47 079 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Visst ska den. Alla samhällen bygger på att vi har en majoritetskultur med vissa beteenden som de absolut flesta inordnar sig i helt naturligt. Man visar respekt för sedan. Det gör att samhället fungerar. Att försöka vända på det så att extrema beteenden och minoriteters beteende i konflikt med majoritetens sed är det som främst ska visas respekt är slutet för varje samhälle. Nån sorts kulturell anarki skulle uppstå.D Daniel 109 skrev:
Du tycks inte alls förstå.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
När jag var barn på 70-talet var allting stängt och radion spelade inte punkrock. På min mammas tid spelade radion endast begravningsmusik.
Igår hade arbetarrörelsens egen butik Coop öppet 8-22. Synden är här! Nåväl, idag är det påskafton och återigen tillåtet att göra saker.
Igår hade arbetarrörelsens egen butik Coop öppet 8-22. Synden är här! Nåväl, idag är det påskafton och återigen tillåtet att göra saker.
För att återknyta till detta med grannar o hundar. Ljud att störa sig på...
För typ 20 år sedan ordnade en granne med pilsner- och grillpartaj med polarna, en fin sommarkväll.
En annan granne hade en hund stående i hundgården. Skällde ofta ihållande.
- Första grannen ringde upp den senare och uppmanade honom att ta in hunden, för de höll på med en redi fäst.
Svaret blev att det går ju inte, det är en älghund!
- Om Du inte tar in hunden, behöver Du inte bekymra Dig om den i morgon!
- Det blev tyst över nejden.
Appropå gräsklippning vid högtidsstunder.
För typ 20 år sedan ordnade en granne med pilsner- och grillpartaj med polarna, en fin sommarkväll.
En annan granne hade en hund stående i hundgården. Skällde ofta ihållande.
- Första grannen ringde upp den senare och uppmanade honom att ta in hunden, för de höll på med en redi fäst.
Svaret blev att det går ju inte, det är en älghund!
- Om Du inte tar in hunden, behöver Du inte bekymra Dig om den i morgon!
- Det blev tyst över nejden.
Appropå gräsklippning vid högtidsstunder.
Gör väl ett försök då..Claes Sörmland skrev:
Då tolkar vi dina inlägg olika.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland skrev:
Du kanske inte själv uppfattar det men jag uppfattar dina inlägg som förminskande, kränkande eller vad du nu vill använda för begrepp.Claes Sörmland skrev:
Jag avslutar inte varje inlägg med att skriva att ateister är blåsta. Men på påskafton passar det ju bra att avsluta med
Jesus är uppstånden! 😄
Redigerat:
Uppståndelsen firas väl i allmänhet på påskdagen. Aftonen är ju ”bara” kvällen innan. Även om vi av någon anledning flyttat julfirandet till dagen innan jul.
Om mitt uttalande: "Men nu är vi ett sekulärt samhälle där det är lite stolligt att tro på Gud så detta är ingen faktor längre."I IconicMoose skrev:Gör väl ett försök då..
Då tolkar vi dina inlägg olika.
Du kanske inte själv uppfattar det men dina inlägg uppfattas som förminskande, kränkande eller vad du nu vill använda för begrepp.
Jag avslutar inte varje inlägg med att skriva att ateister är korkade. Men på påskafton passar det ju bra att avsluta med
Jesus är uppstånden! 😄
Man allvarligt talat, håller du inte med om att Sverige är ett utpräglat sekulärt samhälle och att det i detta samhälle i allmänhet ses som lite stolligt när man torgför att man tror på Gud? Har du inte märkt hur andra tystnar och försvinner när du för din tro på tal? Du antydde att du missionerade, har du inte haft samtal i församlingen kring just hur ni ska förhålla er till detta för att få kontakt med folk?
Detta beskrivande av ett faktum kan väl inte vara kränkande eller förminskade av dig som praktiserande kristen, det är sån kulturen är for better and worse.
Precis som att det inte är kränkande eller förminskade av kvinnor att påpeka att stora delar av samhället är ett patriarkat.
Eller för att ta en minoritet: Kränkande mot bögar att konstatera att många män har negativa känslor kring sexuella handlingar mellan män.
Det är beskrivningar om faktiska omständigheter att förhålla sig till.
Om mitt uttalande: "Även om vi inte köper sagorna och berättelserna kring religionen."
Du måste väl ändå hålla med om att det finns sagor relaterade till kristendomen. T ex gamla testamentet är ju uppenbart en sedelärande samling sagor. Mångtusenåriga. Detta kan ju knappast vara kränkande eller förminskade att konstatera. Och att religion bygger på berättelser kan ju knappast vara kontroversiellt eller kränkande eller förminskade. Hela den kulturella idén men kristendomen är ju just dessa berättelser och att tradera dem. Det är ju därför nya testamentet sammanställdes en gång.
Så nej jag förstår inte. Är det inte snarare så att du känner dig kränkt eller förminskad av att folk inte inordnar sig under ditt styre och regelverk? Under din Gud?
Vi kommer inte längre.Claes Sörmland skrev:
Om mitt uttalande: "Men nu är vi ett sekulärt samhälle där det är lite stolligt att tro på Gud så detta är ingen faktor längre."
Man allvarligt talat, håller du inte med om att Sverige är ett utpräglat sekulärt samhälle och att det i detta samhälle i allmänhet ses som lite stolligt när man torgför att man tror på Gud? Har du inte märkt hur andra tystnar och försvinner när du för din tro på tal? Du antydde att du missionerade, har du inte haft samtal i församlingen kring just hur ni ska förhålla er till detta för att få kontakt med folk?
Detta beskrivande av ett faktum kan väl inte vara kränkande eller förminskade av dig som praktiserande kristen, det är sån kulturen är for better and worse.
Precis som att det inte är kränkande eller förminskade av kvinnor att påpeka att stora delar av samhället är ett patriarkat.
Eller för att ta en minoritet: Kränkande mot bögar att konstatera att många män har negativa känslor kring sexuella handlingar mellan män.
Det är beskrivningar om faktiska omständigheter att förhålla sig till.
Om mitt uttalande: "Även om vi inte köper sagorna och berättelserna kring religionen."
Du måste väl ändå hålla med om att det finns sagor relaterade till kristendomen. T ex gamla testamentet är ju uppenbart en sedelärande samling sagor. Mångtusenåriga. Detta kan ju knappast vara kränkande eller förminskade att konstatera. Och att religion bygger på berättelser kan ju knappast vara kontroversiellt eller kränkande eller förminskade. Hela den kulturella idén men kristendomen är ju just dessa berättelser och att tradera dem. Det är ju därför nya testamentet sammanställdes en gång.
Så nej jag förstår inte. Är det inte snarare så att du känner dig kränkt eller förminskad av att folk inte inordnar sig under ditt styre och regelverk? Under din Gud?
Önskar dig en fin långhelg, det ska jag ha. 🐣
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Det korta svaret är ja.P Parkeringsvakten skrev:Vi hade en diskussion på jobbet om att man ska undvika att klippa gräset med motorklippare nu på långfredagen.
Vad tycker ni om att göra saker som låter i trädgården på långfredagen?
Jag tänker att man får vara hur religös man vill men någon annans religösa regler omöjligen kan gälla mig om inte är troende???
Det långa svaret är ja visst.
Rätt arrogant resonemang. Först är det "Man klipper ..." är det du som tar dig rätten att bestämma genom att hänvisa till en obestämd folkmassas uppfattning?johnsilver skrev:
""För sent"! Är det du, genom den odefinierade massan som igen bestämmer när "folk" skall sova?
En tyst dag om året är väl inte för mycket begärt?
