47 067 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Det går ju att få det tyst betydligt fler dagar än så tänker jag!Intet skrev:
Även om man inte själv är religiös så kan det vara "klädsamt" att visa respekt för dom som är det.
Och eftersom det är en röd dag (och denna gång var fint väder) så kanske många bara vill vara ute i trädgården och njuta lite av lugn på sin ledig tid.
Så nej, det är inte ok.
Och eftersom det är en röd dag (och denna gång var fint väder) så kanske många bara vill vara ute i trädgården och njuta lite av lugn på sin ledig tid.
Så nej, det är inte ok.
När det är så få som är religiösa i bemärkelsen praktiserande troende så blir det lite knepigt att bygga samhällets ritualer kring dem. Ungefär en femtedel svarar att de tror på en Gud och då har vi ändå haft en historiskt svårslagen stor invandring från betydligt mer konservativa länder där det är givet att tro på Gud.
De som är praktiserande troende får helt enkelt acceptera att de är en liten minoritet och att de sköter sin tro snyggt. Lyckligtvis har vi ju ett samhälle där vi skyddar deras rätt till sin tro. Men i grunden får de religiösa vara de som visar respekt för majoritetssamhällets sekulära kultur. Att t ex missionera och störa andra med sin tro är inte socialt acceptabelt beteende. Eller kräva andras lydnad inför Gud är också helt oacceptabelt idag.
Samtidigt är ju svensk kultur extremt präglad av protestantisk kristendom, det är s a s vattnet vi simmar i moraliskt. Även om vi inte köper sagorna och berättelserna kring religionen.
De som är praktiserande troende får helt enkelt acceptera att de är en liten minoritet och att de sköter sin tro snyggt. Lyckligtvis har vi ju ett samhälle där vi skyddar deras rätt till sin tro. Men i grunden får de religiösa vara de som visar respekt för majoritetssamhällets sekulära kultur. Att t ex missionera och störa andra med sin tro är inte socialt acceptabelt beteende. Eller kräva andras lydnad inför Gud är också helt oacceptabelt idag.
Samtidigt är ju svensk kultur extremt präglad av protestantisk kristendom, det är s a s vattnet vi simmar i moraliskt. Även om vi inte köper sagorna och berättelserna kring religionen.
Redigerat:
Religion eller inte med det är fan hädelse och förakt mot mänskligheten att dra igång en lövblås, oavsett vilken dag i veckan/året det är! Satans sändebud och apostel är den maskinen. De som använder lövblås har en särskild krets i helvetet, där skall de pinas och blåsa löv som aldrig försvinner, bundna till en maskin som inte kan stängas av (utan hörselskydd)!
Gräsklippare är ok, ni kommer undan även på kvällar och helger.
Gräsklippare är ok, ni kommer undan även på kvällar och helger.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 149 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 149 inlägg
Jag är inte troende och det verkar inte heller du vara. Religionen och kontakten med Gud är en sak mellan den enskilde och gud och är verkligen inte något som begränsas till kyrkan och helgdagar. Kyrkan är inte i första hand en vit byggnad med torn och kors utan något mycket större.Karl webmaster Johansson skrev:
Mig veterligen utför man väl klippningen av gräset i sin trädgård. Religionen och kontakten med Gud utförs ju som bekant i kyrkan så jag förstår inte riktigt hur de två olika intresseföreningarna kan krocka med varandra?
Eftersom de allra flesta är lediga på långfredagen så kanske man inte bör dra igång motorklipparen alltför tidigt dvs innan klockan 7 på morgonen och heller inte efter klockan 18 på kvällen heller för de delen.
Detta sagt behövs ingen speciell dag varken för att utöva sin tro eller att klippa gräsmattan.
I ett samhälle med yttrandefrihet får jag acceptera att du tar varje chans du får att uttrycka ditt förminskande av kristna, men du får också acceptera att jag missionerar. Yttrandefriheten är inte mycket värd om den bara gäller åt ena hållet.Claes Sörmland skrev:
Att t ex missionera och störa andra med sin tro är inte socialt acceptabelt beteende. Eller kräva andras lydnad inför Gud är också helt oacceptabelt idag.
Samtidigt är ju svensk kultur extremt präglad av protestantisk kristendom, det är s a s vattnet vi simmar i moraliskt. Även om vi inte köper sagorna och berättelserna kring religionen.
Samma sak med respekt. Det är inte främst majoriteten som ska visas respekt.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Det finns alltid idioter som säger: jag gör vad jag vill när jag vill. Dom är den egocentriska delen av befolkningen som ser sig själv på första platsen, sedan sig själv och sedan sig själv. Hänsyn? Vad är det?
Yttrandefriheten är ju en laglig rätt. Den behöver inte alltid nyttjas till dess mest extrema och oartiga. Du behöver inte besvära mig med din religion genom missionerande, du kan visa mig respekt istället och lämna mig ifred. Jag lämnar ju dig ifred och visar dig därmed respekt kring din tro, jag tar inte tar varje chans jag att uttrycka mitt förminskande av kristna. Men jag delar inte din tro och jag önskar inte att den växer och tar över samhället, Något du kanske önskar?I IconicMoose skrev: