika kränkande och förminskande att påstå att det är stolligt att tro på Gud.

Synonymerna till stollig är ett urval härifrån: https://svenska.se/tre/?sok=stolle&pz=1

Och för att undvika alla missförstånd, jag tror inte på någon gud, men jag känner igen när någon försöker nedvärdera någon annan.

Vill man påtala att någon person inte tillhör majoriteten i något avseende så kan man använda ord som t.ex. ovanlig eller annorlunda som inte alls har den negativa klang som stollig har.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan det vara lite av en generationsfråga? Att det gamla Sverige var så fokuserat på konsensus och småbygdens hierarkier att man undvek för allt i världen politik och religion? Särskilt om ens åsikter avvek från konsensus. Kostnaden för osämja var för hög. Men med ökad internationalisering och urbanisering har detta släppt och folk är vuxnare nu även om vi som samhälle i stort fortfarande har problem med "åsiktskorridorer".
Jag kan dra ett exempel på motsatsen. Min svärfars pappa var bonde i en liten by typ 1 mil utanför Umeå och på 30-talet hade han återkommande livliga diskussioner med framför allt lärarinnan i byn om t.ex. politik och religion.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Uppståndelsen firas väl i allmänhet på påskdagen. Aftonen är ju ”bara” kvällen innan. Även om vi av någon anledning flyttat julfirandet till dagen innan jul.
I gamla tider ansågs att kvällen tillhörde dagen efter. Dygnet började alltså när kvällen började. Det är därför som helgmålsringningen är kl. 18.00 på lördagar. Påskafton var alltså kvällen som tillhör påskdagen och därmed kunde man börja fira Jesu uppståndelse på aftonen.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Om någon påstår att kvinnor eller bögar är stolliga (tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa) just för att de är kvinnor resp. bögar så är det definitivt kränkande och förminskande av kvinnor resp. bögar. Därför är det lika kränkande och förminskande att påstå att det är stolligt att tro på Gud.

Synonymerna till stollig är ett urval härifrån: [länk]

Och för att undvika alla missförstånd, jag tror inte på någon gud, men jag känner igen när någon försöker nedvärdera någon annan.

Vill man påtala att någon person inte tillhör majoriteten i något avseende så kan man använda ord som t.ex. ovanlig eller annorlunda som inte alls har den negativa klang som stollig har.
Vilken tur att ingen har gjort detta då!
 
  • Gilla
  • Arg
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.