Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan dra ett exempel på motsatsen. Min svärfars pappa var bonde i en liten by typ 1 mil utanför Umeå och på 30-talet hade han återkommande livliga diskussioner med framför allt lärarinnan i byn om t.ex. politik och religion.
Det låter förtroendefullt! Vad glad jag blir att höra om det!
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Emoji med ett stort leende bredvid texten "Rejäl".

Alltså allvarligt, det är extremt värdefullt för ett samhälle med denna typ av förtroende för varandra.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Om någon påstår att kvinnor eller bögar är stolliga (tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa) just för att de är kvinnor resp. bögar så är det definitivt kränkande och förminskande av kvinnor resp. bögar. Därför är det lika kränkande och förminskande att påstå att det är stolligt att tro på Gud.
Det är väl ändå lite falskt att jämföra en medfödd egenskap med gudstro?
 
  • Gilla
  • Wow
pmd och 4 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[bild]

Alltså allvarligt, det är extremt värdefullt för ett samhälle med denna typ av förtroende för varandra.
Släpa inte in mig i er kärleksrelation!
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vad är gränsen för vad man får tro på utan att vara stollig? Stora spagettimonstret ok?
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilken tur att ingen har gjort detta då!
Jag skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Därför är det lika kränkande och förminskande att påstå att det är stolligt att tro på Gud.
På grund av det här:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men nu är vi ett sekulärt samhälle där det är lite stolligt att tro på Gud så detta är ingen faktor längre.
 
BirgitS
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Det är väl ändå lite falskt att jämföra en medfödd egenskap med gudstro?
Det får du ta med Claes som började med det i inlägg #132.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev:

På grund av det här:
Ja och där påstår jag ju heller inte att det är stolligt att tro på Gud, bara att det svenska samhället i stort betraktar det som lite stolligt. Och det är ju sant. Det är ju redan avhandlat och förtydligat i inlägg #67 med alldeles för många ord.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Det får du ta med Claes som började med det i inlägg #132.
Men va?
Det var ju du som jämställde kränkthetsfaktorn.

Om någon påstår att kvinnor eller bögar är stolliga (tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa) just för att de är kvinnor resp. bögar så är det definitivt kränkande och förminskande av kvinnor resp. bögar. Därför är det lika kränkande och förminskande att påstå att det är stolligt att tro på Gud.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja och där påstår jag ju heller inte att det är stolligt att tro på Gud, bara att det svenska samhället i stort betraktar det som lite stolligt. Och det är ju sant. Det är ju redan avhandlat och förtydligat i inlägg #67 med alldeles för många ord.
Jag håller ju inte med om att folk i allmänhet anser att troende är tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa etc. just för att de tror på Gud. Konstiga, annorlunda, ovanliga javisst men inte mentalt skadad.

Det är just ordval som gör att betydelsen blir förminskande, kränkande etc. Särskilt i en tråd som just handlar om man ska visa troende respekt och anpassa sig efter dem en enda dag om året.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Men va?
Det var ju du som jämställde kränkthetsfaktorn.
Det gjorde ju Claes redan i sitt inlägg #69
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller ju inte med om att folk i allmänhet anser att troende är tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa etc. just för att de tror på Gud. Konstiga, annorlunda, ovanliga javisst men inte mentalt skadad.

Det är just ordval som gör att betydelsen blir förminskande, kränkande etc. Särskilt i en tråd som just handlar om man ska visa troende respekt och anpassa sig efter dem en enda dag om året.
Jag tror du helt enkelt har ett annat språköra än vad jag har gällande termen "lite stollig". Jag menar och jag tror de flesta läser det som att man är lite udda eller lite avvikande och att termen används i lite roliga/raljanta sammanhang. Det är därmed inte ett förminskande eller kränkande uttryck, i alla fall inte menat så från min sida.

Hade jag använt termerna som du listar t ex enfaldiga, dumma, vettlösa eller kanske bindgalna så hade jag förstått din syn.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Det gjorde ju Claes redan i sitt inlägg #69
Nej, det gjorde han inte.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det gjorde ju Claes redan i sitt inlägg #69
Nej jag gjorde en jämförelse.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du helt enkelt har ett annat språköra än vad jag har gällande termen "lite stollig". Jag menar och jag tror de flesta läser det som att man är lite udda eller lite avvikande och att termen används i lite roliga/raljanta sammanhang. Det är därmed inte ett förminskande eller kränkande uttryck, i alla fall inte menat så från min sida.
Nu ska ju SO just ta upp det som är vanligt skriftligt språkbruk och där är synonymen tokig, lite tokig är ju fortfarande tokig. Uppenbarligen är vi flera som har reagerat på ditt val av ord.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.