P Parkeringsvakten skrev:
Nu är gräset klippt. Jag anser att man inte ska vara tolerant och inte respektfull mot de som är intoleranta. Så det passade alldeles utmärkt att klippa idag😀
Jag ser väl två saker att beakta
- vad man själv tycker är rätt och lämpligt och
- vilken respekt man vill visa närmaste omgivning.

Det låter som att du illvilligt bröt mot punkt två, och för detta har du mitt förakt.

Liksom det finns många "stollar" som tror på ideologier och politiska partier så finns det många människor som tror på "sagoboken". Liksom att folk inte kan resonera kring politik så kan de inte resonera kring religion utan att förminska motparten. Jag tycker det är svagt.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 6 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
ungefär på samma sätt som religösa tar sig till sjukhuset när de blir allvarligt sjuka istället för att sitta hemma och be.
Har du ingen allmänbildningen alls? -"Även på en helgdag får du dra upp åsnan ur gropen".
Dvs. Vid en nödsituation får reglerna brytas. Sjukhusbesök är ett sådant exempel.
 
Nissens
P Parkeringsvakten skrev:
ungefär på samma sätt som religösa tar sig till sjukhuset när de blir allvarligt sjuka istället för att sitta hemma och be.
Helt ojämförligt. Religiösa betalar skatt och anlitar sjukvård som alla andra. Tror du på riktigt att religiösa länder inte har sjukvård??? Finns inget som säger att de inte får söka sjukvård vid religiösa högtider. Ett bra exempel är Påven som är krasslig.

Frågan var varför du utnyttjar religiösa helgdagar att vara ledig från jobbet och helt ignorerar de som är religiösa när de vill ha en harminisk och lugn långfredag?

Jag är själv inte religiös, men stör heller inte de som är det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sjukhusbesök är ett sådant exempel.
Gräsklippning ett annat. 😉😂 Även lövblåsning, om än med viss tveksamhet. 😱🙄😇
 
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gräsklippning ett annat. 😉😂 Även lövblåsning, om än med viss tveksamhet. 😱🙄😇
Tänkte inte på att vissa "karlar" har kopplat potensen till gräsklipparen.
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Tänkte inte på att vissa "karlar" har kopplat potensen till gräsklipparen.
Hur skall man tolka oss som har robot? 😊
 
  • Haha
  • Älska
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur skall man tolka oss som har robot? 😊
Förmodligen att frun har vibrator som substitut. 😇
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur skall man tolka oss som har robot? 😊
Ställ inte frågor där du (vi?) inte är man nog att brösta svaret! 😂
 
  • Älska
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tråden påminner mig om en annan etikettsfråga. Rasta hundar på begravningsplatser.

Hela min inre mest stolliga prussiluska vaknade när jag läste denna för någon vecka sedan:

https://www.dn.se/kultur/bengt-ohlsson-en-vanlig-dag-moter-jag-fler-doda-an-levande/

Eller om det var min inre Tyko Jonsson: "Vad sa du att du gjorde sa du?!?"

Vid googling för att återfinna denna DN-artikel så visade det sig vara en mångårig genre i Diskussionssverige. Tydligen är hundrastning på begravningsplatser under omförhandling.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
K
yonna yonna skrev:
Min barndoms långfredagar var i särklass årets tråkigaste dag. Jag kommer ihåg när mormor en gång kom på oss att spela kort gömda på loven. Det blev ett Herrans liv.

Men vissa saker sitter kvar i skämshuvudet... jag hänger inte tvätt ute 😉 på långfredagen ...
Samma här, vi hade farmor på besök och det var inte nådigt.
Vi fick inte ens gå ut utan var tvungna att sitta uppradade i soffan! 😫
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tänkte inte på att vissa "karlar" har kopplat potensen till gräsklipparen.
Har du möjligen en bild?
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
När jag var liten. 60talet. Fick vi inte föra oväsen. Ingen annan gjorde det heller. En tyst dag i veckan, gick bra då men nu klarar inte "man" av att inte väsnas en enda dag. Knappast något att skryta över.
 
Claes Sörmland
Så länge wifi är på så är det tyst. Inte ett problem med dagens barn.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
En tyst dag i veckan, gick bra då men nu klarar inte "man" av att inte väsnas en enda dag
Då väldigt många bara är lediga lördag och söndag, om ens det, halverar en tyst dag i veckan möjligheten till exempelvis gräsklippning.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Då väldigt många bara är lediga lördag och söndag, om ens det, halverar en tyst dag i veckan möjligheten till exempelvis gräsklippning.
Precis, det fungerar inte med det moderna samhället. Och i ett villaområde har vi ju tyst dag mån-fre vanligen. Om ingen har hantverkare hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.