P
Nissens Nissens skrev:
Hur skall man tolka oss som har robot? 😊
Jag gillar inte grannar som har robot, för ska man smyga sig på så kan man snubbla på dessa ljudlösa kräk😉

• Haha
Kakelugnen566
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då väldigt många bara är lediga lördag och söndag, om ens det, halverar en tyst dag i veckan möjligheten till exempelvis gräsklippning.
Då var det bara Söndagen som var ledig. Lördagen var en vardag. Det finns Vardagar, Söndagar samt helgdagar. Jag gick i skolan på lördagarna.
Gissningsvis hade "folk" viktigare saker för sig än att klippa gräset varje vecka när de bara hade en dag ledigt. För mycket fritid är uppenbarligen inte bra för då dyker gräsmatteterapefterna upp från ingenstans och förpestar livet för sin omgivning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
På den tiden var det bara en per familj sin hade ett arbete..

M MagHam skrev:
Även om man inte själv är religiös så kan det vara "klädsamt" att visa respekt för dom som är det.
Ingen respekt förtjänas, det är rent nonsens och skitsnack helt utan bevis.😇

När en person lider av en vanföreställning kallas det galenskap.
När många människor lider av en vanföreställning kallas det för religion.

Religion har faktiskt övertygat människor om att det finns en osynlig man som bor i himlen som övervakar allt du gör, varje minut varje dag.

Och den osynlige mannen har en speciell lista med tio saker han inte vill att du ska göra.

Och om du gör någon av dessa tio saker, har han en speciell plats, full av eld och rök och brinnande och tortyr och ångest, dit han kommer att skicka dig att leva och lida och brinna och kvävas och skrika och gråta för evigt och alltid till tidens ände!

Men han älskar dig.

Han älskar dig och han behöver pengar!
Han behöver alltid pengar!

Han är allsmäktig, allperfekt, allvetande och allvis, men kan på något sätt helt enkelt inte hantera pengar!

Källa:

• Älska
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Tittar man flygfoton från 50-talet ser man ofta att det fanns mera odlingar och mindre gräsytor i trädgårdarna, med grusgångar som krattades. Och oftast var ljudet då från handgräsklippare.😃

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
På den tiden var det bara en per familj sin hade ett arbete..
Japp. Hemmafruarna hade fullt upp med att ta hand om hushållet. Tid för att klippa fallosgräsmattor, fanns inte.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan ju tro på Gud utan att vara bokstavstroende och på så sätt hålla tron vid liv trots naturvetenskapens framsteg. Det är bara att backa på religionssidan varje gång religionen och vetenskapen inte matchar. Det är ju i stort den protestantiska modellen, d v s tron får finnas kvar i de områden vi inte kan förstå materiellt. Vi får heller inte glömma att naturvetenskapen inte bara står i motsats till religionen, det är också en historisk utgrening av västerländsk kristen sökande tradition. Just för att den inte enbart byggde på bokstavstro.
Och så kan man som Jehovas adaptera och förändra sin tro så att det passar in på det vetenskapliga.
Typ att enligt dem skapades Jorden för 4000-6000 år sedan men med vetenskapen så lade man till 6 nollor och simsalabim så funkade det.

Senaste (sista?) gången jag hade besök av dem med den något hetsiga attityd den manlige halvan till slut hamnade i så förklarade han för mig att med de 6 nollorna så blev deras skapelseberättelse korrekt.
Och min argumentation om evolution var bara en teori.

Så med anpassning av tron så kanske man hamnar i vetenskap till slut när tron inte ens för de mest fanatiska passar in.
Där ju åtminstone kristendomen ett försprång mot islam där fanatismen hos många av dem är svårslagen, liksom hos de mest ortodoxa i judendomen.
Och säkert en hoper till religioner...

Den nye Allsmäktige Anti-GräsklipparGuden icke att förglömma som med ett Alexanderhugg av en Klippokniv kapar skallen av alla elaka grannar som dristar sig till att klippa gräset på den dag de borde sitta tysta i hemmet med en bild på den korsfäste att minnas.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Liksom det finns många "stollar" som tror på ideologier och politiska partier så finns det många människor som tror på "sagoboken". Liksom att folk inte kan resonera kring politik så kan de inte resonera kring religion utan att förminska motparten. Jag tycker det är svagt.
Jag håller inte alls med. Min erfarenhet är att de flesta klarar av samtal kring politik och religion och kan resonera om det. Och inte alls behöver förminska motparten. Jag är väldigt materialistiskt lagd i min världssyn men har trots det haft många värdefulla samtal över åren med inte minst folk inom frikyrkorörelsen.

Kan det vara lite av en generationsfråga? Att det gamla Sverige var så fokuserat på konsensus och småbygdens hierarkier att man undvek för allt i världen politik och religion? Särskilt om ens åsikter avvek från konsensus. Kostnaden för osämja var för hög. Men med ökad internationalisering och urbanisering har detta släppt och folk är vuxnare nu även om vi som samhälle i stort fortfarande har problem med "åsiktskorridorer".

OK, visst finns det människor som i olika situationer önskar omgivningens lydnad och där uppskattas inte andra perspektiv, funderingar eller kritik mot inriktning eller rådande ordning. Har man redan bestämt sig vad som är rätt och rätt väg att gå så står tvivlare och diskussion i vägen s a s.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
galento
hsd hsd skrev:
Jag har hört att veden skall kapas och klyvas före dymelsdagen 🙄
Den här veden ska inte eldas förrän tidigast om några år så den hinner nog att torka 😉
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns alltid idioter som säger: jag gör vad jag vill när jag vill. Dom är den egocentriska delen av befolkningen som ser sig själv på första platsen, sedan sig själv och sedan sig själv. Hänsyn? Vad är det?
Det beror nog på hur/var man bor också , vi bor på landet så det är nog inte nån
större risk att nån har synpunkter eller störs av detta.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller inte alls med. Min erfarenhet är att de flesta klarar av samtal kring politik och religion och kan resonera om det.
Det är inte min erfarenhet och speciellt inte du med din sossefobi. Läs dina egna inlägg ang politik!

• Wow
  • Älska
  • Gilla
LaT och 4 till
  • Laddar…
K
Jag tänker väl så här med ömsesidig respekt kommer man längst.
Om man nu tror på Gud eller något så får man väl göra det men är man vettig begär man inte att jag som är anti all religion ska rätta mig efter religonen.
Så alltså vill jag klippa gräs då får jag göra det utan gnäll . Då ser jag till att göra det på en rimlig tid inte för tidigt eller sent och genom detta visar jag respekt.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte min erfarenhet och speciellt inte du med din sossefobi. Läs dina egna inlägg ang politik!
Vad tråkigt att du har den erfarenheten.

Sossefobi? Nej någon sådan har jag inte.

Att du inte delar min syn i olika frågor är väl något gott tänker jag. Det är väl toppen att du får tillgång till andra perspektiv, även de som du tycker är fel, t ex mina vad jag förstår. Jag fick ju t ex lite att fundera på nu av ditt plötsliga utspel - sossefobi...

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
Jag gillar inte grannar som har robot, för ska man smyga sig på så kan man snubbla på dessa ljudlösa kräk😉
Grannarna eller robotarna? 😳

• Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Nissens
K Krux skrev:
är man vettig begär man inte att jag som är anti all religion ska rätta mig efter religonen.
Så alltså vill jag klippa gräs då får jag göra det utan gnäll . Då ser jag till att göra det på en rimlig tid inte för tidigt eller sent och genom detta visar jag respekt.
Det betyder väl rimligtvis att du inte heller tar ledigt från jobbet vid religiösa högtider som påsk och jul?

Och är du inte ledig på påsk som långfredag så kommer du ju inte att störa dom heller.

P
Nissens Nissens skrev:
Grannarna eller robotarna? 😳
Gissa😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.