Intet Intet skrev:
Rätt arrogant resonemang. Först är det "Man klipper ..." är det du som tar dig rätten att bestämma genom att hänvisa till en obestämd folkmassas uppfattning?
""För sent"! Är det du, genom den odefinierade massan som igen bestämmer när "folk" skall sova?

En tyst dag om året är väl inte för mycket begärt?
Fast nu har du inte tänkt färdigt, blir många tysta dagar om året när inte gräsklipparen har något att göra, eller snöslungan saknar snö att slunga, grannens hunddjävel är och terroriserar någon annan då grannen tagit med sig odjuret på semester, samt att den fula grannkärringen just idag lämnat jordskorpan med sin rea-drivna kvast och dånet just försvunnit och tystnaden lägrat sig över nejden.
Bortsett från regnets smattrande på hustaken, aldrig kan det vara tyst...
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Även om jag antagligen är ense med dig i sak har jag viss förståelse för att man kan reta sig på att ens beteende kallas stolligt. 😉😂

[bild]
Och vad ska vi göra med den insikten? Införa en don't ask, don't tell?

Eller ska vi vara vuxna och kunna ha ett ärligt utbyte med varandra och beskriva vår kultur som den är?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller ska vi vara vuxna och kunna ha ett ärligt utbyte med varandra och beskriva vår kultur som den är?
Man kan beskriva en företeelse med olika ordval men ändå få fram sitt budskap. Väljer man provocerande ord är det naturligt om någon provoceras. 😀
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Och nu tillhör jag dem som anser att i stort så får du göra vad du vill på din lediga dag under rimliga tider.
Själv startar jag aldrig en gräsklippare, motorsåg eller annat före kl 9 på en helgdag och håller aldrig på längre än till max kl 17.
Vardagar kan man om man känner för det börja vid 7-8.

Har varit många idioter rent ut sagt som har sommarställen runt Siljan som "krävt" att bybor inte ska klippa gräs, köra motorsåg och annat som bullrar när storstadsborna kommer till sina stugor på helgerna för att "koppla av" från stressen och då ska det vara tyst så att det fina folket får vila.

Dessa blir ofta inte långlivade i bygemenskapen i den mån de kommit in i den tidigare.
Svarade en sådan kärring en gång att jag krävde inför familjens Stockholms-besök att motorvägar och Arlanda skulle stängas den helgen, inget hon uppskattade.

Allt funkar åt bägge håll.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan beskriva en företeelse med olika ordval men ändå få fram sitt budskap. Väljer man provocerande ord är det naturligt om någon provoceras. 😀
Religiösa provoceras oftast när någon ifrågasätter deras Gud, eller Gudar eftersom det finns åtminstone runt 250 stycken av dem i olika religioner.
Frågan blir då vems Gud är den rätta, antagligen ingen om inte guden är naturen själv, då kan jag också ställa upp på det.

Darwin rules!
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan beskriva en företeelse med olika ordval men ändå få fram sitt budskap. Väljer man provocerande ord är det naturligt om någon provoceras. 😀
Och det som är provocerande för någon är det inte för någon annan.

Att man som praktiserande kristen som dessutom tar sig rätten att störa andra människor genom att tränga så på och missionera känner sig kränkt över att vår märkliga svenska kultur generellt beskrivs betrakta troende som lite stolliga, alltså med en diminutiv kvalificerare av ett rätt gulligt ord, kan jag inte ta på allvar.

Förlåt, men jag är inte lite stolligt irriterad över sånt här tjafs som förstör vårt samhälle.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det som är provocerande för någon är det inte för någon annan.
Jag tror ”stolligt” är provocerande för ganska många…
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ”stolligt” är provocerande för ganska många…
Ja även språkförståelsen har ju gått ned.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det som är provocerande för någon är det inte för någon annan.

Att man som praktiserande kristen som dessutom tar sig rätten att störa andra människor genom att tränga så på och missionera känner sig kränkt över att vår märkliga svenska kultur generellt beskrivs betrakta troende som lite stolliga, alltså med en diminutiv kvalificerare av ett rätt gulligt ord, kan jag inte ta på allvar.

Förlåt, men jag är inte lite stolligt irriterad över sånt här tjafs som förstör vårt samhälle.
Håller med, och innan Jehovas Vittnen antagligen satte ett rött kryss på vårt hem att "besök inte detta hus" så var det väldigt roligt att diskutera evolution och skapelse med dem, vid ett tillfälle brast det för den manliga besökaren i paret och tonläget steg dramatiskt från hans sida medans jag närmast hade roligt åt hans krumbukter.

Har man som jag läst mycket naturkunskap kopplat till fysik och astronomi så faller religionen på sin egen orimlighet.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mikethebik mikethebik skrev:
Håller med, och innan Jehovas Vittnen antagligen satte ett rött kryss på vårt hem att "besök inte detta hus" så var det väldigt roligt att diskutera evolution och skapelse med dem, vid ett tillfälle brast det för den manliga besökaren i paret och tonläget steg dramatiskt från hans sida medans jag närmast hade roligt åt hans krumbukter.

Har man som jag läst mycket naturkunskap kopplat till fysik och astronomi så faller religionen på sin egen orimlighet.
Man kan ju tro på Gud utan att vara bokstavstroende och på så sätt hålla tron vid liv trots naturvetenskapens framsteg. Det är bara att backa på religionssidan varje gång religionen och vetenskapen inte matchar. Det är ju i stort den protestantiska modellen, d v s tron får finnas kvar i de områden vi inte kan förstå materiellt. Vi får heller inte glömma att naturvetenskapen inte bara står i motsats till religionen, det är också en historisk utgrening av västerländsk kristen sökande tradition. Just för att den inte enbart byggde på bokstavstro.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Parkeringsvakten skrev:
Nu är inte jag ledig av religiösa skäl utan för att mitt jobb har ledig dag.
Men skulle inte haft något emot att ta den lediga dagen någon annan gång.
Långfredagen är per definition en religiös helgdag. Varför skulle du ha den alls om du är så anti religion?
Bättre att du går o jobbar istället för att störa de som vill ha en stilla långfredag.

Hoppas någon stör dig en dag du vill ha en lugn dag… Karma är bra…
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Långfredagen är per definition en religiös helgdag. Varför skulle du ha den alls om du är så anti religion?
Bättre att du går o jobbar istället för att störa de som vill ha en stilla långfredag.

Hoppas någon stör dig en dag du vill ha en lugn dag… Karma är bra…
Ja, vi skulle kunna avskaffa alla helgdagar och istället ge folk extra semester så de kan välja själv. Inte ens i den religiösa minoriteten är väl kristna i majoritet, så varför ska alla vara lediga på dess högtider?

Eller så inser vi att påsk och jul i Sverige sedan länge förlorat sin religiösa innebörd för majoriteten och numera är en mer genetisk del av svenska kultur och tradition, och därmed lika relevant oavsett vilken stollig trosinriktning man har, så länge man anser sig vara del av det svenska samhället
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, vi skulle kunna avskaffa alla helgdagar och istället ge folk extra semester så de kan välja själv. Inte ens i den religiösa minoriteten är väl kristna i majoritet, så varför ska alla vara lediga på dess högtider?

Eller så inser vi att påsk och jul i Sverige sedan länge förlorat sin religiösa innebörd för majoriteten och numera är en mer genetisk del av svenska kultur och tradition, och därmed lika relevant oavsett vilken stollig trosinriktning man har, så länge man anser sig vara del av det svenska samhället
Håller med. Pingst är ett bra exempel på detta. De flesta har nog ingen aning om varför man firar pingst.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
TheImprovisor
Nissens Nissens skrev:
Långfredagen är per definition en religiös helgdag.
Vilka religiösa helgdagar anser du att vi skall ta hänsyn till, och varför?
 
Nissens Nissens skrev:
Långfredagen är per definition en religiös helgdag. Varför skulle du ha den alls om du är så anti religion?
Bättre att du går o jobbar istället för att störa de som vill ha en stilla långfredag.

Hoppas någon stör dig en dag du vill ha en lugn dag… Karma är bra…
ungefär på samma sätt som religösa tar sig till sjukhuset när de blir allvarligt sjuka istället för att sitta hemma och be.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.