47 085 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Alltså, listade synonyma ord är inte ord med identisk betydelse. Det innebär bara att de är som ett kluster av ord med olika nyans och betydelse med någon likhet i användningen.BirgitS skrev:
Redigerat:
Nja. Samtidigt kan vi läsa att Bullerbybarnen använder ordet "tokigt" lite då och då utan att de är det minsta nedsättande.BirgitS skrev:
Astrid Lindgrens värld är helt bögfri, så vitt jag vet 😁
För övrigt skulle det vara gott med en tyst dag på året oberoende på om den har en religiös eller promiskuös bakgrund.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Som jag läser tråden är det en ganska stor majoritet skribenter som inte anser att man behöver visa någon särskild hänsyn på långfredagen. Vilket väl lirar ganska väl med synen att religiösa är lite stolliga.BirgitS skrev:
Om man istället skulle fråga samma sak (alltså om man ska visa hänsyn och bry sig mer om den som eventuellt störs av ens gräsklippning) om man visste att en granne hade begravningskaffe i trädgården, så tror jag att betydligt fler skulle anse att det var något som motiverade respekt. Religion däremot, framkallar inte den typen av respekt längre.
Påsken firas ursprungligen för judarnas uttåg ur Egypten.A AndersS skrev:
Det var redan påsk när Jesus korsfästes.
Påsk kommer från latinets pascha, som betyder något i stil med rörelse/flytta.
Det är alltså inte ett hedniskt firande från början som julen är, det är en judisk högtid.
Edit, efter att ha klickat på din länk så ser jag att jag upprepat den. 😁
Sorry
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Vår-/vårdagjämningsfirande sker i de flesta kulturer. Att just vår påsk är länkad till den judiska är förvisso sant, men motsvarande högtid finns som sagt brett och kan mycket väl anses hednisk då den i grunden bottnar i sol- eller fertilitetsdyrkan.
Här jag också är i tanken. Och jag förstår fortfarande inte vad diskussionen handlar om egentligen. Det tycks finnas två linjer:Nötegårdsgubben skrev:
Som jag läser tråden är det en ganska stor majoritet skribenter som inte anser att man behöver visa någon särskild hänsyn på långfredagen. Vilket väl lirar ganska väl med synen att religiösa är lite stolliga.
Om man istället skulle fråga samma sak (alltså om man ska visa hänsyn och bry sig mer om den som eventuellt störs av ens gräsklippning) om man visste att en granne hade begravningskaffe i trädgården, så tror jag att betydligt fler skulle anse att det var något som motiverade respekt. Religion däremot, framkallar inte den typen av respekt längre.
1. Begreppet "lite stolligt" är inte en lite kulroligt begrepp utan är ett kodord för starkt fördömande av karaktären eller den mentala hälsan av typen enfaldigt, dumt, vettlöst etc. Bindgalet. Och det stämmer ju inte i sak, svenska samhället är inte starkt fördömande gentemot troende.
2. Att tala om hur troende ses i det svenska samhället och konstatera det faktum att de är en liten minoritet som ses som ovanliga i en smått negativ bemärkelse är i sig förminskande och respektlöst. Detta ska inte alls talas om helt enkelt. Det religiösa är tabu helt enkelt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Försöker du motivera att man kan kalla kristna för stolliga bara för att de är en minoritet (i denna tråd)?Nötegårdsgubben skrev:
Som jag läser tråden är det en ganska stor majoritet skribenter som inte anser att man behöver visa någon särskild hänsyn på långfredagen. Vilket väl lirar ganska väl med synen att religiösa är lite stolliga.
Om man istället skulle fråga samma sak (alltså om man ska visa hänsyn och bry sig mer om den som eventuellt störs av ens gräsklippning) om man visste att en granne hade begravningskaffe i trädgården, så tror jag att betydligt fler skulle anse att det var något som motiverade respekt. Religion däremot, framkallar inte den typen av respekt längre.
Är du säker på att det inte är tvärtom? Vem dömer att den andre är stollig?
Jag tycker att man bör visa varandra ömsesidig respekt och hänsyn.
Finns det grupperingar som man inte tål eller vill lära känna får man väl hålla sig på sin kant och de på deras kant istället för att starta en tråd (de var inte du) på detta forum huruvida man aktivt bör demonstrera mot dem.
Du tänkte med etiketten "sossefobi"? Förlåt Bo men jag kunde inte hålla mig när du satte dig på moraliskt höga hästar här. Ja, jag tog rätt illa vid mig så inte illa pinkat av dig. Det krävs lite för att väcka mig men jag väntade inte skott från just dig som jag har interagerat så minimalt med genom åren.Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle nog säga att stolligt är lite kulroligt på ett inte allt för negativt sätt. Många ord får ju nyanserade betydelser, en stolle behöver inte vara dum.Claes Sörmland skrev:
Här jag också är i tanken. Och jag förstår fortfarande inte vad diskussionen handlar om egentligen. Det tycks finnas två linjer:
1. Begreppet "lite stolligt" är inte en lite kulroligt begrepp utan är ett kodord för starkt fördömande av karaktären eller den mentala hälsan av typen enfaldigt, dumt, vettlöst etc. Bindgalet. Och det stämmer ju inte i sak, svenska samhället är inte starkt fördömande gentemot troende.
2. Att tala om hur troende ses i det svenska samhället och konstatera det faktum att de är en liten minoritet som ses som ovanliga i en smått negativ bemärkelse är i sig förminskande och respektlöst. Detta ska inte alls talas om helt enkelt. Det religiösa är tabu helt enkelt.
Där jag bor brukar man kalla folk för galna, doit, då säger man ofta "bom doit" som är galen på ett bra sätt, ofta excentrisk och extrovert om man vill förtydliga att det är på ett bra sätt.
Är man galen på riktigt är det annorlunda och de finns det gott om här, dock behandlas de någorlunda med respekt och får hjälp av medmänniskorna.
Kap Verde.
Vi tycks ha samma språköra. Men det har tydligen inte alla i tråden. Om de nu är ärliga eller om viljan att "vinna" (=att göra en poäng) gör att man plötsligt har svårt att förstå. Det är något som hjärnan ibland lurar på en. Händer mig också ibland, argumentationsinducerad förståelsesvårighet. Man får passa sig för den här.G gaidin skrev:Jag skulle nog säga att stolligt är lite kulroligt på ett inte allt för negativt sätt. Många ord får ju nyanserade betydelser, en stolle behöver inte vara dum.
Där jag bor brukar man kalla folk för galna, doit, då säger man ofta "bom doit" som är galen på ett bra sätt, ofta excentrisk och extrovert om man vill förtydliga att det är på ett bra sätt.
Är man galen på riktigt är det annorlunda och de finns det gott om här, dock behandlas de någorlunda med respekt och får hjälp av medmänniskorna.
Kap Verde.
De flesta religioner verkar anse att man som icke troende är mindre värd och förtjänar att hamna i helvetet, vilket samhället anser vara okej retorik, medans man som ateist korsar en gräns om man kallar dem "lite stolliga"?
