47 085 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Det låter förtroendefullt! Vad glad jag blir att höra om det!BirgitS skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 878 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 878 inlägg
Det är väl ändå lite falskt att jämföra en medfödd egenskap med gudstro?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag skrev:Claes Sörmland skrev:
På grund av det här:BirgitS skrev:
Claes Sörmland skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 878 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 878 inlägg
Men va?BirgitS skrev:
Det var ju du som jämställde kränkthetsfaktorn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag håller ju inte med om att folk i allmänhet anser att troende är tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa etc. just för att de tror på Gud. Konstiga, annorlunda, ovanliga javisst men inte mentalt skadad.Claes Sörmland skrev:
Det är just ordval som gör att betydelsen blir förminskande, kränkande etc. Särskilt i en tråd som just handlar om man ska visa troende respekt och anpassa sig efter dem en enda dag om året.
Jag tror du helt enkelt har ett annat språköra än vad jag har gällande termen "lite stollig". Jag menar och jag tror de flesta läser det som att man är lite udda eller lite avvikande och att termen används i lite roliga/raljanta sammanhang. Det är därmed inte ett förminskande eller kränkande uttryck, i alla fall inte menat så från min sida.BirgitS skrev:
Jag håller ju inte med om att folk i allmänhet anser att troende är tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa etc. just för att de tror på Gud. Konstiga, annorlunda, ovanliga javisst men inte mentalt skadad.
Det är just ordval som gör att betydelsen blir förminskande, kränkande etc. Särskilt i en tråd som just handlar om man ska visa troende respekt och anpassa sig efter dem en enda dag om året.
Hade jag använt termerna som du listar t ex enfaldiga, dumma, vettlösa eller kanske bindgalna så hade jag förstått din syn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nu ska ju SO just ta upp det som är vanligt skriftligt språkbruk och där är synonymen tokig, lite tokig är ju fortfarande tokig. Uppenbarligen är vi flera som har reagerat på ditt val av ord.Claes Sörmland skrev:
Jag tror du helt enkelt har ett annat språköra än vad jag har gällande termen "lite stollig". Jag menar och jag tror de flesta läser det som att man är lite udda eller lite avvikande och att termen används i lite roliga/raljanta sammanhang. Det är därmed inte ett förminskande eller kränkande uttryck, i alla fall inte menat så från min sida.
