P
Intet Intet skrev:
För inte så länge sedan var även biograferna stängda på långfredagen.
Själv tycker jag att det vore trevligt om traditionen att ha en tyst dag om året bevarades. Det kan vara trevligt att höra ostört fågelkvitter åtminstone enda dag om året. Inte för mycket begärt, kan jag tycka.
Det går ju att få det tyst betydligt fler dagar än så tänker jag!

Nissens Nissens skrev:
Men du har tydligen inget emot att vara ledig av religiösa skäl?
Nu är inte jag ledig av religiösa skäl utan för att mitt jobb har ledig dag.
Men skulle inte haft något emot att ta den lediga dagen någon annan gång.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Även om man inte själv är religiös så kan det vara "klädsamt" att visa respekt för dom som är det.
Och eftersom det är en röd dag (och denna gång var fint väder) så kanske många bara vill vara ute i trädgården och njuta lite av lugn på sin ledig tid.
Så nej, det är inte ok.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Det är alltid ok.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
När det är så få som är religiösa i bemärkelsen praktiserande troende så blir det lite knepigt att bygga samhällets ritualer kring dem. Ungefär en femtedel svarar att de tror på en Gud och då har vi ändå haft en historiskt svårslagen stor invandring från betydligt mer konservativa länder där det är givet att tro på Gud.

De som är praktiserande troende får helt enkelt acceptera att de är en liten minoritet och att de sköter sin tro snyggt. Lyckligtvis har vi ju ett samhälle där vi skyddar deras rätt till sin tro. Men i grunden får de religiösa vara de som visar respekt för majoritetssamhällets sekulära kultur. Att t ex missionera och störa andra med sin tro är inte socialt acceptabelt beteende. Eller kräva andras lydnad inför Gud är också helt oacceptabelt idag.

Samtidigt är ju svensk kultur extremt präglad av protestantisk kristendom, det är s a s vattnet vi simmar i moraliskt. Även om vi inte köper sagorna och berättelserna kring religionen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Religion eller inte med det är fan hädelse och förakt mot mänskligheten att dra igång en lövblås, oavsett vilken dag i veckan/året det är! Satans sändebud och apostel är den maskinen. De som använder lövblås har en särskild krets i helvetet, där skall de pinas och blåsa löv som aldrig försvinner, bundna till en maskin som inte kan stängas av (utan hörselskydd)!
Gräsklippare är ok, ni kommer undan även på kvällar och helger.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
snaggletooth och 13 till
  • Laddar…
P
Har en batteridriven Stihl lövblås som jag städar altanen med blåser rent carportsgolvet ifrån alla damm o löv som letar sig in frekvent..
Bara på med Peltors radiokåpor och sedan blåser vi🥳

• Älska
  • Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Så nej, det är inte ok.
Klart att det är OK på röda dagar med fint väder. Ingen vill väl klippa när det regnar?

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
hsd
galento galento skrev:
Kapade ved med motorsågen igår och även traktorn var igång. Gör det
man vill göra oavsett vilken dag det är och det gör andra också i närheten.
En bonde var på åkern och körde hela dagen såg jag .
Jag har hört att veden skall kapas och klyvas före dymelsdagen 🙄

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
Mig veterligen utför man väl klippningen av gräset i sin trädgård. Religionen och kontakten med Gud utförs ju som bekant i kyrkan så jag förstår inte riktigt hur de två olika intresseföreningarna kan krocka med varandra?
Eftersom de allra flesta är lediga på långfredagen så kanske man inte bör dra igång motorklipparen alltför tidigt dvs innan klockan 7 på morgonen och heller inte efter klockan 18 på kvällen heller för de delen.
Jag är inte troende och det verkar inte heller du vara. Religionen och kontakten med Gud är en sak mellan den enskilde och gud och är verkligen inte något som begränsas till kyrkan och helgdagar. Kyrkan är inte i första hand en vit byggnad med torn och kors utan något mycket större.
Detta sagt behövs ingen speciell dag varken för att utöva sin tro eller att klippa gräsmattan.

• Gilla
  • Älska
Yxna och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att t ex missionera och störa andra med sin tro är inte socialt acceptabelt beteende. Eller kräva andras lydnad inför Gud är också helt oacceptabelt idag.

Samtidigt är ju svensk kultur extremt präglad av protestantisk kristendom, det är s a s vattnet vi simmar i moraliskt. Även om vi inte köper sagorna och berättelserna kring religionen.
I ett samhälle med yttrandefrihet får jag acceptera att du tar varje chans du får att uttrycka ditt förminskande av kristna, men du får också acceptera att jag missionerar. Yttrandefriheten är inte mycket värd om den bara gäller åt ena hållet.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Samma sak med respekt. Det är inte främst majoriteten som ska visas respekt.

• Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Det finns alltid idioter som säger: jag gör vad jag vill när jag vill. Dom är den egocentriska delen av befolkningen som ser sig själv på första platsen, sedan sig själv och sedan sig själv. Hänsyn? Vad är det?

• Gilla
Karl75 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I IconicMoose skrev:
I ett samhälle med yttrandefrihet får jag acceptera att du tar varje chans du får att uttrycka ditt förminskande av kristna, men du får också acceptera att jag missionerar. Yttrandefriheten är inte mycket värd om den bara gäller åt ena hållet.
Yttrandefriheten är ju en laglig rätt. Den behöver inte alltid nyttjas till dess mest extrema och oartiga. Du behöver inte besvära mig med din religion genom missionerande, du kan visa mig respekt istället och lämna mig ifred. Jag lämnar ju dig ifred och visar dig därmed respekt kring din tro, jag tar inte tar varje chans jag att uttrycka mitt förminskande av kristna. Men jag delar inte din tro och jag önskar inte att den växer och tar över samhället, Något du kanske önskar?

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Finns det en Gud i hundarnas värld, så borde denne snart göra en insats hos grannen.
Gläfser hela dagen, så fort de åkt på jobb.

Skånska Gårdshundar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.